17,958    4    0  

Tette leca plank som takterasse

 516     0
Noen som har erfaringer eller kunnskap om hva man legger på leca planken når man skal tette den? Smøremembran?
Se gjerne på blidene.
Tette leca plank som takterasse - IMG_0002.jpg - Thomas
Tette leca plank som takterasse - imglj5.jpg - Thomas
Signatur

  (trådstarter)
   #1
 516     0
Det gjelder altså takterasse delen.
Signatur
   #2
 2,172     Oslo     0
Hei!

Hva er under terassen?
Er det stue, potetkjeller eller en garasje?

Jeg ser for meg en armert avretting av lecaplankdekket + en sveisemembran + tregulv eller fliser osv...

Har ikke rukket å lese disse brosjyrene fra perm til perm enda, men kanskje noe står her:
   #3
 2,172     Oslo     0
Hei Thomas!

Selv har jeg meget god erfaring med å benytte Maxit sin tekniske svartjeneste. Den er gratis! Folkene man får snakke med er meget dyktige og strekker seg meget langt for å hjelpe. Anbefales!

Jeg fant dette i brosjyrene fra Leca - håper det hjelper deg litt i riktig retning.

Armert påstøp
Som mørtel til armert påstøp benyttes maxit Tørrbetong B20 eller tilsvarende. Armeringsnett f.eks. K 131 legges i påstøpens øvre halvdel. Påstøpen bør tørke og herde langsomt f.eks. under plastfolie eller vannes hyppig. Påstøpen bør ha tykkelse minst 60 mm. Grundig rengjøring av Byggeplanken er viktig for å sikre vedheft til påstøpen.

Membran
Ved bruk av membran er det viktig å bruke anerkjente og dokumenterte produkter hvor leggeanvisning følger med. Membran skal alltid være beskyttet med påstøp, tretremmer, belegningsstein, heller eller lignende. Alle konstruksjoner over membranen regnes som egenlast.

Papptekking
Byggeplank gir et trykkutjevnende underlag for papp slik at buler unngås. Det er imidlertid en fordel å bruke papptyper som kan punktklistres til underlaget. En slik tekking er bedre i stand til å oppta de små bevegelsene ved opplegg som kan opptre i elementtak. Ved papptekking vinterstid bør Byggeplanken tørkes helt opp med f.eks. gassflamme for å gi et sikkert feste. Hvis taket skal tilleggsisoleres, er en mekanisk forankring til underlaget å foretrekke. Følg pappfabrikantens anvisninger.

Terrassedekke
Leca Byggeplank brukt som terrasse over garasjer, kjeller eller boligrom må ha en vanntetting i form av en membran/papptekking. Denne må legges med fall i henhold til
membranleverandørens anbefalinger. På Byggeplanken kan du enten bruke 60 mm armert påstøp (av Optiroc Tørrbetong C25) eller tremmegulv av trykkimpregnerte
trematerialer.

Se bildet nedenfor for praktisk oppbygning av terassedekke på Lecaplank.

NB: Har du fler bilder av prosjektet ditt? Planløsning kan du for eksempel legge ut her i denne tråden :-)  Det lille vi kan se av disse tegningene lover meget godt for et spennende prosjekt!
Siste redigering: Tuesday, January 1, 2008 1:16:04 AM av administrator
Tette leca plank som takterasse - leca_terassedekke.jpg - kirderf
  (trådstarter)
   #4
 516     0
Takker for et meget utfyllende svar.
Som valg av gulv på terassen ser jeg at den mest hensiktsmessige vil være å legge fliser på toppen av påstøpen. Evt Skifer. Har pr dagsdato treterasse der jeg bor nå. Det er litt sjarmerende å høytrykksspyle og olje terassen, men satser på å slippe det i fremtiden. Skifer må dog vedlikeholdes litt, men det satser jeg på at går greit.
Signatur