23,247    25    0  

Visonic Powermax+ boligalarm fra USA?

 19     0
Er på jakt etter en relativt rimelig boligalarm, men rister foreløpig på hodet av prisene. Det var helt til jeg oppdaget at Visonic Powermax+ var tilgjengelig fra USA, både på eBay og nettbutikk.

Har lest over manualer og det jeg har funnet av teknisk informasjon, men har noen spørsmål. Noen som vet om selve strømadapteret er det eneste skillet når det kommer til nettopp strøm? Det vil jo være en enkel sak å bytte dette til en norsk utgave.

Det ser ut til at systemet muligens opererer på en annen frekvens. Har dette noe å si i praksis?

Telefonkontaktet, her må det vel nesten være likt som i Norge, RJ11/RJ45, men noen tekniske forskjeller?

Noen som har erfaring med Visonic Powermax+ og IP-telefoni?

Hvorfor ta meg bryet?

Powermax+ startpakke $186 (4990,-)
MKP 150 panel: $135 (2090,-)
GSM modul: $213 (3990,-)
Tilsammen $534 * 5,4 = 2884 * 1,25 = 3604,- (11070,-)
Besparelse: 7466,-

Har ikke regnet med frakt, fortollingsgebyr eller evt. tollproblemer med tanke på radioutstyr(?).

   #1
 1,093     Skjetten     0
GSM adapteren/boksen, pass på at det er en 3G boks. Slik at den kan brukes her i Norge Smile
Signatur
   #2
 91     Gjøvik     0
Her var det mye og spare! Hvordan er det med godkjenninger på alarmen ift forsikringsselskaper, noen som vet dette? Kanskje du også har link til de som selger denne i statene?
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 19     0
Jeg skal selvfølgelig fyre opp med linkene :)

HomeSecurityStore

eBay

Prisforskjellen kom mildt sagt som et sjokk. Jeg har forøvrig ikke funnet noe tilsvarende i Tyskland, hvor strøm og frekvens ville ha vært nøyaktig likt.

I begge tilfelle må man benytte seg av JetCarrier for å få varene hjem.
   #4
 278     Sandefjord/Larvik     0



Det ser ut til at systemet muligens opererer på en annen frekvens. Har dette noe å si i praksis?




Kommer an på frekensene det. Amerikansk båndplan er forskjellig fra norsk. Dersom den sender på frekvenser som er restriksjoner på i Norge risikerer du at den ikke kommer gjennom tollen.
  (trådstarter)
   #5
 19     0
Joda, det er mulig at frekvensen i teorien er forbudt å bruke til alarm i Norge, men det å kjøpe og eie er vel som vanlig lov? Type laservarsler, politiradio(?) osv?

Hvis man sammenligner med UHF, hvis noen har kunnskaper her. Lovlig å eie, men ikke bruke uten lisens?

Bare en teori..
   #6
 278     Sandefjord/Larvik     0

Joda, det er mulig at frekvensen i teorien er forbudt å bruke til alarm i Norge, men det å kjøpe og eie er vel som vanlig lov? Type laservarsler, politiradio(?) osv?

Hvis man sammenligner med UHF, hvis noen har kunnskaper her. Lovlig å eie, men ikke bruke uten lisens?

Bare en teori..


Husk at politiradio, laservarslerer osv kun er mottakere. Utstyr med sendere kommer under andre regler. Jeg vet om noen som for et par år siden kjøpte Garmin Rino fra Statene. Dette er GPS mottakere med innebygget Walkie Talkie. Disse brukte et frekvensbånd som ikke var tillatt brukt i Norge og utstyret kom aldri lenger enn til Tollvesenet. Jeg viller i alle fall sjekket dette før jeg kjøpte noe.
  (trådstarter)
   #7
 19     0
Knakende godt poeng! Hadde ikke jeg tenkt på, men da blir det en telefon til Tollvesenet.

Når prisen er 1/4 er det verdt et forsøk.

   #8
 91     Gjøvik     0
En annen ting og tenke på er jo gsm-systemet i USA. Er ikke dette nannerledes enn det norske nettet?
Signatur
  (trådstarter)
   #9
 19     0
GSM er GSM såvidt meg bekjent, og sender på frekvensene 900, 1800 og 1900 (hvorav 1900 ikke brukes i Norge?). Uansett, tror jeg ikke det er noe problem da de alle fleste sendere opererer på flere frekvenser.
   #10
 80     0
Det stemmer at de fleste nye telefoner støtter både norsk og amerikansk GSM, men jeg tviler på at en gsm alarmmodul støtter flere bånd. Hvorfor skulle den det, om den er laget for det amerikanske markedet... Det er en viktig sak å sjekke, ellers funker den overhodet ikke i Norge.