22,766    24    2  

Pipe med kanal for friskluft

 21     0
Icopal-pipa jeg satte opp på hytta kan benyttes med bakventilert ovn.

Det vil si at det er en egen kanal i pipen for friskluft, og på den måten trenger du ingen ekstra rør for dette. Men, da må du velge et fyringssted som er forberedt for slik bakventilering, tror jeg  ;)

Signatur

   #1
 54     Akershus     0
Hei!

Jeg leser i en annen tråd om separat kanalt for friskluft til ildsted at noen har en pipe med egen kanal for friskluft. Dette høres meget fornuftig ut, og ikke minst arbeidsbesparende Smile Mye lettere å montere en pipe med luftekanal innebygget, enn å støpe inn et rør i grunnmuren vil jeg tro  ???

Jeg fant bare noen dårlige brosjyrer på Icopal.no:


Noen her på forumet som kan si noe om en slik løsning med friskluftkanal i pipen?

Mvh
Berit
Pipe med kanal for friskluft - Pv-1-farger-100.jpg - Berit
   #2
 75     0
Det er betydelig dyrere enn vanlig elementpipe, også mener jeg å ha hørt at du kun kan sette inn 1 ildsted pr pipe.
   #4
 2,172     Oslo     0

Det er betydelig dyrere enn vanlig elementpipe, også mener jeg å ha hørt at du kun kan sette inn 1 ildsted pr pipe.


Dette har jeg spurt Arne om før og da svarte han:


Fant en link her med mer beskrivelse av hvordan du kan koble deg på friskluft: http://193.71.38.34/Pipe/page3.htm

Pris? Jeg mener den var rimeligere enn Leca, og så var den vel noen mm mindre som jeg også så som en fordel.
7m pipe med sotlukeelement, pipehatt, beslag og mørtel for å pusse over taket kostet 8.262,- (og et par dagers hardt arbeid...)


Så iflg. Arne er dette ikke spesiellt dyrere...

Antall ildsteder vet kanskje Arne mer om...Arne, hjelp! Smile
   #5
 157     0
Leca har og en ventilert pipe uten behov for tilluft, men med luftspalter i pipa.
En vanlig ettløps pipe kan ha 1-5 lukkede ildsteder/innsatspeiser.
   #6
 2,172     Oslo     0

Leca har og en ventilert pipe uten behov for tilluft, men med luftspalter i pipa.
En vanlig ettløps pipe kan ha 1-5 lukkede ildsteder/innsatspeiser.


Pipe uten behov for tilluft? Hvordan fungerer det da?
Luften må jo tilføres ildstedet (frisk luft rik på oksygen) for at detet skal ha noen hensikt?...eller er jeg på bærtur nå?  Smile

   #8
 2,172     Oslo     0

Mener dette står forklart i linken til Berit over, under "Icopal element pipe"


Nei, kan ikke se det fremgår av Berit sine lenker - mulig jeg er blind  :)
Bakkely refererer her til en Leca-pipe - ikke Icopal sin variant.

Det nevnes også at Leca sin ventilerte pipe ikke krever tilluft, og det vil i så måte være en liten (enorm ;D) sensasjon. Hvor kommer i såfall luften fra da? Hvis pipen skal benyttes til å forsyne ildstedet med frisk luft må den jo hente dette fra ett sted..eller?
   #9
 75     0
Prøve og forklare Smile, alle ildsteder bruker luft, mye luft, ca 20000 kubikk i timen hvis jeg ikke husker feil. Denne luften tar ildstedet ifra rommene i huset. Du har sikkert opplevd å fyre opp ovnen, og at røyken da siver ut i rommet, dette pga undertrykk i huset, etter mekanisk eller avbalansert ventilasjon. Løsningen da er(naturlig nok) og åpne et vindu eller verandadøren og vips så suger pipen igjen , pga tilført luft. Det er netopp dette en ventilert pipe gjør, den henter inn nok frisk luft i egen kanal og inn i ovnen. For at dette skal fungere så må en ha en ovn som er klargjort for slike piper med eget utakk i bunn av ovnen, og det er det ikke alle ovner som er. Derfor velger de fleste fortsatt en vanlig element pipe.

Men som du sier, ovnen må få tilluft fra et sted.
   #10
 157     1


Leca har og en ventilert pipe uten behov for tilluft, men med luftspalter i pipa.
En vanlig ettløps pipe kan ha 1-5 lukkede ildsteder/innsatspeiser.


Pipe uten behov for tilluft? Hvordan fungerer det da?
Luften må jo tilføres ildstedet (frisk luft rik på oksygen) for at detet skal ha noen hensikt?...eller er jeg på bærtur nå?  :)


Litt dårlig formulert i sted, mente at man ikke trenger egne kanaler til luft, men de er i pipa.

Klipper og limer fra Maxit:

"Dårlig trekk er et velkjent problem og skyldes oftest et undertrykk i boligen. Dette er ofte tilfelle i mange moderne boliger som er meget tette og har mekanisk ventilasjon. Bruk av kjøkkenvifte er også kjent for å skape problemer med trekk, nettopp fordi viften skaper et undertrykk i rommet.


Leca Venti er et lukket system for vedfyring. Leca Venti sørger ikke bare for å få avgassen ut, den forsyner også ildstedet med frisk luft til forbrenningen. Den har kanaler i pipa som fører frisk luft inn i ovnen, som dermed ikke er avhengig av hva slags trykk det er i rommet rundt ildstedet. Pipe og ildsted blir her et lukket system.

Fordi ildsted og pipe må passe sammen, kan man ikke bruke andre ovner enn de som er laget til dette formålet. Ovnen i dette systemet må være tett, og ha egen tilkoblingsmulighet til friskluft fra kanalen i pipeelementet."