5,953    8    0  

Ettermontering av ventilasjon i hus med Varmepumpe

BEF
 247     Bærum     0
Jeg har et prosjekt med en større Hjemmekino her hjemme, http://www.byggebolig.no/index.php?topic=18557.0 . I kinoen har hele tiden tanken vært å bruke en varme pumpe for oppvarming og kjøling av dette rommet. Så har jeg i det siste tenkt mere og mere i retning av og bygge ventilasjon for hele huset og få sirkulert den varmen som allerede er i huset.

Litt om huset, huset har er over to etasjer, der under etasje er kjeller. Det har en grunnflate på 144m2, hele 1.et blir brukt som bolig,mens ca halve kjelleren blir brukt. Resten av kjelleren er boder. Vi har en Daikin varmepumpe som brukes for oppvarming av hele 1.et pr.dd. Jeg har sett på et ventilasjons aggregat fra Flexit, SPIRIT UNI 4. Legger ved skisse over systemet.

Så til mine spørsmål, hvordan er det og kombinere et balansert ventilasjons system med en varmepumpe? I kinoen er det ønskelig og både ha inn- og ut-luft, lar det seg gjøre? På sommeren klarer et slikt system og kjøle ned huset?

Ettermontering av ventilasjon i hus med Varmepumpe - 1.jpg - BEF
Ettermontering av ventilasjon i hus med Varmepumpe - 2.jpg - BEF
Signatur

   #2
 62     Telemark     0
Etter mitt syn er kombinasjonen varmepumpe og BV i litt eldre hus helt genialt, siden ventilasjonsanlegget fordeler varmen i hele huset. Det er ingen problem å ha både inn- og utluft i kinoen, da kinorommet vil bli en egen "celle". Du vil ikke få noen direkte nytte av varmepumpa i kinorommet med det oppsettet, annet enn at mesteparten av varmen gjenvinnes og varmer opp innlufta også der.

Hvordan det er med kjøling veit jeg ikke, men det er en fordel hvis du klarer å plassere inntaket til aggregatet på nordsiden av huset, slik at ikke sola står på om sommeren.
   #3
 1,724     Trondheim     0
Hvis du vil ha kjøling så er en agregat med innebygget varmepumpe sikkert et av de beste alternativen. Exvent har flere modeller.  Trur det var HEKTA som nylig har installert en slik og kan dele med seg erfaringer.
Ellers blir jo kjølingseffekten ikke så stor, men temperaturen blir jevnere i hele huset. det er helt uporblematisk o har til og fraluft i samme rom.

MVH
Sakke
   #4
 1,323     Østlandet     0
Hvor kaldt er det der du bor?
Er varmepumpe/varmegjennvinner tenkt som eneste varmekilde?
Hvor stort hus er det snakk om?

Exvent sin Pelican Pro - roterende varmeveksler med innebygget varmepumpe - dekker varmebehovet ned til ca -5 (til -10)gr C utetemp. Dette er selvfølgelig sterkt avhengig av størrelsen på huset, hvor godt isolert og tett huset er, og hvor godt isolert rørene til anlegget er.

Tilleggsvarme må altså til, og en std luft/luft varmepumpe i tillegg kan være en god løsning, om man har mange dager med -5 til -20 på vinteren.

Det er viktig å forstå forskjellen mellom det å kun sette inn L/L varmepumpe i et hus uten ventilasjon, og det å samtidig skifte ut luften 0,5-4 ggr pr time. Selv med varmeveksler som gjennvinner 70-80% av varmen så ER det et tap! Gevinsten er selvfølgelig et mye bedre inneklima. Ulempen kan bli støy.
Når man skal gjenvinne maksimalt med varme og transportere den rundt i huset effektivt må man flytte en god del mer luft enn man trenger kun får å oppnå tilstrekkelig ventilasjon.
Det samme gjelder kjøling. Selvfølgelig vil man med f.eks Exvent Pelican Pro (og lingnende løsninger) oppnå en kjølende effekt, men det er altså veldig mye mer luft som må kjøles ned enn om huset ikke har ventilasjon.
BEF
  (trådstarter)
   #5
 247     Bærum     0
Takk for gode innspill. Jeg bor i Bærum, og temperaturen rund her har vært nede i -30 nå i vinter.  Jeg har en  Daikin Ururu sarara varmepumpe, den er meget god og får effekt ut av den helt ned mot -30!! Har i tillegg vedfyring i huset til ekstra kalde dager.

Tanken med å montere et ventilasjons system var å få bedre utnytting av allerede den varmen som er i huset og da få varmet opp kjeller delen ved hjelp av det.

Signatur
   #6
 1,724     Trondheim     0
Du må bare huske at 1/2 luftskifte /t gir betydlige tap av varme. Ja du for fordelt noe , men taper samtidlig ut en del.
Derfor anbefalte jeg en modell med en varmepumpe som tar vare på restvarmen som ellers skulle blåses ut. (utblåsingslufta er jo ofte MYE varmere en utelufta=gode forhold for en varmepumpe.)

MVH
Sakke
   #7
 1,323     Østlandet     0
Enig med DrSakke.
Og med varmepumpe og vedovn fra før vil dette kunne bli en veldig bra løsning.

Vær dog klar over at ventlasjon med varmepumpe krever en rask utskiftning av lufta for å få ønsket virkningsgrad, derav kommer også støy og krav til støydemping og rørdim.
Under 160mm vil være dumt, i tillegg må de altså isoleres godt, ihvertfall der de går i kalde rom.
Alternativet er selvfølgelig 2x125mm, men det krever plassen sin det også.
Så det store spørsmålet er om du har plass til et STORT aggregat og GROVE rør.

BEF
  (trådstarter)
   #8
 247     Bærum     0
Jeg har ikke noe problem med å installere store rør, har et helt åpen loft og kan legger rør akkurat slik jeg ønsker uten problem. Det eneste som vil være et problem er å få et stort aggregat opp på loftet, det lar seg å løse med litt ekstra arbeide  :)

Hvordan er muligheten for å ha 2 soner? Slik at man kan ha en temperatur i oppholdsrom og en annen på soverom.
Signatur