15,128    10    2  

Sikkerhetsdør våpenrom i kjeller

 19     0

Hei dere,

Skal bygge et våpenrom i kjelleren og trenger en ståldør som er godkjent til formålet. Noen som kjenner til produsenter som skaffer dette?

Evnt. andre tips om oppbygging av våpenrom i betongkjeller tas i mot med stor takk!

   #1
 84     Øst Finnmark     0
Hei

Her er en link til en sikkerhetsdør til våpenrom og ett utklipp angående regelverk:


Krav om FG-godkjent våpenskap kan frafalles hvis våpnene oppbevares i eget våpenrom som er forhåndsgodkjent av politiet. For at våpenrommet kan godkjennes , skal vegg, tak og gulv være laget av materialer med styrke mot gjennomtrengning som tilsvarer minst 20 cm murt leca. Dør(er) skal være godkjent etter Norsk Standard NS 3170, 1.utg. januar 1992, klasse 3 eller 4, eller senere utgave. Rommet skal være uten vindu.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 19     0

Takk for SUPER raskt svar!!!!

Hva menes med dette:
Dør(er) skal være godkjent etter Norsk Standard NS 3170, 1.utg. januar 1992, klasse 3 eller 4, eller senere utgave.


Hva koster en slik dør tror dere?...og hvem kan levere dette?

Resten av kravene skal jeg klare å tilfredsstille  uten store problemer ;D


   #3
 740     0
Har et spørsmål her:
Hva har du i taket?
Og hva må til for at våpenrommet er godkjent? må han ha støpt gulv over? eller dobble lag med gips? (brann)
Signatur
   #4
 84     Øst Finnmark     2

Klassen i NS7130 angir innbruddssikkerheten
F.eks. skal dører i henhold til NS 3170 kl. 4 ha innbruddsikkerhet på minimum 20 minutter

Pris og leverandør står i linken  Wink
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 19     0
ewop:

Har minimum 20cm betong i alle vegger og tak her hos meg.
Er usikker på hva kravet er men gips holder IKKE som innbruddssikring.

Tror minstrakravet tilsvarer "20 cm leca".

  (trådstarter)
   #6
 19     0
mlab:

Problemet med den døren du lenker til er at den ikke er klassifisert som kl. 3 eller kl. 4.

Sjekket dette via mail med SafeSenteret for en tid tilbake, og de opplyser at denen døren ikke er klasset inn.

Poenget er at jeg må ha en dør som er klasset inn i 3 eller 4 og som leveres med slik dokumentasjon...Politiet krever det her i Oslo...
   #7
 84     Øst Finnmark     0
Fant  dører som har dokumentert klasse 4 og 5: NORFO BGA-50S og BGA-50S5

http://www.norfo.no/

Merkelig at døren fra SafeSenteret ikke har dokumentert klasse.... Ser ut som at den døren kunne vært innstallert hos Nokas og at "sleggemannen" ville hatt store problemer på å bryte gjennom på 20min der.....  Smile
Signatur

   #8
 969     0
hvis du har mulighet så bruk lecaplank i taket støtt taket opp midl bygg vegger rundt taket. helst sø bør plass støpe veggene og bruk gjerne stål spon i betongen pluss masse jern. hvis du ikke støper må du ha jern plater i vegger å tak og tre lag gips
lykke til
;D
Signatur
   #9
 2,172     Oslo     0

Sjekket dette via mail med SafeSenteret for en tid tilbake, og de opplyser at denne døren ikke er klasset inn.



Sjekket ut denne døren for en tid tilbake og fikk følgende tilbakemelding fra  SAFEsentert AS:



Hei!

Dere selger en sikkerhetsdør av denne typen.

Er denne godkjent som dør til våpenrom etter Norsk Standard NS 3170, 1.utg. januar 1992, klasse 3 eller 4, eller senere utgave?

Skal bygge våpenrom i kjelleren, men ønsker ikke å risikere å montere en dør som ikke blir godkjent.

Mvh Fredrik




Nei den er ikke NS 3170 godkjent, men FG godkjent (Forsikringsgodkjent) en høyere klassifisering enn NS 3170.

For øvrig må våpenrom godkjennes av lokale politimyndigheter.

Vi anbefaler at våpenrom og konstruksjon tegnes og godkjennes hos lokale politimyndigheter før oppstart.

Når det gjelder den omtalte døren er den brukt i utallige våpenrom og aldri blitt avvist fra politiet.

Dette til orientering.

Med vennlig hilsen
SAFEsenteret as

V / Åsmund Thorbjørnsrud
   #10
 5,112     Troms     0
Til alle dere som skal tenke på fysisk sikring av såkalt "attraktivt materiell" så vil jeg foreslå dere kjøper boken som heter "Sikringshåndboka".
Det arrangeres kurs innenfor denne boka og fagfeltet i regi av Nasjonal Sikringsmyndighet. Sjekk deres hjemmesider. De har forøvrig også et annet kurs som er morsomt, som heter: Tempestkurs. Dette går 17.-19. juni og koster 8000,- for avgift. Skal på dette selv og gleder meg stort til å gå i dybden på duppeditters elektromagnetiske stråling etc.

Når det gjelder diskusjon om dører som er sikkerhetsgodkjente for klasse 4 og klasse 5 så vil jeg anbefale dere ta kontakt med Atlas Industri i Lillehammer. De selger sikkerhetsdører som er anbefalte og godkjente av NSM.
Noe annet ville jeg ikke satset på da dører levert av disse er faktisk testet for å motstå innbruddsforsøk i en viss tid. Men uansett så vil ikke et våpenrom være holdbart i lengre enn 30-60 minutter std tid. Så skal man lagre mange våpen og ammunisjon så må man installere et alarmsystem med 2 uavhengige overføringsmekanismer til godkjent ODS/alarmsentral. En uttrykningstid (T1) skal da i slike tilfeller være kortere enn innbrudsstid(T2) fra deteksjon (T3).
T1<T2+T3 er en grei formel å huske. Men det viktigste for dere er kanskje ikke å stanse innbruddsforsøk, men snarere kunne dokumentere at dere har gjort et forsøk på sikring av våpen ammunisjon etc?

Vi har en slik dør som er spesialsydd og den kostet ca 40 000,- inkl en mekanisk 3 veis kombinasjonslås av NSM godkjent type. Montering kommer jo i tillegg, det er nok ikke bare bare å montere slike ting.
Signatur