9,467    17    0  

Montere Junistar under vanlig takboks

tnt
 194     Romerike     0
Har bestemt meg for å ha downlights i det nye kjøkkentaket, og tenkte jeg skulle gå for Junistar pga. lav byggehøyde.

Dette er i en gammel murblokk og eksisterende takboks er derfor støpt inn i etasjeskilleren. I gamledager, før man brukte så mye strøm at varmeutvikling var en utfordring, ble takboksen også brukt som koblingpunkt for hele rommet. Jeg må derfor la denne være tilgjengelig. I øvrige tak (uten downlights) er dette gjort ved å fjerne bunnen i en dyp takboks og skru denne fast utenpå den gamle. Denne løsningen kan selvsagt benyttes på kjøkkenet også, men jeg har mindre lyst på et blindlokk i taket. Derfor tenkte jeg at jeg kunne plassere en spot her istedet.

Spørsmålet er derfor: Kan jeg montere Junistar i et innfellingshull (i nedforet himling) under den vanlige takboksen/koblingpunktet?
Eller vil dette bli en utfordring med tanke på varmeutvikling og koblingspunktets tilgjengelighet...?

   #1
 1,029     Oslo     0
Siden denne armaturen er beregnet på å ligge i direkte kontakt med isolajon så vil jeg tro at dette skal ikke skal være noe problem, men husk du skal ha lokk på den takboksen selv om den er gjemt oppi taket.
   #2
 1,505     0
Hadde aldri gått for en sånn løsning. Temperaturutvikling er en ting, men takpunktet blir langt fra tilgjengelig. Junistar skal ha et hull på ø84. Å jobbe med takpunktet gjennom dette er vel så på kanten man kan komme.
Signatur
   #3
 21,481     Enebolig     0
Stemmer det, det er ikke tilgjengelig. Men det går an å se på mulighetene til å trekke gjennom slik at man slipper takpunktet.
tnt
  (trådstarter)
   #4
 194     Romerike     0
Jeg er enig i at det vil være tungvindt å jobbe gjennom dette hullet, men jeg ser ikke for meg at det blir så mye mer tungvindt enn i resten av kåken, der TB 77 uten bunn er montert utenpå eksisterende takboks. Jeg er imidlertid ikke helt med på hvordan dette mindre er tilgjengelig enn en vanlig lampe montert under takboks med lokk.

sOPp: Hva mener du med å trekke gjennom? Jeg tror ikke det vil være mulig å unngå den gamle takboksen, da strømmen fra skapet kommer hit + at øvrige koblingpunkter i rommet er tilsluttet denne.


Har lagt med en skisse av hvordan jeg håpet det kunne gjøres for å illustrere.
Montere Junistar under vanlig takboks - 22547.jpg - tnt
   #5
 21,481     Enebolig     0
En lampe kan demonteres. Å jobbe gjennom et hull som er 5 cm under den opprinnelige boksen er vanskelig.

Vi fjerner ofte takbokser ved rehab av div rom, da kan man skjøte rørene og trekke kablene helt frem istedenfor å bruke boksen som koblingspunkt. Men i og med at boksen din er støpt inn, så kan det bli vanskeligere. Man må kikke på jobben for å kunne si noe.
   #6
 1,029     Oslo     0
Hullet på Junistar er jo 2mm større en hullet til selve takboksen så kan ikke skjønne hvordan dett skal være så umulig, så fremt taket ikke fores ned alt for mye.
   #7
 1,505     0
Helt i orden med andre synspunkt, men som fagmann hadde jeg ALDRI gjort det slik. Kan hende jeg er prippen, men haddde uansett aldri gjort det. Utforingen med et taklokk til slutt er noe man aldri legger merke til uansett.
Signatur

tnt
  (trådstarter)
   #8
 194     Romerike     0

Helt i orden med andre synspunkt, men som fagmann hadde jeg ALDRI gjort det slik. Kan hende jeg er prippen, men haddde uansett aldri gjort det. Utforingen med et taklokk til slutt er noe man aldri legger merke til uansett.

Det kan godt hende jeg ikke legger merke til taklokket så godt som jeg selv tror, men jeg har allikevel lyst til å unngå det. Samtidig ønsker jeg (selvsagt) at anlegget skal være i henhold til forskriftene.

Ville forslaget som er skissert ovenfor være direkte ulovlig? Eller er det kun arbeidsforholdene til nestemann som jobber på anlegget dette går utover?
   #9
 1,505     0
Lampe under koplingspunkt er pr. i dag ulovlig og har vært det siden 2006 om jeg ikke tar feil. Det du driver med er vel rehablitering og takpunktet kan i teorien bli brukt som før. Men du lager andre premisser rundt det hele; og en spot rett under (lavtbyggende, lavtytende spiller ingen rolle) vil være mer eller mindre å drive gjøn med regelverket spør du meg. Dessuten er det SVÆRT diskuterbart om det er tilgang til boksen.

Når man har muligheten til det vil man gjerne lage BEDRE anlegg enn de gamle normene tilsier, spesielt i dette tilfellet da det viser seg at takpunkt som koplingspunkt er et av de tingene som blir mest merket av tidens tann. Spotter blir VARME.
Signatur
tnt
  (trådstarter)
   #10
 194     Romerike     0
Takk for alle innspill!

Løsningen ble å fore ned eksisterende takboks med en ny takboks (uten bunn) og sette på et blindlokk.