11,980    23    0  

Ståldragere for Spenncon garasjetak

 99     OS     0
Hei
For at jeg ikke skal sette i gang med dyre konsulenter i et dødfødt prosjekt tenkte jeg å høre med dere "spesialister" først.
Jeg skal legge lokk på en garasje med ferdigelementer fra Spenncon. Garasjen er så og si ferdig. Eneste jeg mangler er en forlenging av den ene ytterveggen hvor det skal hvile en ståldrager oppå

Se tegninger

Selve problemet i prosjektet er  ståldragerne som går på tvers av garasjen som elementene skal hvile oppå. Den ene ståldrageren er ved garasjeporten, den andre går på skrått fra en tørrmur og over til en forlengelse av ytterveggen på garasjen.

Elementene veier 360kg pr m2. som etter mine kalkulasjoner vil si at ståldragerene må i worst case tåle en en vekt på 16-17 tonn medregnet mennesker snø og utemøbler etc.

Jeg har laget en modell i Sketchup og tatt ut noen bilde med nødvendige mål og beskrivelser
Årsaken til at den ytterste drageren går på skrått er at grensen min går i en bue i dette området pga en snuplass.

Så mitt spørsmål er da om det i det hele tatt er mulig å få dette til med ståldragere. Jeg har i min modell brukt to ståldragere.. kanskje jeg trenger fler? Ståldragerne kan heller ikke være for høye, da jeg har tenkt å få bilen(e) inn i garasjen
Ståldragere for Spenncon garasjetak - garasje_steg1.jpg - pettersor
Ståldragere for Spenncon garasjetak - garasje_steg2.jpg - pettersor
Ståldragere for Spenncon garasjetak - garasje_steg3.jpg - pettersor

   #1
 371     0
Kommer lasttallene som følge av ns? Har du regnet på nedbøyning av drager og sjekket kapasitetsutnyttelse? Er det godkjent av spencon at du legger elementene rett på på den måten?

Det virker som en smal sak å regne på for en som kan det, så kanskje du burde høre med spencon om de kan titte litt på det? (tenker de har flust med ingeniører som har peiling, det burde ikke ta dem mer enn en halvtime)

(du vet ingen ingeniører tør å gå god for ting med mindre det er jobbrelatert og de har rutiner og forsikring i orden)
  (trådstarter)
   #2
 99     OS     0
takk for svar chri
Lasttallene har jeg tatt på gefylen ut ifra (kvadratmeter X vekt på element pr m2).
Det jeg er ute etter er om noen med føste øyekast og noen kjappe beregninger kan se om dette er helt døfødt. f.eks om ståldrageren hadde blitt så dyp at jeg ikke fikk inn bilen. Ståldragerne jeg har satt inn er bare for illustrasjon.

Det er godkjent av Spenncon å ha dem liggende oppå ståldragere, men de gjør ikke slike beregninger, i hvertfall ikke på slike små prosjekter som dette. Jeg har vært i kontakt med personer som kan gjøre beregninger, men det vil kanskje være penger ut vinduet hvis det er helt umulig.. så derfor spør jeg dere glupinger som kan dette Smile

Har sett at folk har svart både på nebøying og last på ståldragere på forumet her før, noen har til og med programmer som regner det ut virker det som.
   #3
 1,768     Østlandet     0
Du bør uansett legge flest mulig elementer tvers over, slik at du får minst mulig last (egenvekt) på bjelkene.

Hvorfor vil du forresten ha de skråskjærte elementene på langs? Hvis du legger disse på tvers også, så eliminerer du behovet for den ene ståldrageren...?

Jeg kan forsåvidt ta et kjappt overslag på nedbøying, hvis jeg rekker Smile (pappaperm er hektiske greier)
  (trådstarter)
   #4
 99     OS     0
Hei gaardern, kjekt med pappaperm Smile
Topp hvis du kunne gjort noen kjappe beregning på om dette er fysisk mulig og ca hvilke dimensjon på  ståldrager da trenger.
Hvis jeg  hadde lagt elementene på tvers av garasjen, utenfor garasjeporten, hadde jeg ikke kunne trekke de lengre ut enn der garasjeveggen slutter. Jeg kan ikke trekke veggen lengre ut enn vist på tegning da grensen slutter her og går i en bue over mot andre siden(kanten på tørrmuren)


Se illustrasjon:

Ståldragere for Spenncon garasjetak - garasje8.jpg - pettersor
   #5
 3,109     Norge     0
Dersom stålbjelkane må være veldig høge, er alternativet å legge fleire små.
  (trådstarter)
   #7
 99     OS     0
Hvis jeg ikke har drageren over garasjeporten. Hvordan skal jeg da får de ytterste elementene til å ligge i garasjens retning. Elementene har en fast bredde som du ser på tegning(garasje_steg2.jpg). tror de er i overkant av 1 meter bred. Mulig du tenkte at  ytterste del på garasjen (tegning 3) er et element, men dette er flere element satt i sammen(man støper glipene/hullene mellom elementene).

Siden dette er flere element er det altså ikke noe annet enn dragerne som holder de tre midterste elementene oppe. Vekten på de tre elementene er sikkert rundt 10 tonn.. De ytterste elementene hviler jo litt oppå tørrmur og garasjevegg så der vil ikke belastningen på drageren være så stor


   #9
 5     Vestre Toten     0
Kun veiledende!
HEB 260 i front (skrå)
HEB 240 i Bakkant
Opplagskraft pr pkt 46 KN
Nedbøyning 13 mm
  (trådstarter)
   #10
 99     OS     0
Takk for illustrasjon og forklaring
Forstår nå hva du mener. Har vært inne på tanken tidligere og drøftet det med spenncon, men de kom frem med den løsningen som jeg har presentert . Å ha dem liggende andre veien vil by på et par problemer: kan ikke henge fritt mer enn 1,2 meter, vanskelig å støpe mellom elementene?, ytterste elementet kan bli litt ustabilt da det henger på vippepunktet. se illustrasjon.  

Jeg kunne jo selvfølgelig bare kutte ut det yttereste elementet og kappe elementene langs drageren, men da blir arealet redusert ganske mye.

Å legge dem slik som du tenker vil jo medføre betraktelig mindre vekt på dragerne... og i tillegg vil det være en mye billigere løsning.

Men tror du at det er overhode mulig at de kan ligge slik som jeg(spenncon) hadde tenkt(oppå to dragere) eller blir det for tungt?
Ståldragere for Spenncon garasjetak - garasje9.jpg - pettersor