14,856    19    1  

IKEA hvitevarer

 7,685     Bærum     0
Hei

Skal skifte ut komfyr i feriehuset. Noen som ver hvem det er som produserer for Ikea? Er det spesialmodeller eller bare rebranding av vanlige merker? Er det i tilfelle noe billigere enn "originalen"?

   #1
 3,041     Akershus     0
Er ikke alt IKEA fra Whirlpool? Sikkert helt egne modeller siden IKEA er så stort.
  (trådstarter)
   #2
 7,685     Bærum     1
Whirlpool klinger ikke helt godt i mine ører. Noen som har erfaring med platetopper og ovner fra dem?
   #3
 577     Auli     0
Har hatt IKEA Whrilpool og Bosch komfyr og steketopp tidligere. Husker ikke hvilke merke på hvem, men har hatt 2 forskjellige av hver.

I og for seg helt OK hvitevarer, men ikke noe spesielt. Ovnen stekte noe ujevnt. Kona klagde mye på dette når hun bakte kaker. Sikkert en mandagsovn?

Bygde IKEA kjøkken nå for et par uker siden, og da ble det benyttet hvitevarer fra andre stedet, med unntak av kjøleskapet. Gorenje oppvask og ventilator, Bosch ovn og noe annet rart, Gram?, induksjonstopp. Dette er jeg veldig fornøyd med. Betalte vel 5000kr for induksjonstoppen og ovnen på Elkjøp.
Signatur
   #4
 76     0
Danske forbrukerrådet tester i fjor 13 koketopper og de viste at man trygt kan gå for ett av de rimeligere alternativene. Blant annet Ikea's Framtid HGC4T. Den skåret hakket svakere på temperaturkontroll, varmefordeling og energiforbruk, men gjorde det like bra som langt dyrere alternativer fra Electrolux; Zanussi, Bosch og Siemens.
Signatur
   #5
 598     Midt-noreg     0
Her i leiligheten så har vi både Varmluftsovn og Induksjonstopp fra IKEA, kjøpt for ca et år siden. Veldig fornøyd med begge deler, spesielt induksjonstoppen. Meget effektiv i bruk og fin størrelse på kokesonene.. Det eneste drawbacket med den er at den er litt sensitiv for om man har fett/møkk på fingre når man skal betjene den. Ellers suverent!
Signatur
   #6
 1,016     Hosle     0
Ikea får ikke alle hvitevarer fra Whirlpool lenger. Jeg så bl.a. på et kjøleskap og det var produsert av Elektrolux.

Det store problemet er at merkevarer kan være hva som helst for tiden. Så kjøleskapet merket "Elektrolux" er ikke laget i Sverige, det er vel egentlig det som før het "Zanussi".

Det er heller ikke slik at noe som er laget på en fabrikk generelt er bedre enn ting fra en annen fabrikk. Hver fabrikk kan konstruere akkurat den kvaliteten du er villig til å betale for.

Med andre ord ingen grunn til å være trofast mot et merke lenger.

Sjekk tester og erfaringer på nett. Men pass på at det er riktig modell som er testet.

Er jo akkurat det samme på verktøy.

   #8
 1,016     Hosle     0
Det finnes i hvert fall ingen fabrikk som heter Biltema ;D Festool er vel bare billigutgaven av Mafell  ;D ;D

Men seriøst: Jeg tror Miele lager sine hvitevarer selv - vet ikke hvordan det er med Siemens/Bosch. Opprinnelsen kan man ofte finne ut ved å se på CE-deklarasjonen som gjerne er en av de siste sidene i bruksanvisningen. Eller løfte opp vaskemaskinen og se hva som står på skiltet.


Så Festool er egentlig B&D i forkledning ;D