13,169    18    2  

Lydisolere mellom 2 soverom

 50     0
Jeg har to soverom som det er veldig dårlig lydisolering imellom.

Det er (tynn) panel, ca 10-15 glava og så (tynn) panel igjen.
Taket er det samme, så lyd og lys går ifra det ene rommet til det andre i not/fjær på panelen i taket.

Jeg har lyst til å lydisolere denne veggen bedre.
Kan jeg da ta av panelen på en ene siden. Slå på gipsplater, tette hullene med akrylmasse og så slå på den samme panelen igjen. Vil det hjelpe mye?
Det er forresten skråtak...

   #1
 318     0
Om du tar av panelen på den ene siden og legger to lag gips med "overlappende" skjøter, f.eks 1 lag stående, neste liggende, eller forskjøvet 60cm,  som blir fuget i alle sprekker og åpninger så vil det nok hjelpe på. La det være ca 5mm avstand mellom vegg/tak/gulv slik at du får plass til fugemasse.

Enda bedre er å legge 2 lag gips på begge sider av veggen og fuge.

Og kanskje aller best er å sette opp en ny vegg med 1-2 cm avstand fra den gamle og legge 2 lag gips på denne (og den andre veggen) og fuge :)

Å slå panelet på igjen burde gå bra, selv om du da i "teorien" punkterer gipsen noe..

Noe lyd vil nok også forplante seg via panelet i taket. Men om du fuger dette nøye så vil du nok merke god forskjell :)



Lydisolere mellom 2 soverom - lydvegg.jpg - sonic-x
   #2
 22,342     Akershus     0

Kan jeg da ta av panelen på en ene siden. Slå på gipsplater, tette hullene med akrylmasse og så slå på den samme panelen igjen. Vil det hjelpe mye?
Er det papp/papir i veggen?

Hvis det ikke er papp i veggen vil det hjelpe mye bare å gjøre det på denne måten. Da får du hindret at lyden går igjennom hullene i veggen.

En lydvegg beskrevet over hjelper selvfølgelig mer, men forbedringen over kan godt være nok.
taz
   #3
 3,840     Haugesund     0
Jeg ville nok startet med å tette alle "synlige" hull
Taket er det samme, så lyd og lys går ifra det ene rommet til det andre i not/fjær på panelen i taket.

Det er utrolig hvor mye lyd som dempes bare ved å benytte fugemasse i "hullene"
Signatur
   #6
 969     0
Det er vanskelig å lydisolere gamle hus.Hvis du har muligheten så ville jeg ha revet vegen bygget opp i fra nytt på følgende måte. Bruk Gyproc eller tilsvarende vegg system. veggen settes opp med stål stender med en spesiell filt under bunn/topp svill dette for og dempe lydovergang ifra andre konstruksjoner du bruker også tilsvarende svill med fil imot side veggene.gipsplatene har en klaring på 1 cm til tak/gulv/og andre vegger her fuger du med acryk fugemasse. "du kan også bruke Rockwool lyd matter hvis noen av dere er typen som skriker "
så hvis du vil skrur du på lag to med gips.
du kan gå inn på  gyroc.no der finer du mye interessant angående konstruksjoner  Grin ;) 
Signatur
   #7
 51     1
Vi delte av stuen i det forrige huset for å få et ekstra soverom. Vi gjorde noenlunde slik som beskrevet ovenfor av sonic-x og opp56. La filtstrimler mellom eksisterende gulv/tak og (tre-)svillen. Bygde så to separate vegger med 2 cm avstand. Den ene veggen fikk dobbel gips som overlappet 60cm. Rockwool lagde en isolasjon som var spesiellt beregnet for lyddemping (husker ikke navnet). Akrylmasse i fugene rundt hele veggen.

Men vi gjorde en feil! Parketten lot vi ligge som den var og det bar lyd gjennom den. Det var nok dumt av oss, så ikke gjør det samme  Tongue !. Hadde vi bodd der i dag ville vi kuttet opp parketten langs med veggene.

Ellers fungerte veggen riktig bra Smile

   #8
 19     0
Da vi la om gulvet i en tomanns-bolig fra 1912 for noen år siden, ble vi rådet til å legge både spon og gips i stedenfor to lag med spon eller to lag med gips.
Dette var råd vi fikk fra flere fagpersoner uavhengig av hverandre. Årsaken skulle være at ulike materialer demper ulike frekvenser, og slik blir den totale støydempingen bedre.

Vi fulgte rådene, og lyddempingen ble svært mye bedre en den var.
(Leire som isolasjon + heltregulv ble byttet med glava, spon, gips + parkett med lyddemping).
Som nevnt i tråden er tetting av alle åpninger (f.eks. med akryl) svært viktig!

Men kanskje jeg ble lurt?  ???
   #9
 68     0

Geri123:

Hvor får man tak i disse filtstrimlene? og hvordan festes de, blir de bare skrudd/klemt av topp/bunn svillen?

AVforum finner man forøvrig gutta som er eksperter på lydisolering.
   #10
 51     0


Geri123:

Hvor får man tak i disse filtstrimlene? og hvordan festes de, blir de bare skrudd/klemt av topp/bunn svillen?



Angående filten, det var en rull med 3-4 cm bred tykk filt. Den kjøpte vi på Florvaag Bruk i Bergen i september 2006, men jeg husker at det ble sagt at dette var et produkt som gikk ut. Istedet ville de gå over til å selge sviller med ferdig filt på.

Filten ble stiftet fast til svillen.

Beklager at jeg ikke kan være til mer hjelp Sad