14,059    45    0  

Makita BDF452 Girkasse trøbbel?

 3,234     Vestfold     0
Makitaen min fikk en liten jobb i dag. Borra noen 6mm hull i stål på 2 gir. Men synes nå 2 giret er litt merklig. Rakler en del i det når man reduserer gassen. Ingen ulyder på fullgass. Ei heller når man bare slipper opp annet enn den vanlige motorbremslyden. Er ikke slik på 1 gir iallefall. Litt usikker på om det er backlash jeg hører siden dette ubelastet, men kan ikke huske den var sånn. Har vel liggi i skapet en drøy måned nå.

Spørsmålet er om den er på vei til evige jaktmarker nå, så jeg burde sende den inn (kjøpt i Norge og ikke 2 år enda engang) så burde ikke gi noen problemer.

Håper det bare er meg, da BDF454 (var det vel) som var kjent for dårlig kasse er den jeg hadde før den, så har nok ei kasse med relativt lite bruk gått så er det siste Makita drillen for min del. Synd for maskinen ellers er jo topp i styrke, vekt osv.

Åssen lyd er det når dere slipper opp gassen litt i 2 giret på deres BDF452 (eller 442)?

   #1
 1,292     Ålesund     0
Jeg har en 450 på jobb. Den klikker og klakker på lav fart i 2.gir uten belastning, nesten som om bremsen kobler inn og ut hele tiden... Det har den gjort i alle fall siste året, om ikke hele tiden.. Litt usikker.. Men den funker ennå i alle fall, er vel et par år siden den ble kjøpt..
  (trådstarter)
   #2
 3,234     Vestfold     0
Ja, det er det jeg har en følelse av at den gjør. Kjører jo ikke drillen så mye uten belastning til vanlig, så kan være jeg ikke har lagt merke til det bare.
   #3
 21,481     Enebolig     0
Hvis jeg husker rett, så er dette lyden jeg fikk før min tok kvelden. Kjøpte to nye fra Hardwaresales, kun drill.
  (trådstarter)
   #4
 3,234     Vestfold     0
Æsj  :'(

Jaja, om denne går nå, så blir det å få en ny på Garanti og bytte til noe annet. Synes det virker rart motorbremsen skal slå inn før man slipper helt opp. Kan jo umulig være sunt.

Vurderer sterkt en Protool, da det er det eneste jeg finner som spesifikasjosmessig er bedre på ca samme vekt. Noe fysisk større, men lei av å bytte proffdriller brukt hjemme pga girkassa.  ::)
   #5
 4,110     Akershus (Follo)     0
Jeg har en BDF440 og den lager lyd når den bråstarter eller bråstopper.
Der er det den blanke ringen fremme på chucken. Hold igjen den ringen, og lyden er vekk.
Kan det være denne hos deg og?

Signatur
   #6
 1,266     Aust-Agder     0
Min BDF452 har også hatt en litt rar skranglete lyd akkurat som du beskriver. Jeg var også redd for at den skulle ryke, men det var for noen måneder siden. Lyden er helt normal nå.  Det var helt klart fra selve motoren, og ikke chucken.

Signatur

   #9
 4,110     Akershus (Follo)     0
Det høres helt klart ut som utslitte børster.

Signatur
  (trådstarter)
   #10
 3,234     Vestfold     0
Lyden er ikke slik i 1 gir, så tvilsom til det er børstene som skulle utløst detta. Noe gnistring osv ville vel vært mer naturlig da? Greit, går jo kjapt å ta en titt. Skal gjøre det ASAP

OK, CmdrKeen, Festtol 18+3 eller Prootolen?