6,400    9    0  

Hvorfor akkurat DET huset?

 516     0
jeg ser det er en del ulike boliger som blir bygd blandt forumdeltagerne.

jeg lurer på et par ting:
Hvofor valgte du/dere akkurat den boligtypen som dere bygger?
Var det pris? arkitektur? huset passet tomten?
Jeg tenker altså ikke på valg av tekniske duppedingser, kun den arkitektoniske utformingen på deres hus.

Thomas

Signatur

   #1
 288     Valderøya     0
For oss tok vi utgangspunkt i tomten og tilapsset huset for å få best mulig utnyttelse av denne.

Videre utforming går vel egentlig mer på smak og behag, noen liker moren osv...

Kan få mange interessante varianter med å gå den andre veien, forelske seg i et hus først og så prøve å skvise det inn på en tomt som ikke passer - i et nabolag som ikke passer...
Signatur
   #2
 140     0
Vi valgte Overhallahus da de hadde det huset som vi likte best. I tillegg leverer de alle veggene som elementer slik at vi sparer mye tid på det. Dette er inkludert i husprisen. Vi har det største huset til kan tilby (Hedda) og de bruker ca tre uker på å sette det opp, Da er huset komplett utvendig og innvendige bærevegger er satt opp. Har bare positive ting å si om Overhallahus vi.
  (trådstarter)
   #3
 516     0
Jeg kan jo si att par ting om vårt valg.
I utgangspunktet hadde vi en tomt som var litt liten og mulig litt vanskelig å få bygget på. Ingen av oss orket å fly ned dørene på plan/byggningsetaten i kommunen. Svigers foreslo arkitekt, og dermed var vi igang. Vi møtte arkitekten på tomten, og vi la frem en ide om hvordan vi ønsket oss at huset skulle se ut. Svigers bor rett bak, og de satte et krav at de ikke ville miste noe av utsikten ( skråtomt ) Dermed ble det 2 fulle etg + en stue på toppen som bare tar halve taket ( Min egen etg til Hifi  ;D ) Mur ble bare et naturlig valg, da jeg er fasinert av funkis stilen. Så nå blir det Funkis i mur med flatt tak og terrasse. Grunnflaten er bare 102 m2 og jeg skal i tillegg ha garasjen inn i huset. Ikke direkte stort med andre ord.
Signatur
   #4
 223     0
Vi fikk tak i ei tomt uten bindinger, så vi stod helt fritt til å velge alt.  Vi synes at 9 av 10 kataloghus er nesten helt like, men det var nære på at vi gikk for Murgaard eller Tyrolerhus som begge har særegne uttrykk.  Det endte imidlertid med at vi tegnet huset sjøl, og gikk til arkitekt som ble ansvarlig søker og ansvarlig prosjekterende.

Vi hadde en liste med punkter som vi ville prøve å få til i boligen;
-murhus (har du sett Leca reklamen Wink)
-ett plan (er ikke glad i å fly i trapper, og så tar de bare plass..)
-stort kjøkken allrom m. utsikt
-stor garasje m. miniverksted integrert i huset (spasere tørrskodd rett inn på kjøkkenet)
-medie/film/musikk/etc. -rom for hele familien
- mye lys (vinduer) uten sjenerende innsyn

Ikke alt er like lett å få til, bl.a. måtte vi gi oss på "ett plan" og godta ei trapp, men har kun barnerom, gang, teknisk rom, en liten bod og barnebad nede.  Vurderer faktisk allerede å gi ungene egen vaskemaskin og tørketrommel, så kan de sjøl ta ansvar for denslags.

Alt i alt rimelig godt fornøyde med de løsningen vi har fått til, men garasje i hovedplanet over underetasjen er en kostbar og litt teknisk krevende løsning.  Vi satser på at vi får det til  :)

Signatur
   #5
 32     0
Vi arvet en tomt fra min bestefar på over tre mål. Det ble tidlig klart at med nesten 40 m strandlinje var dette drømmetomten og her skulle vi bo. Så lenge i uttallige kataloger, men uansett hva vi så ble vi bare halvfornøyd.  ::)

