9,004    8    2  

Produkttest: Bosch Top Precision sagblad for Wood

 5,112     Troms     0
Produkttest Bosch Top Precision sagblad

Jeg har hatt gleden av å teste en ny type blad fra Bosch de siste 2 ukene. Disse bladene er nyutviklet for flere formål. Det er egen type for vanlig tre, laminat og aluminium/komposittmaterialer. Det bladet jeg har hatt til test er nok det mest vanlige for oss dødelige; nemlig Bosch Top Precision for Wood.
Bladet er lekkert og blankt, ikke vanlig blankt, men speilblankt! Tøft. Jeg har benyttet en Bosch GCM 10SD som testsag. Normal har jeg brukt et Optiline blad for trevirke med 60T, HW tanning. Meget fornøyd med dette, men begynner antakelig bli slitt.
Materialene jeg har benyttet til selve testen har vært vanlig hvitt trevirke, impregnert trevirke, valnøtt parkett og valnøtt tynnparkett, begge fra Kahrs. I tillegg har jeg brukt bladet over tid til ulike gjøremål som en kapp/gjærsag er beregnet til.

Jeg har testet Top Precision for Wood mot 1 stk Optiline Best for Wood, samt 1 stk Optiline Best for Wood (godt brukt), dvs 3 blader for å se på forskjeller og ikke minst se fordelen med et Top Precision blad i bruk.

Støy:
En av de tingene som umiddelbart er merkbar er lyden under bruk. Eller rettere sagt fravær av lyd under bruk. Jeg føler ikke jeg har behov for å nytte hørselvern da bladet arbeider lydløst ift mitt gamle Optiline blad. Nå er kanskje ikke støy fra saging noe man umiddelbart vurderer som kriterie ift hvilket blad man velger kjøpe, men vit i alle fall at med dette bladet så slipper du bli døvhørt, selv om det er anbefalt å nytte hørselvern uansett.

Vibrasjon:
Under bruk er bladet selvsagt skarpt og kapper rett, men en annen ting jeg la merke til var fravær av vibrasjon i bladet. Den er minimal ift mitt Optiline Wood blad. Jeg hører denne vibrasjonen straks Optiline wood bladet har kappet og forlatt emnet som en slags ”klirring/summing”, men med Top Precision så fantes det ikke antydning til dette. Gjør oppmerksom på at begge bladene var helt nye.

Flisfritt kapp:
Det blir selvsagt ikke flising fra bladet i det hele tatt og kappkantene er snorrette og flisfrie. Parketten skal legges med den fine siden opp og du har en særdeles pen kappkant. Særlig pent ble det når man gjærer i alle slags vinkler. Bladet glir lettere gjennom emnet og dette gir ikke varmgang som setter svimerker på treet. I rettferdighetens navn så ga heller ikke det nye Optiline Wood bladet merker etter varmgang, men det føltes ”tregere” å dra gjennom treemnet, mens mitt gamle Optiline Wood ga varmgangmerker og lugget uansett hvordan jeg kappet. Ved kapping av 2x8” impregnert materiale glir Precision Top bladet som smør og du bruker ikke mye krefter på saga.

Konklusjon:
Jeg opplever derfor at dette bladet kapper renere, gir flisfrie kutt og glir lettere gjennom emner som er tykke. Særlig viktig synes jeg dette er når ting skal gjæres sammen i pene sammenføyninger. Jeg har i flere tråder her inne snakket om betydningen av å kjøpe kvalitet i det man skal bruke, fremfor å velge pris. Jeg er ikke sikker på prisen på dette bladet, men er overbevist om at sagbladet er ikke stedet hvor man bør spare inn en evt kostnad på kapp/gjærsaga.
Bosch Top Precision for Wood har overbevist meg som bruker og for de som bruker kapp/gjærsagen til listing og parkett, så bør absolutt dette bladet tas med i vurderingen. Selv en billigere sag vil med et slikt blad kunne kappe flisfritt og rett.
Produkttest: Bosch Top Precision sagblad for Wood - Bosch Top Precision_0075.jpg - byggebob
Produkttest: Bosch Top Precision sagblad for Wood - Flisfritt fra siden.jpg - byggebob
Produkttest: Bosch Top Precision sagblad for Wood - Forfra.jpg - byggebob
Produkttest: Bosch Top Precision sagblad for Wood - Fullstendig flisfritt kapp.jpg - byggebob
Produkttest: Bosch Top Precision sagblad for Wood - Optiline brukt blad til venstre Top Precision til høyre.jpg - byggebob
Produkttest: Bosch Top Precision sagblad for Wood - Bosch Top Precision_0071.jpg - byggebob
Produkttest: Bosch Top Precision sagblad for Wood - Optiline Wood nytt blad.jpg - byggebob
Produkttest: Bosch Top Precision sagblad for Wood - Parkett kappet fra siden.jpg - byggebob
Produkttest: Bosch Top Precision sagblad for Wood - Parkett kappet i 45 grader.jpg - byggebob
Produkttest: Bosch Top Precision sagblad for Wood - Slitt vs nytt blad.jpg - byggebob
Produkttest: Bosch Top Precision sagblad for Wood - Øvre parkettemne kappet med godt brukt optiline blad_nederste kappet med nytt Top precision.jpg - byggebob
Produkttest: Bosch Top Precision sagblad for Wood - Optiline slitt blad fliser veldig.jpg - byggebob
Signatur

