14,197    14    0  

Motorvern og 3-fas sirkulasjonspumpe som ikke virker som det skal.

 1,126     Østfold     0
Jeg har et danfoss motorvern av eldre type, og en Grundfoss sirkulasjonspumpe.
3-fas system.

Av en eller annen grunn slår motorvernet ut etter et minutt selv om pumpen tilsynelatende
virker OK.

Hvordan virker et motorvern av eldret type? Det er justeringsmuligheter inne i vernet, som jeg ikke tør å røre.

Sirkluasjonspumpen har sikkert stått stille i lange perioder før vi overtok, og er således kanskje tregere å dra rundt (større strømforbruk?) enn når vernet ble stilt inn pga avleiringer etc.




   #1
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Motorvernet skal stilles inn på motorens merkestrøm, som pleier stå på et skilt.

Et defekt lager eller mye dritt kan gjøre at motoren går treigere enn normalt og trekker mer strøm. Motorvernet gjør tydligvis jobben sin. Kobler du ut motorvernet vil viklingene bli brent.

Det er også fare for at motoren har andre defekter, som at viklingene har skader.

  (trådstarter)
   #2
 1,126     Østfold     0

Motorvernet skal stilles inn på motorens merkestrøm, som pleier stå på et skilt.

Et defekt lager eller mye dritt kan gjøre at motoren går treigere enn normalt og trekker mer strøm. Motorvernet gjør tydligvis jobben sin. Kobler du ut motorvernet vil viklingene bli brent.

Det er også fare for at motoren har andre defekter, som at viklingene har skader.




Hmm... Kan jeg skru av motorhuset fra pumpehuset uten at vannet renner ut, eller er hele
greia fylt med vann?

Det står kraner på hver side av pumpa, men alt som ikke er kuleventiler har en tendens til å lekke åkke som.
   #4
 1,185     0

Motorvernet skal stilles inn på motorens merkestrøm, som pleier stå på et skilt.


Dette er ikke helt riktig. Ved 3-fase motorer skal motorvernet stilles slik:

MV = MS * 0,58 + 10%

MV=motorvern
MS=merkestrøm


Et defekt lager eller mye dritt kan gjøre at motoren går treigere enn normalt og trekker mer strøm. Motorvernet gjør tydligvis jobben sin. Kobler du ut motorvernet vil viklingene bli brent.


Har også opplevd flere tilfeller der det er feil på motorvernet. Sett på ei amperetang på hver av ledningene etter motorvernet og mål strømmen som pumpa trekker. Om denne er mer enn 10% høyere enn merkestrøm er pumpa tung å dra. Om strømmen er normal (selvfølgelig målt over noen minutter på hver fase) er det noe galt med vernet. Ikke så unaturlig om det er et gammelt Danfoss-vern, har vært borti flere slike som har sviktet. Korrosjon på ledningsender er også en vanlig feil.
   #5
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Det står noe annet i mine bøker fra ingeniørhøyskolen. Hvor har du dette fra?

Også jobber jeg ironisk nok med vern til daglig  ;D

På VK1 elektro ble vi fortalt at motorvernet skulle stilles inn på merkestrøm, nesten hver dag, siden dette er noe en elektriker skulle vite  ;D

Nominell merkestrøm er den strømmen motoren kan trekke kontinuerlig. Nominell merkestrøm er dimmensjonerende strøm, med mindre fabrikat oppgir noe annet i data.


(merk at dette gjelder små trefase asynkronmotorer)
   #6
 21,481     Enebolig     0
Jeg må innrømme at jeg også er opplært med at vernet alltid (og vi lærte ALLTID!!!  Grin) skal stilles inn på merkestrøm.

Men dette isåfall ikke første gang at det er unntak fra regelen. Bla annet vet jeg at nettselskapet ber meg om å gange Ikmin verdien med 0,6 og ikke 0,7 som vi har lært.
  (trådstarter)
   #7
 1,126     Østfold     0


Har også opplevd flere tilfeller der det er feil på motorvernet. Sett på ei amperetang på hver av ledningene etter motorvernet og mål strømmen som pumpa trekker. Om denne er mer enn 10% høyere enn merkestrøm er pumpa tung å dra. Om strømmen er normal (selvfølgelig målt over noen minutter på hver fase) er det noe galt med vernet. Ikke så unaturlig om det er et gammelt Danfoss-vern, har vært borti flere slike som har sviktet. Korrosjon på ledningsender er også en vanlig feil.


Nå er dere inne på noe! Takk!
Da begynner jeg nok med å skifte vernet. Hva kan noe slikt tenkes å koste?

   #8
 1,185     0
Se bort fra min formel. Den gjelder kun ved stjerne/trekant-start av større motorer. Beklager glippen.