16,852    35    0  

Geek: Ønsker innspill på planløsning

 75     Oslo     0
Her er vårt husprosjekt som nå har kommet ned på ”papir” dvs. i SketchUp.

Jeg(vi) hadde(har) en lang ønskeliste som vi kontaktet en arkitekt med, men forslagene fra arkitekten lignet lite på det jeg så for meg. Derfor begynte jeg og tegne selv.
Jeg prøvde forskjellige tegneprogram inkl. Viseno, men endte opp med SketchUp. Spesielt etter jeg investerte i en SpaceNavigator fra http://www.3dconnexion.com/index.php Den 3D-musa anbefaler jeg for SketchUp og Google Earth.

Jeg vil gjerne ha feedback på tegningene. Det er mange som kommer med meget gode innspill her :)

Kona og jeg er i midten, slutten av 50-årene. Dvs. dette blir pensjonistboligen. ”Alt på en flate!( Livsløpsstandard)”
Vi har 2 barn. Datter har flyttet ut og sønnen skal i militærtjeneste til sommeren.
Dette er et gårdsbruk uten noen hus nå. Jeg kan godt tenke meg å bruke en del av pensjonisttilværelsen (huff for et skremmende ord ::)) i et drivhus (inkl. at det blir en fin vinterhave Smile derfor stort drivhus.
Siden vi bygger på et gårdsbruk så er det ingen begrensninger på størrelse og lignende på huset. For eksempel er planen at takhøyden skal være 2,7m innvendig.
Husbudsjettet er på 4,5 millioner (”tomt” har vi), men jeg har ikke kontrollert om jeg er helt på jordet med planene våre. Har prøvd og være så enkel(billig) i designet som mulig, men forslag mottas med takk.

De neste større utfordringene jeg står overfor er og plassere vinduer og velge hvilken vei dører skal slå og om hvor jeg skal bruke skyvedører. Utsikten er mot nordøst, nord og nordvest. Se GoogleEarth-utklippene.

Det hjørnet det står ”Bærebjelke?”: Jeg vil gjerne ha en barløsning mot kjøkkenet og vil også gjerne ha sikt gjennom huset. (Se på dørene på huset. Du ser igjennom huset når du kommer inn.), men liker ikke min foreløpige løsning. Rart med barhylle bak bærebjelken. Det kan være at en kan ”putte” bærebjelken inni veggen, men uansett blir det trangt hvis noen skal sitte der i døråpningen.

Skal bygge midt i vedskogen, baserer derfor oppvarming på ved og solpaneler og har som utgangspunkt at huset skal tilfredsstille passivehuskravene.

Lager sokkelleilighet som tilbud til barna eller for utleie. Derfor har jeg tegnet bad i hvert soverom. ”Hybler”.

Har noen noe forslag til hvordan plassere kjøkkenet i allrommet i sokkelen?

Hva med pipa midt i huset: Skal jeg flytte den inn på ”grovkjøkkenet” så det blir mer åpning i gangen inn til stua.
Trenger vi den vedovnen i stua? Vi vurderer vedkomfyr på grovkjøkkenet. For eksempel http://www.boligenergi.no/Produkter/Biovarme/Vedkomfyrer/Rosa-Bordeaux. Da kan den brukes som backup for ”sentralfyren”.

Har ikke begynt og møblere kjøkken og ”grovkjøkken” ennå. Innspill motas med stor takk!
Tilsvarende har jeg ikke begynt på verkstedet ennå. Dvs. plassen under drivhuset. Forslag?

Er det lurt å legge vannvarmekabler også i vedboden/oppbevaringsrommet?

Er walk in garderoben stor nok?

Har ikke boder i selve huset, men mye skapplass. Bodplass er under drivhus og bak garasje. Er det lov og er det lurt?

Hustegningen for hvordan huset skal se ut utvendig er ikke ferdig og det var også min første tegning i SketchUp. Fasongen på huset overlever nok, men funderer nå mer på hyttestil. Dvs. villmarkspanel og synlige tømmerstokker i stolper og for å ”bære” taket. Trenger antagelig ikke så mange stolper når taket skal holdes opp med tømmerstokker. Fargene er også meget foreløpig. Dvs. brukte de mest for å kunne se huset i Googel Earth.

Har noen forslag til størrelse og antall på garasjedører?

TV-stolene står midt i stua, men de kan vi flytte inn til stuebordet når vi har gjester og trenger plass.
Ingen av oss er avhengig av rullestol, men jeg har brukt rullestolsirkel som mål for å være sikker på at det blir god plass i rommene.

Jeg kombinerer trimming og kino. En spillefilm og meg på ellipsemaskingen(crosstrainer) er en effektiv kombinasjon for helse og kondisjon  Derfor planlegger jeg hjemmekino under drivhuset. Vil det bli nok lyddemping hvis jeg bruker sandwichvegger? Dvs. betong med isoporkjerne. Slik jeg har som utgangspunkt at hele huset skal bygges.

