9,072    6    1  

Garasje - overgang vegg/ringmur

 499     0
Har en garasje som skal isoleres til sommeren. Så skal den kles med smartpanel e.l. (innvendig, ja).  Men hva gjør man med ringmuren i Leca nederst? Lecaen stikker jo litt lenger inn i garasjen enn reisverket - skal man legge plast i overgangen mellom Leca og isolasjon og smartpanel, eller hva? ;-)

Dette bildet viser hva jeg tenker på (det er ikke samme garasje):
Garasje - overgang vegg/ringmur - leca.jpg - mk1 black limited

   #1
 5,188     Østlandet     0
Denne garasjen på bildet mangler vindsperre/asfaltplater. Det må du huske på din.
Så slenger du på plast på innsiden av veggen for å tette, selv om det sannsynligvis lekker som en sil rundt garasjedøra.
Du må fuge bunnsvillen tett. Ellers ser jeg ingen problemer med overgangen?

http://www.isola.no/produkter/vindsperrer/isola_svillemembran
Signatur
   #2
 4,110     Akershus (Follo)     0
Isoler i reisverk, legg på plast som i bunn legges inn over grunnmurspappen. Slå på liggende utlekting for å få platene i flukt med muren. Nederste lekt legges så den klemmer plast mot papp. Legg isolasjon i utlektingen og panelet utenpå.

Regner du med stor fuktbelastning i garasjen ville jeg heller lektet ut vertikalt og lagt liggende rupanel med luftespalte oppe og nede for å få lufting mellom den og plasten.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 499     0
Tusn takk for svar begge to! Garasjen er kledd med vindsperre og panel og er ferdig satt opp, har bare ikke hatt tid til å isolere enda.

Fuktbelastning i denne garasjen vil være lik nesten 0 - bilene vaskes ute og står inne hele vinteren Smile
  (trådstarter)
   #4
 499     1
Da begynner jeg å bli klar til å ta fatt på denne oppgaven. Tenkte jeg skulle følge oppskriften til Einar_S over her. Et par spørsmål:

1. Er det en grei fremgangsmåte å legge inn alle rør til kabler etter fuktsperre men før de siste 50 mm med isolasjon?

2. For å maksimere takhøyden tenkte jeg på å felle inn taklampene i taket, slik at kassene bygger oppover og ikke nedover. Men hva gjør jeg i tilfelle med isolasjonen i taket? Kan den bare legges over lampene? Tilsvarende tenkte jeg å felle inn lamper langt nede på veggene, rett på oversiden av lecablokkene for å få godt lys nedenfra og opp. Samme spørsmål der - hva gjør jeg med isolasjonen der?

3. Skal ha MDF-plater på veggene. Men hva skal jeg gjøre i overgangen mellom MDF-plater og gulv? Listing er liksom ikke helt tingen i en garasje synes jeg. Smile NB: Som nevnt over blir det ingen fukt å snakke om i denne garasjen, men en regnvåt bil kan nok komme inn en sjelden gang i sommerhalvåret.
   #5
 4,110     Akershus (Follo)     0
Sportsvognklubben? Ja nå vet jeg hvor jeg har deg fra.  ;)

Ikke fell inn lys nede! Det er først etter en stund du finner ut hva som blir plassert hvor. Og det eneste som da er sikkert er at du gjettet feil i utgangspunktet, og det blir stående foran lyspunktet.  :P

Løse arbeidslamper og hodelykt er tingen når du skal skru. Det fastmonterte er grunnbelysning.

I taket setter du lyspunktene så langt ut på sidene at de ikke stjeler høyde. Sjekk Bidda's garasje!

Er du sikker på at du vil ha skjult anlegg i garasjen? Med påveggsanlegg så er det lettere å endre senere.

Platene ja. Kjør dem nesten ned til gulvet og legg en plastlist (vinkel) i overgangen. Jeg enker å feste den i gulvet med Tec7 og bare la den presse mot veggen.
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 499     0

Sportsvognklubben? Ja nå vet jeg hvor jeg har deg fra.  Wink


Grin Har vi hilst på hverandre kanskje?


Ikke fell inn lys nede! Det er først etter en stund du finner ut hva som blir plassert hvor. Og det eneste som da er sikkert er at du gjettet feil i utgangspunktet, og det blir stående foran lyspunktet.  :P
Løse arbeidslamper og hodelykt er tingen når du skal skru. Det fastmonterte er grunnbelysning.


Hm, mulig du har rett, men grunnbelysning langs veggene nede hadde jo vært greit likevel da...:-)


I taket setter du lyspunktene så langt ut på sidene at de ikke stjeler høyde. Sjekk Bidda's garasje!


Men der skal jeg jo ha hyller, dekk og alt mulig sånt - og lys ned i motorrom bør komme rett ovenfra, ikke strølys fra siden synes jeg.


Er du sikker på at du vil ha skjult anlegg i garasjen? Med påveggsanlegg så er det lettere å endre senere.


Det er jo sant, men det er jo ingenting i veien for å utvide med påvegg ved behov.


Platene ja. Kjør dem nesten ned til gulvet og legg en plastlist (vinkel) i overgangen. Jeg enker å feste den i gulvet med Tec7 og bare la den presse mot veggen.


Det var en god ide! Hva slags plastlist og hvor får jeg tak i det?

Siden jeg likevel har lyst til å plassere lysene som tidligere beskrevet - innspill på hva jeg evt gjør med isolering oppå og bak lampene er fremdeles interessant.  :D

Burde kanskje starte en egen prosjekttråd...

Innkjøp av varer er i gang (de impregnerte er til en terrasse jeg ikke er helt ferdig med...Grin):
Garasje - overgang vegg/ringmur - IMG_0696.jpg - mk1 black limited
Garasje - overgang vegg/ringmur - IMG_0697.jpg - mk1 black limited