11,156    6    2  

Hjelp til plassering av spotter i stuen

awt
 310     Karmøy, Rogaland     2
Vi har nettopp overtatt et hus fra 1978 og i den forbindelse planlegger vi å pusse opp bl.a. stuen.

Jeg ønsker å montere spotter i taket på stuen, men jeg er usikker på plasseringen av disse.

Stuen er ca. 50m² og er L-formet. Størsteparten av veggen som er mot høyre på bildet under her er store vinduer og inni "L"-en er det kjøkken. Det grønne feltet er pipe med tilhørende mur laget av rød standard murstein.

Vi kommer til å ha spisestue øverst på bildet, sofa/tv mot veggen nederst og sikkert en slappe av-/lesekrok i hykken til venstre. Her er det forøvrig seks spotter nå, men disse blir mest sannsynlig fjernet da de står altfor tett og jeg tviler på jeg finnr spotter med likt utseende.

Den lille innhykken øverst til venstre er døren fra gangen inn til stuen.


Jeg ønsker ikke å pepre taket med spotter, men vil likevel ha greit med lys. Hvordan jeg gjør det med soner og slikt har jeg ikke tenkt på enda, men det er heller ikke så farlig foreløpig.

Jeg har tanker om å benytte meg av 230V Led-spottene fra SG som skal komme i salg snart.


Det som jeg er minst fornøyd med er de to spottene fremfor pipen/muren. Disse kunne gjerne vært i midten av "strekene" slik at jeg også hadde fått lys fremfor døren, men da ødelegges symmetrien.

Det er også plater i hele taket (aner ikke hva de heter, slike hvite som ligger annenhver), jeg har ikke tatt hensyn til disse, men ser for meg det peneste hadde vært et slags mønster i disse. Dessverre tror jeg oppgaven hadde blitt ganske vanskelig da.


Ettersom dette forumet har en altfor liten grense for oppløsning på bilder er målene noe uleselige dessverre.
Hjelp til plassering av spotter i stuen - spotterstue2.jpg - awt

   #1
 21,481     Enebolig     0
Det er lettere hvis du tenger inn plassering av tv og møbler. Personlig synes jeg dette blir for mange downlight, men noen liker det sånn. Jeg synes feks fastmonterte vegglamper er undervurdert. Over spisebord anbefaler jeg en nedhengt lampe.
awt
  (trådstarter)
   #2
 310     Karmøy, Rogaland     0
Takker for innspill. Jeg kan forsåvidt tegne inn møbler, men har ikke gjort dette da det ikke er sikkert vi har det slik alltid, mens spottene tviler jeg på vi gjør så mye med. Derfor ønsker jeg gjevnt lys i hele rommet, der jeg heller kan dimme ned soner. Når det er sagt vil vi nok også ha litt vegglamper og slikt rundtom. Over der vi har planer om å ha spisestue er det forøvrig en lampe nå, så vi kommer nok til å benytte oss av dette punktet.

Jeg kan være enig i at det kan være litt mange, og hadde også en tanke om to spotter i bredden med større avstand fra veggen, men jeg klarte aldri å bestemme meg for hva denne avstanden skulle være. Noen tips?
   #3
 21,481     Enebolig     0
Jeg synes det er lurt å holde seg unna midten av rommet. Normal avstand mellom lamper er ca 75 til 120cm. Ved rehab passer det ofte med 120 cm pga bjelkelaget på loftet. Men det kommer også an på behov og om man skal ha andre lamper.

Forøvrig blir man blendet av downlight over sofa hvis de ikke er plassert riktig. Dette vil også variere etter sofaen. Enten "bak" hodet eller et godt stykke ut i rommet. SG Jupiter Exclusive sentrerer lyset mer enn vanlige downlight og fungerer ofte bedre over sofaer. Men også disse kan blende dersom de plasseres feil.
   #4
 130     0
Fin oppdeling. Husk lys bak tven. Enig med sopp at vegglamper er undervurderte.
Bord/vegglamper i hjørnene er smart, får en større romfølelse.
Lamper forran store vindu for å minske sorte hull. Lys i forskjellige høyder for å få dybe i rommet.
Også lurt å dele opp i soner som du sa Smile Hvis du skal ha store bokhyller eller reoler må du passe på så de ikke bygger mere ut enn 30-40 cm fra vegg hvis du ønsker å få lyset inn i hylllene istedet for oppå hylla Tongue
   #5
 1,617     Rogaland     0
Min forrige stue hadde omtrent samme form som din. Jeg hadde et lignende oppsett på spottene.
Jeg valgte innsenkede med mulighet for vipping. Jeg kunne da trekke spottene litt lenger bort fra veggen. Synes dette ga en meget fin almenbelysning.
Vil også anbefale et par vegglamper mens du har muligheten til å skjule tilkobling..
Jeg hadde 2 stk og de ga en fin stemning i stua når vi dempet takbelysningen. Vi hadde også en pendellampe over spisebordet.
awt
  (trådstarter)
   #6
 310     Karmøy, Rogaland     0
Det vil nok bli vegglamper, pyntelamper etc. i tillegg litt rundtom.

Jeg har laget et nytt forslag som jeg lurer litt på. Her er spottene noe lengre ut i rommet enn sist, samt at antallet har krympet noe. Spottene er heller ikke sentrert der peisen er, men siden denne veggen er ganske "ujevn" tror jeg ikke det gjør så mye.

Jeg legger også ved bilder av stuen. Jeg beklager alt rotet og den dårlige bildekvaliteten, men vi har akkurat flyttet inn, så da blir det litt sånn. TV/sofa skal stå ca. der de gjør noe (skal skiftes ut riktignok), spisestuen blir bak sofaen.

Stuen skal bli malt i en hvitfarge av et eller annet slag (eggeskallhvit, refleksjon e.l.).
Hjelp til plassering av spotter i stuen - spotterstue3.jpg - awt
Hjelp til plassering av spotter i stuen - DSC04362.jpg - awt
Hjelp til plassering av spotter i stuen - DSC04363.jpg - awt
Hjelp til plassering av spotter i stuen - DSC04364.jpg - awt
Hjelp til plassering av spotter i stuen - DSC04365.jpg - awt