Jeg sladdet GoogleEarth-utklippene siden dette er et åpent forum, men ser at jeg allerede i tidligere innlegg har røpet hvor jeg skal bygge  ;)

Dette ble litt langt. Håper likevel på ”forumets synspunkter” på planløsning og hus.

Geek: Ønsker innspill på planløsning - 1.etg v.9.jpg - Geek
Geek: Ønsker innspill på planløsning - Sokkel v.9.jpg - Geek
Geek: Ønsker innspill på planløsning - Syd v.9.jpg - Geek
Geek: Ønsker innspill på planløsning - Ost v.9.jpg - Geek
Geek: Ønsker innspill på planløsning - Vest v.9.jpg - Geek
Geek: Ønsker innspill på planløsning - Nord v.9.jpg - Geek
Geek: Ønsker innspill på planløsning - GoogleEarthSyd.jpg - Geek
Geek: Ønsker innspill på planløsning - GoogleEarthOst.jpg - Geek
Geek: Ønsker innspill på planløsning - GoogleEarthSydOst.jpg - Geek

   #1
 3,704     Ringerike     0
Spennende dette  ;)

Kan begynne med at du nok ikke får lov å ha trapp fra garasje og opp i bolig, skal være en sluse/bod/vaskerom imellom garasje og boligområde. (brann-/gasskrav) Ville nok også ha satset på vanlig trapp istede for vindel trapp, mye bedre å gå i når en blir gammel  ;)

Garasjeport på 5m passer greit til en dobbelgarasje. Dører ved siden av port kan være lurt om du skal ha dette område som oppbevaring av snøfreser/hageredskap osv.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 75     Oslo     0
Takk for kommentaren Bidda.
(Jeg hadde håpet du ville "bite på" Wink. Du har kommet med mange gode innspill før.)

Jeg kjente til det med sluse og garasje :-[
Har tenk på den plassen under drivhus/vinterhave som verksted, lagerrom, hjemmekino, akkumulatortank osv.
Dvs. ikke som garasje, det kom senere når jeg så hvor stor plassen blir og jeg hadde fjernet garasje på samme plan som 1.etg.

Det med vanlig (rett?) trapp må jeg fundere på. Kanskje en svingtrapp med 180 grader vinkel med platting mellom etasjene... Tror det heter reposet.

Så nå at skp-filer var tillatt Cool Her er plantegningen vedlagt. Korriger gjerne!
Hustegningen må jeg komme tilbake til. Den må tegnes om. Alt for mye hack for å vise frem ::) og har som sagt ideer om mer hyttestil.

Edit: Fikk problem med filstørrelsen. Den er på 2135 KB. Skulle gå..
OK har lært noe nytt i kveld. SketchUp lagrer alle endringer som er gjort i en tegning.
Kopi av min plantegning og paste’ing inn i nytt SketchUp ”dokument” minsket filstørrelsen til 390 KB!!!
   #4
 997     0
Det blir alt for trang ved kjøkkenøya. Dobbeltsenga er det også nesten ikke plass å gå forbi. Badene blir også for små til å være brukbare. Generelt synes jeg det var for mange små rom. :)
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 75     Oslo     0
Takk for kommentar carmacom. Du bekreftet noe jeg også har lurt på.

Jeg har jobbet mer med plantegningen i uka. Avspasert på jobben  ;D

Badene var modellert etter hotellbad for å bruke minst mulig plass. Jeg har fjernet et i 1.etg og laget de andre litt større. Har også byttet ut kjølerommet med et kjølehjørne.
Mye mer fornøyd med plassering av hjemmekino og akkumulatortank nå, men kom gjerne med forslag. (må nå isolere og ha vbv der også.)

Flyttet ”stuepipa”, men trenger jeg den fyrings-backupen som stuepeisovnen gir?
Kan jo putte en peisovn med vannkappe i drivhuset i tilknytting til sentralfyrpipa. Hum…
Det kan jo være vinterhavehjørnet med peis  ;)

5m garasjedør ok, men med 6m bred garasje er det vanskelig og få plass til dør ved siden av.
Jeg har sett store garasjedører med en ”normal” dør i porten. Kjenner noen til det og hvem som forhandler slike garasjedører?

Vedlagt jpg og skp filer av versjon ”11”.
Innspill/kommentarer osv. mottas med stor takk!
Spesielt på sokkelen der en familieleilighet også kan opptre som 3 hybler med felles allrom og vaskerom. Jeg mangler kanskje en bod der. Må jeg for eksempel avdele vaskerommet og kalle delen en bod eller kan jeg henvise til garasjen?