   #1
 90     Nord-Østlandet     0

Selv en billigere sag vil med et slikt blad kunne kappe flisfritt og rett.


Fysjom - nå må jeg kjøpe nytt sagblad igjen  ;D

Disse testene dine er ikke snille med lommeboken min ByggeBob  ;)

Mener du virkelig at man sager "rettere" med dette bladet ?

Noen som kjenner prisen på dette vidunderet?
  (trådstarter)
   #2
 5,112     Troms     0
Ja, jeg står for det jeg sier i de tester jeg legger ut. Du vil sage rettere og penere samt fullstendig flisfritt med dette bladet. Det eneste jeg ikke har fått sett er hvor lenge man vil sage flisfritt og rett med dette bladet ift eksvis Optiline serien som nok er billigere. men ifølge Bosch så skal Top Precision vare lengre og være mer holdbart. Akkurat det kan man jo sjekke om 1 år. Da har jeg brukt mitt Top Precision like lenge som Optiline for Wood og da kan man jo kjøre samme test igjen for å se om hvilket av de som fliser mest opp.

Jeg vil nok tro at det er billigere å kjøpe et skikkelig kvalitetsblad, fremfor å kjøpe ny sag, med middelnmådig blad. Det er jo ikke tvil om at billigsagene sparer på alt og særlig sparer de inn på bladet dessverre.
Signatur
   #3
 1,003     buskerud     0
Dette er egentlig trend blader ,men som bosch har kjøpt opp og da får man kvalitet
  (trådstarter)
   #4
 5,112     Troms     0
Fint om noe kjenner prisen på Top Precision bladet.
Jeg mener at Optiline bladet  ligger rundt 7-800,-  veil, men fås til rundt 4-500,- på en grei byggvarehandel.
Signatur
   #5
 3,234     Vestfold     1
Så veldig bra ut dette bladet ja. Elsker når ting kan kappes uten videre behandling,  ;D

Synes du kan sende nedover til min 10SD sag!  Tongue
   #6
 1,617     Rogaland     0
Ingen tvil om at riktig blad gjør susen. Kjøpte nettopp et fintannet blad til GCM8 saga. Vet ikke hvilken modellserie det tilhører, men det er laget for fine kutt og laminat. Overhode ingen flising på listekapping.
Ga rundt 800.- for det.

Produkttest: Bosch Top Precision sagblad for Wood - www.bosch-pt.no.jpg - 912R
  (trådstarter)
   #7
 5,112     Troms     0
Veiledende pris på bladet er 820,- pluss mva. Dvs rundt 1000,- kroner. Dyrt? Nei, ikke iforhold til den kvalitet og holdbarhet du vil få. Sagen din gjør halve jobben, resten er opp til bladet. istedetfor å klage på saga, så skaff deg heller et skikkelig kvalitetsblad, det er en bedre investering hvis bryr deg om rette, flisfrie og nøyaktige kapp.

Administrator: Kan du få klipt inn dette innlegget i orginalinnlegget mitt her?
Signatur

   #8
 421     Rogaland     1
Byggebob, det er nå 3 år siden du fikk bladet. Har du bladet enda? Hvordan ser resultatet ut etter kapping nå?