Vi laget oss en liste over ting vi absolutt ville ha med i huset :
- walk-in-closet på alle soverom (men størst hos oss selvsagt ;D)
- stort kjøkken med kjøkkenøy og åpen løsning inn til stor stue og spisestue
- 5 soverom, 1 kontor og et gjesterom
- Bad i alle etasjer og gjestetoalett i gangen
- 3 etasjer og utleiedel på ca 70 kvadrat

Etter dette brukte vi mange kvelder på å tegne huset (les : min mann (Kaptein Knutsen) tegnet og jeg korrigerte Tongue), noen uker senere hadde vi drømmehuset. Tok med tegningene til en byggmester, han fikk dem over på data uten nevneverdige endringer og nå venter vi "bare" på at tomten skal sprenges og huset bygges i seksjoner og heises på plass..

http://home.online.no/~nil-ko
   #6
 21,481     Enebolig     0
Skikkelig flott hus, hvor mye regner dere med at det vil koste totalt?
   #7
 32     0

Skikkelig flott hus, hvor mye regner dere med at det vil koste totalt?


Tusen takk, ja for oss er dette virkelig drømmehuset:)

Vi betaler 2,8 mill for huset, da gjør byggmester det tett, legger gulv, støper, setter inn trapp, maskinmaler utvendig, gjør helt ferdig utleiedelen og leverer alle materialene. Mannen min og bestefar lager alle innervegger, flislegger bad og skrur opp kjøkken. I tilegg betaler vi 350 000 for sprenging, planering, vei osv. Ergo er den foreløpige sluttsummen 3,15. Litt slingringsmonn må det være så vi regner vel med at sluttsummen kryper opp mot 3,5  :o
Det vi har spart på å ikke måtte kjøpe tomt går liksom inn i huset, men så blir det da akkurat slik vi har lyst til også Wink

   #8
 32     0


Skikkelig flott hus, hvor mye regner dere med at det vil koste totalt?


Tusen takk, ja for oss er dette virkelig drømmehuset:)

Vi betaler 2,8 mill for huset, da gjør byggmester det tett, legger gulv, støper, setter inn trapp, maskinmaler utvendig, gjør helt ferdig utleiedelen og leverer alle materialene. Mannen min og bestefar lager alle innervegger, flislegger bad og skrur opp kjøkken. I tilegg betaler vi 350 000 for sprenging, planering, vei osv. Ergo er den foreløpige sluttsummen 3,15. Litt slingringsmonn må det være så vi regner vel med at sluttsummen kryper opp mot 3,5  :o
Det vi har spart på å ikke måtte kjøpe tomt går liksom inn i huset, men så blir det da akkurat slik vi har lyst til også ;)


Glemte å føye til at alle rørlegger- og elektrikeroppgaver er med i prisen på 2,8..
   #9
 366     0

jeg ser det er en del ulike boliger som blir bygd blandt forumdeltagerne.

jeg lurer på et par ting:
Hvofor valgte du/dere akkurat den boligtypen som dere bygger?
Var det pris? arkitektur? huset passet tomten?
Jeg tenker altså ikke på valg av tekniske duppedingser, kun den arkitektoniske utformingen på deres hus.

Thomas




Vi bygger Lyngheim fra Boligpartner.
Litt anderledes utvendig, og innvendig da i forhold til modellen på hjemmesiden deres.
Vi valgte akkurat den boligtypen forde vi har skrå tomt, og trengte ett hus med ingang bak/på øversiden, siden adkomsten er der.
Nå synes vi jo selv huset er riktig pent, mye penere enn det på BP sine sider da så klart.
Dessuten så var planløsning viktig. Nå er planløsningen også mye forandret, men det der var ett av de få husene som passet tomten vår og som hadde noen lunde grei planløsning å jobbe ut fra, med tanke på hvordan VI ville ha det.

Se nå at en del boligleverandører har kommet med andre hus, litt lik dette. Men nå er valget tatt og vi er utrolig fornøyd.

Men morro å se hvor stor forskjell det er på det vi endte opp med, og det orginale Lyngheim-huset..... Hehe.

Pris hadde en del å si, vi så ikke på hus over en viss sum!
Dessuten la vi stor stor vekt på at husleverandøren var stor og tung i markedet, ikke en lokal snekker med utenlandske arbeidere, som har lyssky opplegg....

Dermed ble det BoligPartner, og Lyngheim, en forbedret utgave, som passe OSS!
;D