43,482    15    8  

Monteringshøyde på dusjarmatur

 230     2
Hei
Er det noen standardhøyde et blandebatteri for badekar/dusj skal stå på vegg?
Høyde på badekar er :525-550mm  (justerbar)
Mvh Huffdyrt

taz
   #1
 3,840     Haugesund     0
Blandebatteri til badekar settes på 600-650mm over ferdig gulv. Men en må alltid sjekke leverandør anbefalinger. (som du har gjort)

Dusj-stangen fra 2000mm og nedover som standard. Men dette er en brukssak, er du over 180cm. Vil du måtte gå opp litt.

Vanlig dusj på vegg, settes til 1000mm etter standard. Du vil da i de fleste tilfeller kunne operere dette med armen rett utfra kroppen. (ergonometisk  Smile )

C-C er i alle tilfeller av vv, og k-vann sammen, 152mm.
Signatur
   #2
 22,342     Akershus     0

Blandebatteri til badekar settes på 600-650mm over ferdig gulv. Men en må alltid sjekke leverandør anbefalinger. (som du har gjort)
Sjekk både mål og utforming av badekar og batteri. Da jeg byttet badekar til boblebad fikk jeg problem med høyden og måtte bytte batteriet også... Husk at du må trekke fra høyden for påstøp og fliser.
   #3
 4     0
Heisan,
dette er min første post på dette eminente forum =)

I de tre siste ukene så har det i regi av borettslaget  pågått totalrehabilitering av baderommene i borettslaget. Begynner å bli lei av å måtte gjete håndverkere og passe på elementære ting. Trodde at når flisene var på plass så ville det ikke være så mye galt de kunne gjøre. Henger derfor mye med leppa nå etter at de i dag har montert dusjbatteriet 120cm(målt til midten av rørtilkobling) over gulvet!! Batteri skulle monteres i "standard høyde" det kan da vitterlig ikke være 120cm???? Er det noen som vet hva  standard høyde er for et dusjbatteri?

Det ser jo helt mongo ut det her! =(
taz
   #4
 3,840     Haugesund     0
Minste høyde/standard høyde er 1m over ferdig gulv. Men anbefalte/ideell høyde er 1,1-1,15m over ferdig gulv i dusj.

Har du dusjenisje ?, i så fall har vel rørlegger antatt at du skulle ha kabinett.
Da stemmer det..
Signatur
   #5
 4     0

Takk for svar! :)
Vi har ikke noe kabinett. Vi har forøvrig en flisbord med øvre kant på 115cm og nedre kant på 110cm. Synes det er utrolig merkelig at de har lagt den over borden!!! Kan ikke skjønne annet at den som har gjort det må ha vært blind. Skal snakke med ansvarlige i morgen...de kan da ikke mene at 120cm er en passende høyde?
   #6
 715     Bergen     1
110 er vel standard nå til dags.
120 er ikke unormalt. 
Jeg monterte alltid et sted mellom 100 og 110.

Ellers er det jo veldig sjelden at rørleggeren vet at det kommer en bord på 120. Rørleggeren gjør det han tror er riktig, og så kommer flisleggeren å setter inn border akkurat der det ikke passer.. Klassisk...

Litt bedre kommunikasjon mellom håndtverkerene kan ofte være greit.
   #7
 4     1

Det er utenpåliggende rør. Batteriet ble montert etter fliser og bord.
Det ser veldig rart ut med batteriet på 120cm (målt midt på rørinntak). Hadde jo aldri trodd at de ville montere den over borden. Tror du jeg møter forståelse hvis jeg er opprørt over at de plasserte batteriet der eller er det noe helt normalt som jeg bør regne med?
Med takhøyde på knapt 220cm ser det innmari rart ut med batteriet godt over halvveis til taket..  huffhuff:-(
Takk forøvrig for innspill:-) Har kikket meg rundt på forumet her og det er jo en utrolig bra plass for oss "oppussingsfolk" !:-D

   #8
 52     Flå, Hallingdal     1

Om kunden ikke sier noen om at kommer en bord på nøyaktig xx cm over ferdig gulv, bryr jeg meg svært lite om hva som sal på veggen og moterer dusjbatteri på 110 cm over ferdig gulv! Kunden kan ikke si i etter kant at batteriet er feil montert om de ikke klarer og si i fra om sine spesielle ønsker av høyde på forskjellig utstyr!


Da vil jeg si at du yter RÆVA kundeservice!

Som profesjonell, og forhåpentligvis fagmann med et fnugg av yrkesstolthet, har du et ansvar for å veilede dine kunder.

I det du skriver i ditt innlegg forsterker du mitt inntrykk av rørleggere generellt: De gir ofte fullstendig faen i om kunden får en god/pen løsning - så lenge "det holder" tett ut reklamasjonsfristen. Sørgelig!

Nå som verdens markedene er på fallende kurs, og vi får nedgangstider i Norge også, da må nok denen type rørleggere løre seg kundebehandling. Nå som det er i ferd med å bli overskudd på rørleggere, elektrikere og snekkere kan man snart endelig igjen stille krav til leveransekvaliteten. Kun de gode fagfolkene med serviceinstilling vil få jobber, og resten vil gå jobbe svart og heve arbeidsledighetstrygd - akkurat som i forrige nedgangsperiode (for de av oss som husker det).

Til trådstarter:
Du sier at 120cm er feil høyde, men hvilken høyde vil du ha på dusjarmaturet ditt?
Signatur
   #9
 301     1
Holder selv på å planlegge blandebatteriet mitt.
Jeg kommer til å sette dette i en høyde vi syntes er "riktig".
En jeg kjenner har samboer som er rørlegger... de har ca høyde på 120. Jeg syntes dette var litt høyt, men skal måle opp i kveld og se hva jeg kommer frem til.
Vi har et batteri med fast stang på til "ranfall", så kommer nok til å plassere hele sulamitten slik at høyden til dusjhodet blir god, og at vi syntes det er rett å operere batteri.
Vi er jo litt forskjellige i høyde og bredde de fleste av oss, så dette bør kanskje ha et ca standard-mål +/- litt slingring for å tilpasses den enkelte...
Jeg er i utgangspunktet enig i at 120 "høres" litt høyt ut.