16,830    16    1  

Hvordan forankre stillas til vegg ved skifte av kledning?

 8,022     Bærum     0
Jeg er i gang med å skifte ut bordkledning på husets sørvegg.

Har innsett at jeg må snekre et stillas. Midt på veggen er det et tilbygg - utstikk - som jeg kan stå på for å ta mesteparten av øverste del av veggen, men rekker ikke helt opp (mangler vel 1.5m eller så). Dermed må jeg snekre et stillas som kan stå på det skrå taket til utstikket.

Men hvordan forankre dette i veggen så det ikke er i veien for arbeidet med skifte av kledning? Kan jo ikke skru det i den gamle kledningen - den skal jo av.

Når den gamle er av så kan jeg skru fester øverst på veggen og så jobbe meg oppover, men disse festene må jo bort når de øverste bordene skal på.

Har ikke så lyst å bore hull i den nye, fine kledningen for grove skruer til dette heller. Mulig dette er latterlig enkelt, men klarer liksom ikke å set det praktisk for meg...

   #4
 5,188     Østlandet     1
Festene må du jo flytte på etterhvert som du jobber deg rundt. Det er litt hazzle, men bedre enn å havne på http://www.sunnaas.no/Sider/side.aspx

På den nye veggen kan du skru fast noen klosser av feks 2"x6" som du fester stillaset i. Skruehullene blir knapt synlige etter maling, men du kan fylle hullene med TEC-7 om du er pirkete.
Signatur
HSt
   #5
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Har sett at de setter inn noen permanente øyeskruer når de setter de i ny panelen. Er de godt skrudd inn og malt i husets farge finner du kanskje noen steder de ikke synes for godt.  Du må vel bare leve med at du må ta ut skruen og flytte den en og en over på ny kledningen, ikke noe lurt å gamble med dette. (Men noen kan jo gå  i takfremspring som antydet over også).
   #6
 611     Hjemme     0
Titta på bildene på bloggen din, og de hvite lodottene ser mer ut som noe edderkoppene leggere fra seg.
Ville nok også tatt meg jobben med utforing og etterisolering med engang når først kledningen er av.
Utforing og etterisolering+asfaltplater og utlekting er ikker mer en lang dags jobb når du først har stillas og alt klart.
  (trådstarter)
   #7
 8,022     Bærum     0
Japp. Planen har alltid vært å etterisolere alle vegger 10cm utvendig. Planen var derfor å legge nytt tak til våren, fikse større overheng på gavlvegg, og således gjøre plass til 10cm utlekting på veggen det nå er snakk om. Men panelet på denne er altså pill råttent, så vann renner inn. Det må taes asap. Dermed har jeg endt på et kompromiss - lekte ut 48mm (det er alt det er plass til bak vindskiene nå), legge inn 5cm isolasjon, vindsperre på rull, 23mm klemlekt og så panel. Så får den veggen klare seg med 15cm enn så lenge. Tar sikkert 5cm på innsiden når den tid kommer også.

  (trådstarter)
   #8
 8,022     Bærum     0

Festene må du jo flytte på etterhvert som du jobber deg rundt. Det er litt hazzle, men bedre enn å havne på http://www.sunnaas.no/Sider/side.aspx

På den nye veggen kan du skru fast noen klosser av feks 2"x6" som du fester stillaset i. Skruehullene blir knapt synlige etter maling, men du kan fylle hullene med TEC-7 om du er pirkete.


Hei, ja - jeg får vel bare krype inn i det sure eplet Wink og sette noen hull i det nye panelet. Noen permanente kroker eller øyeskruer malt i husets farge som HsT foreslår er vel til å leve med.

Ettersom stillaset må stå på skrånende underlag, så må jeg feste det både oppe og nede.
  (trådstarter)
   #9
 8,022     Bærum     0
Apropos stillas - googlet litt og fant denne konstruksjonen...Aldri sett noe sånt før, men ser jo himla praktisk ut for så vidt:



Basicly noen gigantiske "vinkeljern" på veggen med "hylleplate" oppå, og noen ekstra avstivere ned på bakken..
   #10
 3,387     0
Jeg hadde noen treklosser skrudd i kledningen til å feste stillaset i og det er knapt nok mulig å finne igjen de stedene.
En annen ting er at det kan være greit å la øyeskruene til stillaset sitte igjen i veggen slik at du har de til du skal male veggen eller noe annet neste gang du skal opp med stillaset.

Hos mine foreldre har jeg latt skruene sitte igjen i veggen slik at det er lettvint å sikre stillaset neste gang. Og de øyeskruene er ikke noe som stikker seg ut og det er bedre at de sitter der enn at en driver og skrur stadig nye hull.