11,751    12    0  

Emne til skaft til ei hakke.

 3,258     Akershus     0
Ønsker å lage skaft til en gammel hakke jeg fant. Hvilket tremateriale egner seg for oppgaven? Ser for meg et skaft på 1-1/2 meter.

Hullet i hakka er ovalt.

Noe jeg kan kjøpe i materialsjappa eller må jeg til skogs og hogge?
Signatur

   #1
 265     Molde     0
Hvis ikke poenget er at du selv skal lage skaftet så selger både øyo og fiskars ferdige skaft til hakke, de må ofte tilpasses litt der de festes til hullet i hakka. Slike skaft er ofte laget av ask.
Signatur
   #2
 1,387     Tromsø     0
Det er ikke så mange generasjoner siden det var vanlig å lage skaft selv, i hvert fall på en gård. Det var vanlig å bruke ask. Den er veldig hard å arbeide med, omtrent som eik, og skal visstnok tåle vann godt. Har hørt at ask også var vanlig å bruke i  båtstevner. I folkelig omtale ble eik og ask omtalt som hardved, og trevirket ligner også litt, asken litt lysere. Det er nødvendig med godt slipt verktøy om man skal arbeide med disse treslagene. Det er vanskelig å få en spiker inn i ask og eik uten å forbore.
Du er vel obs på at hakkeskaft er videst nede, man trer hakka på ovenfra, motsatt f.eks. øks og slegge.
Det kan ellers være lurt å smugkikke på et hakkeskaft i en forretning så du ser hvordan de er formet.
   #4
 268     Nesodden     0
Jeg spikker videre på denne tråden  ;D
Jeg har lest om ask og selje som gode norske tresorter for skaft.
En finerfabrikk i Oslo kunne til og med skaffe 2" bøk planker til en ganske frisk pris.
Men jeg har diverse gamle hoder i odde størelser, slegge, krafse, slager, hakke, mm. og ønsker ikke å bruke mye kr "uppfront", og heller ikke 200/stk bare for å sage vekk halvparten.
Det jeg ønsker er noe billig og tiljengelig som lar meg lage enkle greie skaft i en fei.
Noen forslag?
Hva er det minst dårlige jeg kunne finne hos en bra byggevare?
Signatur
   #5
 1,027     0
Her i traktene er einer mye brukt til skaft på hakker og krafser, men det begynner å bli sjelden å finne stor nok einer.  En kompis bruker konsekvent rogn og det holder det også.

Har du god tid kan du jo tre hodet over en nesten stor nok stamme og la de vokse sammen:-)
   #6
 268     Nesodden     0

Har du god tid kan du jo tre hodet over en nesten stor nok stamme og la de vokse sammen:-)

Det var en snedig ide! :)
Personlig hadde jeg nok håpet å hoppe over hele konseptet med å tørke emner i årevis.
Signatur
   #7
 3,387     0
Det skal jeg jammen prøve ut borte i krattskogen med en hammerhode jeg ikke har skaft til  ;D ;D

bex
   #8
 4,293     Østlandet     0

Det skal jeg jammen prøve ut borte i krattskogen med en hammerhode jeg ikke har skaft til  ;D ;D


Hold oss oppdatert da, uke for uke, mnd for månede, og år for år Tongue
Signatur
   #9
 4,110     Akershus (Follo)     0
Då kjem fyste bolken.

Men jeg vil gjerne ha bekreftet at skaftet nå blir rett vei på.
Jeg vil nødig gjøre dette om igjen!
Emne til skaft til ei hakke. - MannØkseskaft.jpg - Einar_S
Signatur
bex
   #10
 4,293     Østlandet     0
Hva med websiden, Laskaftetgro.no

Se einars skaft vokse time for time, Live webcam.



Eller ikke :\
Signatur