18,611    30    1  

Vaskemaskin: Siemens, 10år, må jeg gi opp denne?

 3,704     Ringerike     0
Vår nesten trofaste vaskemaskin fra 2000 er nå "syk" igjen, følgende har jeg selv byttet ut så langt:

2005: byttet reim =ca 300kr
2006: byttet børster, så ankert , så motor = 1800kr
2008: byttet belg = 600kr
2010: byttet pumpe = 350kr (uorginal)
2011: skal jeg bytte elektronikk???? = 2550kr (hos Siemens e-shop)

Ståa er at den ikke vil drifte motor lengre, hører at det klikker men det skjer ikke noe, har sett over motor og den virker OK. Demonterte frontpanel og deksler så jeg fikk ut printkortet og det er svart ved noen av komponentene (se bilder vedlagt) Ser vel ut til at det er noen av komponentene som har tatt kvelden?...eller kan det være noe annet?

Noen som har noen erfaring med dette/råd?
Vaskemaskin: Siemens, 10år, må jeg gi opp denne? - Vaskemaskin Siemens.jpg - Bidda
Vaskemaskin: Siemens, 10år, må jeg gi opp denne? - IMG_2798.jpg - Bidda
Vaskemaskin: Siemens, 10år, må jeg gi opp denne? - IMG_2799.jpg - Bidda
Vaskemaskin: Siemens, 10år, må jeg gi opp denne? - IMG_2807.jpg - Bidda
Vaskemaskin: Siemens, 10år, må jeg gi opp denne? - IMG_2814.jpg - Bidda
Signatur

   #1
 9,677     Kysten     0
Dette har vel Hans 9001 rede på. Kan du holde på den gamle ville jeg gjort det. Synes det er mye dårlige maskiner å få nå. Eller kanskje  vi har vært uheldig?
   #2
 551     Norge     0
Kjøp ny maskin, sier nå jeg.
Hvorfor er kortet brent? kan jo være en annen årsak til det også.
Bytter du kortet å det ryker igjen, pga at feilen ligger en annen plass?

Ser du har hatt en del trøbbel fra før.

Jeg har vært heldig.
Har en Miele fra 1994, i gjennomsnitt 3 brukere konstant siden da. Ikke et eneste problem.

Ikke at jeg skal skryte, men har så klart vært veldig fornøyd med den.
Signatur
   #3
 22,342     Akershus     0
Det er nok den uoriginale vannpumpen som har ødelagt maskinen ;D


Har du multimeter?

1: Sjekk motor: Ohm børstene, anker og stator. Det kan være at børstene er slitt og sikkerhetsmekanismen har slått ut.

2: Sjekk ledningene ned til motor for brudd.

3: Sjekk printkortet for brudd i lederbaner, brente kontakter og tørrloddinger.

Hvis det er feil på kortet vil jeg tro det er releet som er gått. Jeg har sikkert et slikt liggende.
   #4
 1,382     Oppland     0
har du prøvd å reist til en gjenvinningsstasjon, kanskje du finner en lik maskin, og kan nappe ut kortet gratis? Smile
   #5
 22,342     Akershus     0

Kjøp ny maskin, sier nå jeg.
Det kan være en enkel feil. Disse maskinene er ikke dårlige. Det som har røket på denne er egentlig normal slitasje/feilbruk

Hvorfor er kortet brent? kan jo være en annen årsak til det også.
Bytter du kortet å det ryker igjen, pga at feilen ligger en annen plass?
Kortet er ikke brent. Det sorte er støv. Det jeg ville ha vært forsiktig med var å bytte kort hvis det var feil der en ser at lederbaner har fordampet...

Jeg har vært heldig.
Har en Miele fra 1994, i gjennomsnitt 3 brukere konstant siden da. Ikke et eneste problem.

Ikke at jeg skal skryte, men har så klart vært veldig fornøyd med den.
De maskinene er knallbra, men ikke feilfrie. Du bør kanskje tenke på å skifte børstene før du svir motoren. Jeg vet ikke om din maskin kutter når børstene kommer til minstemål.
   #6
 5,188     Østlandet     0
Kjøp ny så har du garanti + kjøpsloven i 5 år.
Denne lever på overtid.
Signatur
   #7
 22,342     Akershus     0
Hvis det bare trengs nye børster, skjøt av en ledning eller et nytt relee er dette verdt å fikse. For meg høres dette ut som en bagatell og maskinen vil fungere i noen år til. Den har nok vært hardt brukt, men tåler det. En billig maskin ville hatt kaputt trommellager etter 3-5 år. Jeg har en 17 år gammel Siemens stående her som er godt brukt. Det eneste som er skiftet er børster og pumpe. (Den er til salgs hvis noen vil ha den) Jeg vet ikke hvor mange Elto, Hoover, Ariston og Zanussi som er returnert/kastet pga at de ikke er økonomisk lønnsomme å fikse.

   #8
 21,481     Enebolig     0
Er virkelig nye maskiner så dårlig? Jeg har en 4 år gammel Electrolux til ca 5K. Den fungerer godt ennå, og da med nesten daglig bruk.
   #9
 22,342     Akershus     0
Børstene slites ut etter 5-10 år.
Pumpene holder omtrent det samme.

Disse tingene er billige.

Problemet er hvis selve vaskemaskinen går i oppløsning, eller trommellageret gir seg. Når lageret har gitt seg pleier det å romle godt. Dette stopper ikke folk fra å bruke maskinen og de ødelegger hele dritten. En annen feil som koster litt er hvis det blir kortslutning i feks dørlåsen og man knekker elektronikken.

  (trådstarter)
   #10
 3,704     Ringerike     1
Takker for svar Hans, skal fine ohm-meter å teste litt. Motor var ny i 2006 og sjekket børster som er 2,5cm lange ikke slitt anker heller. Skal sjekke ledningsnett i morgen.

Fruen har funnet en Miele W3122 til 5500kr som hun nå maser om......lite spennende synes nå jeg da  ;D
Signatur