10,230    20    1  

"Fisk i brønn"-opplegg - noen som har mer info?

 389     Bergen     0
Hei, vi fikk fylt opp brønnen her om dagen, og brannmannen syntes den var svær og fin - og at vi burde hatt fisk i brønnen. Den skal så spise mye av det vi ikke ønsker i drikkevannet vårt... Han sa at det holder med en ørret tatt opp i fjellet like ved, og at den kan overleve temmelig lenge i dette vannet. Det høres jo veldig interessant ut og jeg vil gjerne vite mer... Noen som har det slik? Er ikke det noe problem med avføring fra fisken?

   #1
 9,677     Kysten     0
Dette var helt vanlig i "gamle" dager. Begge mine foreldre kommer fra gårdsbruk og hadde ørret i brønnen. Det var for å holde brønnen ren. Ørreten skulle rense vannet.
   #2
 575     Romerike     0
Ja, det var masse fisk her på gården også.
De fleste offentlige drikkevannskilder inneholder også masse fisk, det er rett og slett bra for vannkvaliteten.
  (trådstarter)
   #3
 389     Bergen     0
Hva er det den renser egentlig? Jeg har forstått at ørreten spiser edderkopper, snegler og diverse insekter, det er jo bra. Antar jo at det er nok mat også, når det har vært så vanlig... Men hva med antall fisk per liter vann, finnes det noen "regler" her for hva som er best? Er det kun ørret som gjelder? Jeg har veldig lyst til å prøve dette, det er jo en fantastisk win-win-situasjon i dagens økologiske ånd. Smile Pluss at vannene her vest er så utrolig overfylte at det er nok av 100g ørret å ta av, hehe.
taz
   #4
 3,840     Haugesund     0
Eller ferskvannsmuslinger. Men de er noe vanskelige å få fatt på.

Men hvordan sjekker du at den ikke ligger på bunn å går i oppløsning ? Uhrk!
Signatur
   #6
 75     0
Jeg er svært skeptisk til dette.

Avføring fra fisken danner amoniakk. Uten et innkjørt biologisk miljø som kan ende nedbryntingssyklusen med omdanning til nitrat (som i en godt brukt filtersvamp i et akvarium), vil amoniakken bli til nitritt.

Både amoniakk og nitritt er giftig for fisk - og neppe noe du ønsker å ha målbare verdier av i drikkevannet ditt.  

For ikke å snakke om det å dra en forgiftet og råtten ørret ut av brønnen...

Vil påstå at det å ha fisk i en brønn ikke er det samme som å ha fisk i et (drikke)vann. Dette blant annet på grunn av forholdet mellom antall fisker og vann + et etablert mikrobiologisk miljø som holder vannkvaliteten i balanse.

Shoot me if I'm wrong: Vet ingenting om brønner, men en god del om vannkvalitet i akvarier  ;)

Signatur
   #7
 119     Tromsø     0


Shoot me if I'm wrong: Vet ingenting om brønner, men en god del om vannkvalitet i akvarier  ;)



Jeg vet også en del om akvarier og vil påstå at et par ørret i hvor mange tusen liter vann i en brønn ikke vil være i stand til å produsere målbare verdier av verken amoniakk eller nitritt. (Vi snakker vel ikke om oppdrettsmæretetthet heller..)  Spesielt med såpass dårlig tilgang til mat som det vil være i en tildekket brønn. Etter en måneds tid vil bakteriefloraen for omdannelse til nitrat dessuten være på plass. Det som derimot ville plage også meg med fisk i brønn er når den dør og begynner å gå i oppløsning.

Jeg lurer på om hele fiskehistorien egentlig bunner i en misforståelse: Det er ikke fisken som lager godt brønnvann, men det faktum at fisken lever og trives i brønnen tyder på at vannkvaliteten er god.

Der jeg kommer fra var frosk i brønnen et sunnhetstegn...

   #8
 75     1
Haha, som sagt vet jeg ingenting om brønner. Bare om den lille børnnen på hytta til mine svigerforeldre, som er forgiftet av trykkimpregnert trevirke  8)

Tror nok du er inne på noe nå ja - at sprellfrisk ørret var et tegn på god vannkvalitet i brønnen.
Signatur
   #9
 9,677     Kysten     0
Jeg mener å huske at min bestefar fortalte at de hadde en fisk oppi brønnen. Fisken spiser det meste av innsekter og annet som måtte forville seg nedi, det vil nok være såpass lite mat at den også tar evt planterester. Selvom planter ikke har gode forhold i en brønn.
taz
   #10
 3,840     Haugesund     0
Ikke for å tilføre noe, men hadde jeg visst at det var fisk i en brønn jeg skulle ha til drikkevann. Hadde jeg kjøpt meg fattig på flaskevann Grin
Signatur