10,231    9    3  

Terrasse eikeplank misfarget pga vann

NOV
 6     0
Hei.

Jeg har lagt Eikeplank på min nye terrasse.
Jeg har oljet den med 3 stk lag olje i sommer.
Nå begynner den å bli svart pga all nedbøren her på Vestlandet.
Jeg lurer på hva som er bra å gjøre når eikeplanken jeg har på terrassen blir svart pga all regnet.
Kan jeg f.eks behandle den med noe neste år når det blir litt varmere i været?
Er det mulig å få den fin og ren igjen...nå ser den ut som den er flere år gamel


jaf
   #1
 6,310     tromsø     0
Kansje du kan tørke den med å legge plast over 2meter om gangen og når den har tørket: Gi den en omgang med slipemaskin og mette den med jotun terassebeis farge "STRÅ". Prøv på en liten plankebit. Gir en mild grønnfarge...Etterpå 1 tynt strøk pr år. Koster 570 kr for 4 liter... >Sad(At den er svart er jo "bare" et synsproblem) planken er jo like sterk.Mine impregnerte bord vart også svarte etter noe tid,før beising,nå ser den 1 uke gammel.... Smile
Siste redigering: Monday, September 20, 2010 6:04:20 AM av jaf
NOV
  (trådstarter)
   #2
 6     0
her er et bilde fra i dag)19.9.109
den ene siden er under tak og den andre siden uten tak.
det er stor forskjell på materialen.
jeg synes at den original eikefargen er fin, ønsker ikke noe annen farge
ødelgt eikeplank pga vann - terrasse.jpg - NOV
GFE
   #3
 114     0

her er et bilde fra i dag)19.9.109
den ene siden er under tak og den andre siden uten tak.
det er stor forskjell på materialen.
jeg synes at den original eikefargen er fin, ønsker ikke noe annen farge


Hei,

Du kan helt sikker rense denne på lik linje som man foreks renser teak hvis man får det sorte prikkene/feltene som kommer av regn/sur nedbør osv.
Selv brukte jeg et spesial middel beregnet for teak og det sorte forsvant da etterpå, men det kommer nok igjen hvis du ikke gjøre en grundig overflate behandling.
Tror du skal slite veldig med å holde eiken på samme måte som den hadde ligget innvending, en olje som legger en beskyttende hinne oppå ala owatrol edeltre olje kan muligens gå, en olje som kun trekker inn og ikke legger hinne får du nok en vedlikeholdsjobb regelmessig å passe på

Mvh
NOV
  (trådstarter)
   #4
 6     0
Så owatrol og f.eks amerikansk terpentin er ok, eller tror dere at det kommer til å flasse av..?
Blir jo en veldig jobb å skrape av dette hvert år.
Terrassen er på 40m2.
Det blir som å ha en trebåt Wink
   #5
 471     bergen     1
Treverk er ett kjempeprodukt når det blir brukt på rett måte, dvs enten som forskaling eller brensel.
NOV
  (trådstarter)
   #6
 6     1
Gnom.......hvorfor komme med en slik kommentar...???
barnsligt spør du meg
   #7
 471     bergen     0
Gnom.......hvorfor komme med en slik kommentar...
barnsligt spør du meg


Tja, når du ser alle som sliter med vedlikehold av terrasser, knirk og vannskadet parkett osv tenker man sitt.

Ps har gått i samme fellen selv når det gjelder terrasse.

   #8
 1     Mandal/Søgne     1
Hei
Jeg har produsert slike terrassebord i eik i en del år nå. Så det er nok ikke noe vidundermiddel å sette inn terrassen med desverre. Hvis du da ikke behandler den som en trebåt, for de som vet hva det betyr. Jeg anbefaler bare rettt og slett å ikke gjøre annet enn å vaske den med en terrassevasker av og til. Da holder eika seg lys-grå. Det er viktig at eika holdes ren, slik at ikke grønske/alger får lov til å begynne å forvitre overflaten. Eika råtner aldri innenfra.
Terrasse eikeplank misfarget pga vann - hummerviga 014.jpg - Eikemannen
   #9
 962     Figgjo     0
Vil anbefale deg en høytrykksvasker med vanmengde på minst 500l/t, om du skal få maks utbytte av terrassevaskeren.