22,196    58    5  

Beste måten å dele et lass med EPS-plater

 8,022     Bærum     1
Det er snakk om 60x120cm, 10cm tykkelse. Fikk dem akkurat ikke ned gjennom luke i gulv. Spørsmålet er hva som er beste måten å dele dem på langs på.....Må vel til med en vanlig håndsag?

   #1
 7,685     Bærum     0
Skal du skjøte dem sammen etterpå? Er det mange plater kan du dele dem med en glødetråd. Da blir det ikke noe bøss og du får en ren snittflate å skjøte sammen.
   #3
 1,768     Østlandet     0
Hvor mye må du fjerne for å få dem gjennom luken da? Hvis det bare er noen cm så hadde jeg vurdert å kappe bort og gi f i å lime sammen igjen...

Hvor mange plater er det snakk om? Et par kompiser og like mange håndsager så går det fort uansett...
   #4
 7,685     Bærum     0

Skal skjøte dem ja... Glødetråd, hvor får man tak i det?
Det er litt jobb så det må være noen plater for at det skal være noen vits. Du bruker en motstandstråd som du kan varme opp med f.eks en billader. Tråden må spennes opp og skjærer gjennom platen som smør ved riktig temperatur. Tråden tror jeg du får kjøpt på Clas Ohlson. Dette er en helt vanlig måte å skjære ut profiler i isoporplater.
  (trådstarter)
   #7
 8,022     Bærum     0
Takk for masse innspill.

Det er snakk om 100 plater, men jobben blir trolig gjort i 2-3 omganger. (limer opp isopor mot betong i tak i krypkjeller)

Jeg må ta av rundt 7-8cm for at platen skal gå ned i hullet.

Sirkelsag tenkte jeg at gikk så fort rundt at den ville smelte isoporen på et vis...Men kanskje det faktisk er gunstig at det blir varmt - at det danner en slags hinne som hindrer at det drysser så j¤%&/.

Gikk ut med en vanlig håndsag nå, og det går jo fint å kappe en plate, men du verden som det drysser...og når man da går inn med elementene etterpå drysser det sykt bare man så vidt kommer borti noe. Fruen så bare på meg med støvsuger i blikket  8)


  (trådstarter)
   #8
 8,022     Bærum     0


Skal skjøte dem ja... Glødetråd, hvor får man tak i det?
Det er litt jobb så det må være noen plater for at det skal være noen vits. Du bruker en motstandstråd som du kan varme opp med f.eks en billader. Tråden må spennes opp og skjærer gjennom platen som smør ved riktig temperatur. Tråden tror jeg du får kjøpt på Clas Ohlson. Dette er en helt vanlig måte å skjære ut profiler i isoporplater.


Du har ikke et varenr hos Clasern? .. Smile
   #10
 421     Rogaland     0
Går det ann å gjøre luken i gulvet større? F.eks. ved å fjerne en karm e.l.  Eller noen andre plasser å få det inn f.eks. vindu?