Ps. Jeg prøvde å endre på det første innlegget mitt. (Fjerne tegningen av huset utenifra. De er dårlige og dette er jo en ” Innspill på din planløsning”-tråd) Men greide det ikke ??? Kan jeg ikke endre på et innlegg som er besvart?
Geek: Ønsker innspill på planløsning - 1.etg v.11.jpg - Geek
Geek: Ønsker innspill på planløsning - Sokkel v.11.jpg - Geek
  (trådstarter)
   #6
 75     Oslo     0
Dette blir et litt bevegelig mål for de som vil gi kommentarer :)

Har (midlertidig?) fjernet ”kjeller” under drivhus. Jeg søkte litt og fant noen priser på sandwichvegger og betong og den garasjen/verksted (og hjemmekinoen min Sad) ville koste over 350.000 bare i oppsatt betong. Pluss utsprengning, varme, luft osv.
Vel det får bli en opsjon å legge den tilbake når jeg har kommet så langt at jeg skal begynne å hente inn priser.
Ser for meg at jeg kan bruke soverommet nærmest stue som hjemmekino. Må ”bare” lydisolere godt  :o

Familieleiligheten i sokkel har jeg fremdeles utfordringer med. Spesielt kjøkkenavdelingen.
Skal jeg lage en dør mellom vaskerom og fyrrommet i sokkel? Så de som bor i sokkel kan fyre uten å gå ut.
(Som jeg må gjøre hvis jeg ikke får laget den ”gangen” under drivhuset  :'()

Legger med versjon 13 av skp-filen også hvis noen vil granske nærmere og/eller ”korrigere” direkte.
Geek: Ønsker innspill på planløsning - 1. etg-drivhus.jpg - Geek
Geek: Ønsker innspill på planløsning - 1. etg 13.jpg - Geek
Geek: Ønsker innspill på planløsning - Sokkel.jpg - Geek
   #7
 3,704     Ringerike     0
Her er noen innspill før du tok vekk kjeller  ;)

PS dør i port anbefaler jeg ikke, blir lett tull med de.
Usikker på pipeløsning, må ihevrtfall stemme i kjeller og oppe.
Geek: Ønsker innspill på planløsning - Skisse Geek 1-etg.jpg - Bidda
Geek: Ønsker innspill på planløsning - Skisse Geek u-etg.jpg - Bidda
Signatur

   #8
 537     0
Ser ut som et spennende prosjekt, jeg/vi er også i planleggingsfasen av murhus på gammelt småbruk.

Tenker du deg vegger 10 cm betong+20 cm isolasjon + 10 cm betong? Har du sjekket priser eller fått noen tilbud på dette? Vi heller for tiden mot porebetong, men er åpne for andre løsninger.
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 75     Oslo     0
Hei Eivind78. Det at du tenker i samme baner var meget interessant.
Jeg har lenge tenkt på å opprette en miniblogg her for å lufte notater/tanker så jeg kan få innspill/kommentarer. Jeg skal gjøre alvor av det.
Fikk tak i priser for ca 2 år siden. Dette har vært et langvarig husprosjekt. Delvis min egen skyld og delvis kommunen.
Støyping på plassen med 15-17cm isopor og 10cm betong ut og inne ca 1600,- + mva pr m2
Ferdigstøpte betongelementet med omtrent valgfri tykkelse på isopor var fra 1.600,- til 3.200,- +mva pr m2
Omtrent valgfri tykkelse på isopor siden det å legge på ekstra tykkelse kostet omtrent ingenting ekstra(bare isoporen og ligg lengre jernspiler for å holde betongveggene sammen.)
Cellbetong/Polybetong med fiberpuss er også et meget godt alternativ som konkurrerer godt i pris.
Men alle jeg mailet/snakket med sa: Kom med tegninger så skal vi gi deg et tilbud.
Porebetong har jeg egentlig slått fra meg i yttervegger. Jeg har sett litt for mye hva som skjer når det kommer vann inn i den.
Isoblokk er derimot et alternativ...

Bidda: fine grafiske kommentarer(tegninger).
F.eks dumt å ha utgang til drivhus med en meter mellomrom. (Kjøkken og vaskerom/grovkjøkken).
Egen gang/hall må jeg fundere på. Er det for å ha en ”luftsluse” så ikke uteluft skal trekke innover gangen?
Lage bod i tilknytning til hovedsoverom var nok lurt. (Siden du fjernet utgangen til drivhuset fra vaskerommet er det bedre plass til vaskemaskin ”inne” i rommet.)
Hva er tanke med rommet bak sofaen mot de to mindre soverommene?
Du har minsket det ”store” badet i sokkelleiligheten. Er det ikke et krav nå at alle leiligheter skal ha minst et bad med universal utforming. Dvs. rullestolsirkel og avstander på siden av toalett osv?
Liker nok badstue for godt til å fjerne den :)
Takker så mye for sokkelforslaget. Der har jeg mange gode ideer og ”tygge” på.
Jeg tegner inn igjen ”kjeller” under drivhus. 2 flere garasjeplasser og vil ikke miste hjemmekinoen ;D og verksted er også godt å ha Cool.