34,316    23    1  

Extra rør for trekk til ovn og peis

 18     Lillehammer     0
Extra rør for trekk til ovn/peis.

Har tenkt mye på dette ettersom vi skal ha balansert ventilasjon i det nye huset.

Er det bare å trekket et plastrør?...eller bør man trekke en slik luftekanal i stål?

Det bør vel være et slags spjeld på et slikt rør?
Hvor bør et slikt rør starte/stoppe?

Dette er et enormt problem her vi bor nå.
Trekken er nesten lik null.

Alle tips tas imot med stor takk
Siste redigering: Sunday, December 2, 2007 7:53:47 AM av administrator

   #1
 27     0
Vil jo tro at det holder med et rør i rustfritt stål i riktig dimensjon.
Vet ikke om type spiro rør er gode nok?

Jeg fant det vedlagte dokumentet på http://www.flexit.no/ og tror nok dette er en grei løsning.
Det viktigste er å få riktig dimensjon på røret slik at dette passer inn på spjeld og på fyringsstedet.

Vi skal montere dette settet. Vi har ENORME problemer med å få god trekk i peisen etter at det balanserte ventilasjonsanelgget ble satt i drift.

   #2
 38     0
Kutt ut det balanserte ventilasjonsanlegget så blir alt mye bedre.

Jeg tuller ikke. Jeg bygger uten balansert ventilasjon.
Lufter med luker og vinduer som i gamle dager.

Skal kjappe meg å bygge før balansert ventilasjonsterror blir påbudt  Cool
   #3
 362     0
Jeg mener at et balansert  ventilasjonssystem fra www.ener.no  ikke skal gi disse trekkproblene.

Et balansert ventilasonsystem bør jo være så effektivt at det bærer seg økonomisk og gi et bedre inneklima enn lufting med ventiler og vinduer.
Men et anlegg som ikke fungerer er jo ikke akkurat til glede, og det er mye som ikke fungerer godt.  Det sies at man kan oppnå god effekt ved å øke romhøyden til 3 meter. Men..  Cool
   #4
 2,172     Oslo     0
Hei!

Jeg har hørt om så mange som har problemer med trekk i peis og ovn.
Felles for alle disse "klagerne" er at de har balansert ventilasjon eller mekaninsk ventilasjon som skaper undertrykk eller ikke klarer å levere nok luft til et ildsted i full flamme.

Derfor harvi planlagt 2 stkpassive friskluftkanaler med spjeld - èn kanal til hver pipe i vårt kommende hus.

Se vedlagte bilde for hvordan vi ser for oss detet løst i praksis.

Jeg vet at enkelte (bla. Arne) på dette forumet har montert pipe med friskluftkanal inne i selve pipen.

  • Noen som vil dele erfaringen med en slik pipe etter en tids bruk?

  • Noen som har testet en passiv luftekanale slik jeg går for?



Vil helst slippe å styre med slike ventilasjonsrør i gulvet hvis det ikke har noen hensikt  ::)
Extra rør for trekk til ovn og peis - Tilluftskanal_ovn_og_peis.jpg - kirderf
   #5
 60     0
Jeg har et par spærsmål knyttet til en slik løsning og kaster meg på denne tråden.

1. Vil ikke denne kanalen bidra til å føre kulde inn i murdekket? Etter hva jeg kan se ligger den litt nedfelt i isolasjonen og skal støpes ned.

2. For meg ser det ut til at denen kanalen er lagt med et lite fall innover mot husets midtre!! Det må være et synsbedrag, eller? Jeg ville helt klart valgt å ha et fall utover vekk fra huset slik at kondens kan renne ut?

Noen som har tanker om dette?
Signatur
   #6
 837     0
Hvordan avsluttes tilluftkanal mot ildsted? Ser litt dumt ut med en kanalstuss som kommer opp av gulvet.
   #7
 163     1
Vi skal bygge lavenergihus, og da må vi ha balansert ventilasjon. Vi ønsker oss det også.
For å få nok trekk i pipen skal vi ha en pipe med friskluftskanal, så til alle som skal bygge nytt: Be om pipe med tilluft. Det er ikke dyrere enn vanlig pipe, det finnes flere typer, vi skal ha leca. For å bruke slik pipe, må man ha ovn som er beregnet for det, men det er de aller fleste nye ovner, så det er ikke noe problem. Med dette systemet trekker ovnen luft ned gjennom pipen i et rør, for så å slippe røyken opp et annet, og hele systemet blir lukket fra resten av huset.

   #8
 163     Bergen     0
Tillater meg å ta spørsmålet til kvinnhering på nytt: Hvordan avsluttes kanalen mot ovnen? Holder på å rehabilitere et hus fra 1950 og kan lett legge en slik kanal nå, da jeg for tiden balanserer rundt på bjelkelaget i den etasjen det skal ovn i....
   #9
 345     0
På ovnen jeg skal sette inn er det 125mm stuss som man kan koble rør direkte til. Røret kommer opp av gulvet inni ovnen, slik at ikke noe blir synlig. har lagt røret, men ovnen er ikke montert enda, så vet ikke om det fungerer enda.
   #10
 419     0
Har lagt inn ett "passivt" friskluftskanal til ovnen våres, uten spjel.
Spiro 125mm, før overgangen til oven som ikke er mere enn 60 mm vil jeg tro.
Dette ligger i bjelkelaget mellom etasjene.

Våres erfaring er at dette fungerer utmerket, vi tenner lett opp i ovnen.
Og det påvirker ikke noe av den balanserte ventilasjonen i huset.
Vi har da ikke noe spjell utenom det som er i selve ovnen, tenkte aldri på det. Og ser ærlig talt ikke noen grunn til å ha det noen andre plasser.

Selv overgangen ordnet jeg slik at jeg stappet det 60 mm røret ned i 125 mm spirorøret og tettet rundt med rockwoll. Og så la jeg plast over dette igjen.
Ble ikke helt 100% (fordi jeg bommet litt på hvor ovnen skulle stå og fordi hullet i glassplaten kun var 100 mm slisse), men der ser ingen det.