27,350    27    4  

Skjøte rør for vannbåren varme i gulvet?

 769     Tromsø     0
En enebolig som nylig er oppført hvor jeg har stått for det elektriske har jeg stusset over hvordan rørleggeren har gjort ting vedr gulvvarme. Flere steder er altså PE rørene skjøtet med messing skrukoblinger. Tror jeg fant 8-9 stk fordelt over huset.

Hvor kan jeg finne regelverk om dette? Han har i tillegg til dette satt en samlestokk for gulvvarme i hver etg. 3 stk totalt. Disse står ikke i egnede skap som jeg tidligere har vært vant til. Det er laget hulrom i tre/betong konstruksjonen som ikke er fuktsikret med membran e.l. Er dette lov??

Signatur

   #1
 137     Sørum     0
Gulvvarmen er i et lukket system, med begrenset mengde med vann. Blir det en lekkasje på systemet, er det begrenset hvor mye vann som vil lekke ut. Er vel ikke ulovlig med en skjøt, men ville ikke sovet godt om natten med en skjult skjøt i gulvet. Hvis jeg hadde vært uheldig med legging av gulvvarme og "knekt" et rør i en bøy, hadde jeg uten tvil tatt alt bort igjen, og lagt nye rør...  selv om det hadde vært nærmere 100 meter. Det er vanlig å sette opp et skap med fordelere inne i vegg... men det er ikke drenering fra disse...      Konklusjonen ut i fra dette er nok at dette er en rørlegger av den useriøse typen som skal gjøre alt på billigst mulig måte, og ikke føler eller vet at han har gjort en fagmessig god utførelse. Dette er dessverre slike ting som skjer da man velger det billigste anbudet  Sad
Signatur
   #2
 715     Bergen     0
Det er vel ingen lov mot det, men man bør jo prøve å unngå det ja. Tror aldri jeg har vært med på å levere fra oss et anlegg med en eneste skjøt. Skader man røret under legging så tar man hele kursen på nytt.
  (trådstarter)
   #3
 769     Tromsø     0
Rart at ikke forsikringsselskapene har gjort noen framstøt her....

Tror ikke at rørene er skjøtet grunnet skade. Det var vel mer at det var manko på lengder...  ???

Rørleggeren er forøvrig fra tyskland
Signatur
   #4
 82     Drammen     0
En annen ting er jo hvordan innerrøret blir å skifte ut med en kobberfitting påmontert... litt lei å få gjennom varerøret den der.

Får du en lekkasje/rørskade/gjennomspikring eller annet her, så må du jo rive gulvet? da er jo litt av poenget med RIR borte.. eller?

/Fredrik.
   #6
 82     Drammen     0
Man pleier å legge disse rett i gulvet (er kanskje et dumt spørsmål)? Har sett Uponor sine rør, og de skiller de vanlige for tappevann (blått varerør) fra de difftette gulvvarmerørene som er røde.

Da er vel kanskje ikke skjøter noen krise. Uproft, men dog. :)

/Fredrik.
   #7
 7,685     Bærum     2
Rehau godkjenner så vidt jeg vet å bruke krympeskjøtene på nedstøpte rør. Skrukoblinger er det vel ingen som godkjenner.

   #8
 29     Mosjøen     0
Hei

Jeg fikk beskjed av leverandøren av varmepumpen l/v at man skulle ha mulighet for å innspisere skjøter vis disse var gjemt i en vegg. Vet ikke om det er en lov.
CSI
   #10
 584     Hordaland     1
Neppe noe regelverk for et lukket vannsystem. Jeg ville aldri ha gjort det, la selv ned 600 meter gulvvarmerør uten skøyt eller knekk.

Det neste spørsmål er om du trenger at få dårlig søvn av dette. Jeg tror ikke det.

For det første har messing-koblinger betydelig godstykkelse, om en tenker på gamle kobberrør (de stive på ca. 1 mm godsttykkelse) - som lever bra etter 50 år. Så vil jeg trur messing på et par mm lever ennå lengre. Og hvor gammel er du da?

For det andre så er det et system med ganske lavt trykk - vitsen her er at sirkulere vann og litt trykk må selvsagt til - men det er ikke vanntrykk (4-6 bar) som er snakk om., hellere i området mellom 1 og 2 bar (om ikke det er en ekstrem rørlengde og en heftig pumpe som han har spikret opp...)