22,691    17    2  

Montering av trekkerør

 499     0
Skal montere trekkerør i garasjen til nettverk, antenneledning samt prefix (etter avtale med trikker'n som skal koble, ja). Har søkt på forumet, men finner egentlig ingen oppskrift på hvordan dette skal gjøres 'korrekt'. Dvs, jeg finner litt her og der: Unngå skarpe bend som gjør trekking vanskelig/umulig, unngå bøyer som gjør at kondens kan bli liggende, bruk i det hele tatt hodet og tenk på at det skal trekkes kabler gjennom med minst mulig motstand og uten at røret rives i filler eller løsner.

Er det noe opplagt jeg har glemt?

   #1
 1,505     0
Tykke nok rør? Kan gå på en smell der Wink Er dessuten glad i å feste rør så godt som mulig.
Signatur
   #2
 22,342     Akershus     0
"Slappe" og dårlig monterte rør gjør trekking vanskelig/umulig. Bruk gode trekkerør, rørene fra Biltema var nærmest ubrukelige.
  (trådstarter)
   #3
 499     0
Tykke nok rør er notert, ja. Smile Biltemarør har jeg etter egen erfaring valgt å unngå for all fremtid  Grin. Hvilke er greie, koster ikke skjorta og kan kjøpes av menigmann? De elektroimportoren.no selger, er de ok: http://www.elektroimportoren.no/?Article=1211111 ?
   #4
 2,264     0
Har god erfaring med svarte rør for innstøping på Clas Ohlson. Ikke den billige varianten, men den litt dyrere som er til innstøping, kommer i 50 meters ruller.
Den er så stiv at det er vanskelig å bøye den i krappe svinger som fjæra setter seg fast i.
   #6
 1,505     1
Wavin-rørene hos elektroimportøren har jeg brukt på jobb i ni år nå. Aldri noe tull.
Signatur
Ebe
   #7
 4,452     Vestlandet     0
Tar opp denne tråden litt igjen jeg, noen absolutte ting man må huske på når man legger opp trekkerør? Evt andre tips som man har?

Og please, ikke la dette bli en "du må la en elektriker gjøre". Jeg vet det, men lurer på om noen kan dele litt tips om trekkerør?

Tenker på tips som trådstarter var innom, " Unngå skarpe bend som gjør trekking vanskelig/umulig, unngå bøyer som gjør at kondens kan bli liggende, bruk i det hele tatt hodet og tenk på at det skal trekkes kabler gjennom med minst mulig motstand og uten at røret rives i filler eller løsner."

Men finnes det ikke flere tips/regler? Og kan dette gjøre helt feil?

Signatur

   #8
 8,022     Bærum     0
Tja.

Rørene må ikke henge og slenge - de bør være stramme. Dersom du skal fra A til B på en vegg, og ikke kan gå rett linje, sørg for krumming bare en vei. Ikke sving litt opp og så ned. Blir mye mer friksjon ved trekking. Unngå lange strekk, med mindre de er rette og faste, legg heller opp en ekstra boks ved skarpe hjørner eller steder der du må svinge mye osv.
Og bruk rør med god dimensjon, har selv kuttet helt ut 16mm rør. Kjører 20 på det meste, og enda større noen steder.

Husk at det kan bli vanskeligere å trekke dersom du skal dra ut fra en boks som står nede ved gulvet og har mating inn fra toppen, da blir arbeidsrommet ned til gulvet kanskje bare 15cm. Dersom andre enden har sidemating er du reddet på det strekket.

Alt dette helt hypotetisk. Har aldri gjort dette selv selvsagt  ;D ;D
Ebe
   #9
 4,452     Vestlandet     0
Hvordan er det med trekkerør og isolasjon? Har åpna en vegg nå, og der går rørene midt inne i isolasjonen (yttervegg), men i en lettvegg ved siden er rørene lagt på utsiden av isolasjonen (samme side som boksene peker). Har hørt noe om varmegang hvis de ligger midt i isolasjonen, burde jeg legge om rørene i ytterveggen så de kommer inn mot innvendig plater (der boksene er)?
Signatur
   #10
 8,022     Bærum     0
Rørene bør i minst mulig grad ligge omkapslet av isolasjon, og siste NEK adresserer dette. Men ditt anlegg er kanskje eldre?, så rørene ligger trolig greit som de gjør. Men hvis du har mulighet er det vel ikke dumt å flytte dem nærmere varm side av veggen.
(husk å ta bilder av hvor rørene er når veggen først er åpen)