20,358    9    0  

Bidda: Motorisert senkbart takfeste til projektor i hjemmekinoen

 3,704     Ringerike     0
Hei
Hjemmekino, delprosjekt: senkbar projektor

Vil bare vise fram min metode for å senke en takmontert projektor ned til "rett" posisjon/høyde.

Bakgrunn:
Vi har et loftstue som også brukes som hjemmekino. Med vår nye projektor (pj) BenQ PE8720, måtte jeg finne en løsning fordi den har kastevinkel som gjør at den må henge i samme høyde som øvre billedkant (takmontert). Eller stå i samme høyde som nedre billedkant (bordmontert). At linsen er lik billedkant kalles at Offset = 0.

Løsningen vises med bilder under:
(PS Aktuator er egentlig et bordbein fra et "hevbart skrivebord")
Siste redigering: Friday, November 9, 2012 8:05:23 PM av Bidda
Bidda: Motorisert senkbart takfeste til projektor i hjemmekinoen - 001 feste skisse.JPG - Bidda
Bidda: Motorisert senkbart takfeste til projektor i hjemmekinoen - 002 feste deler.JPG - Bidda
Bidda: Motorisert senkbart takfeste til projektor i hjemmekinoen - 009 vinkelfeste motor.JPG - Bidda
Bidda: Motorisert senkbart takfeste til projektor i hjemmekinoen - 011 test plate.JPG - Bidda
Bidda: Motorisert senkbart takfeste til projektor i hjemmekinoen - 012 8720 feste.JPG - Bidda
Bidda: Motorisert senkbart takfeste til projektor i hjemmekinoen - 013 8720 test.JPG - Bidda
Signatur

   #5
 4,110     Akershus (Follo)     0

Bidda, kan du si meg hvor du fikk tak i ben til hevbart skrivebord?

1. Det er et skrivebord på jobben hans som nå har et stivt ben.  ;D
2. Han har vært på loppemarked. Eller:
3. Han kan ha snakket med disse: http://www.linak.no
Signatur

   #8
 3     Bergen     0
Hei,
Skal lage meg en senk/heve patent på projektoren min.
Eneste problemet mitt er det at jeg bor i en leilihet og har ikke den luksusen med loft:P
Betong derimot, er det jeg må stri med.

derfor så har jeg tenk fram en løsning. jeg skal lage en innkassing oppe langs taket rundt hele stuen min der jeg skal montere spotter.
samtidig skal jeg legge inn høytalere og projektoren i denne kassen.
til dette trenger jeg en vinsj(type mini/liten). slik at jeg kan plassere "løfte anordningen" ved siden av projektoren i øvre stilling.

er det noen som har sett/vet om en vinsj av liten størrelse?
har funnet en på biltema. den er liten, men vil har den mindre om mulig. men skal alltid klare å forminske den de allerede har:D

måten jeg har planer om å få dette til på er å lage en liten trinse over projektoren som tar seg av selve senke og hevingen. mens jeg monterer skinner på siden av projektoren som skal styre den og holde den stødig. selve projektoren skal bare stikke rett nedenfor kanten på kassen slik at jeg kan skjule den når den ikke er i bruk.

noen ideer folkens.

jeg la inn svar her istedenfor å lage en helt ny tråd siden dere er inne på det samme:D
  (trådstarter)
   #9
 3,704     Ringerike     0
Hei og velkommen til forumet.

Vet at en del modellhobby leverandørere har vinsjer de er sterke og små men om de tar 10-15kg er jeg usikker på.

Har sett feste som er bygd opp som en saksebukk de har brukt elmotor på en gjengestang, har du sjekket avforum.no ?

PS 1: Du kan godt lage egen tråd i dikusjonsforumet, da denne ligger i medlemmenes prosjekter.
Siste redigering: Friday, November 9, 2012 8:09:02 PM av Bidda
Signatur