17,461    23    1  

Parkett under kjøkkeninnredningen og kokeøy?

 52     0
Sammen med Norema har vi planlagt drømmekjøkkenet  Smile og endelig får vi vår kjøkkenøy!

Vi skal også ha parkett på kjøkkenet og vannbåren varme i helehuset.
Setter vi kjøkkenøya og kjøkkeninnredningen oppe på parketten eller legger vi parketten rundt?

Noen andre som har vært gjennom denne problemstillingen?

   #1
 20     0
Er ikke dette helt valgfritt?

Kjøper man kjøkken uten sokkel bør vel parketten gå hele veien inn til veggen.
Kjøper man kjøkken med sokkel dekker jo sokkelen det meste og parketten kan avsluttes der hvor man vil.

Er det kanskje ikke så enkelt?
   #2
 18     0
Dette må vel ha noe med parkettens muligheter til å flyte, elelr vandre fritt når luftfuktigheten og temperaturen endrer seg vel?

Jeg kjenner jeg er på syltynn is her, men...
   #3
 15     Risør     0
Jeg tror mamme er på sporet av noe viktig  ;D

Hvis du skal ha parkett og vannbåren varme da vil treverket i gulvet vandre rimelig mye etetr årstidene. Tørr og fuktig luft gjørt sitt til at dette er en prøvelse for de fleste :-)

Hvis du skal ha sokkel på kjøkkenet så ville jeg valgt å la kjøkkeninnredningen (inkl. kokeøya) stå rett på undergulvet. Ved å legeg parketten fri rundt kjøkkeninnredningen vil treverket kunne utforde seg fritt og krympe og vokse.

Hvis det er en MEGET lett kokeøy ville jeg kanskje vurdert å legeg parkett under den. Kan være kjekt hvis du en gang ønsker å fjerne øya  midt på gulvet :-)


Signatur
   #4
 54     0
Vi legger vannbåren varme og heltre eikegulv på hele gulvflaten i det nye huset.
Slik har vi det her vi bor nå også.

Har ikke hatt problemer med at kokeøya hindrer gulvet i å "flyte".
Kjøkkeninnredningen står såpass nærme kjøkkenveggen at det uansett ikke gir så store utslag, tror jeg.

Vi har ingen sprekker eller andre problemer i vårt heltregulv (Kronegulv, heltre eik).

Vil forøvrig tilføye at dette gulvet er usedvanlig deilig å trå på - og se på  ;D

Parkett under kjøkkeninnredningen og kokeøy? - produkter60_large.jpg - Elektromann
   #5
 5,112     Troms     0
Hmm, vannbåren varme under kjøkkeninnredningen? Er det å anbefale? Ville tro at man ikke ønsker varme under innredning jeg mht kjøleskap, matvarer og slikt noe. Noen synspunkter?
Selv vurderer jeg å ikke legge under selve kjøkkeninnredningen.
Signatur
   #6
 16     0

Hmm, vannbåren varme under kjøkkeninnredningen? Er det å anbefale?


Vi holder både vannbåren vame og parkett langt unna kjøkkeninnredningen.

Parketten legger vi bare inntill pga bevegelser i parketten, og vannbåren varme under kjøkkeninnredning med innebygget kjøpeskap/kjølehjørne? Tror ikke det er hensiktsmessig  :'(

Spørsmålet må vel bli - Hvorfor legge gulvvarme uner kjøkkeninnredningen?



   #7
 48     Oslo     0

En kompis av meg angret veldig for at det ikke ble lagt vannbåren under kjøkkeninredningen. Når han nå flyttet på kjøkkent ble det endel "kalde" punkter, men å legge det under et kjølehjørnet er vel ikke en god ide vil jeg tro.


   #8
 473     Sola     0
Det gjør ingenting å legge parkett under kjøkkeninnredningen. Kjøkkenskapene hviler jo på en lekt i bakkant, samt at de er skrudd til veggen. Det er veldig lite vekt som hviler på beina (det eneste kontaktpunktet med parketten. En stor veggreol eller en sofa eller et steinbord lager jo mye mer vekt på parketten enn kjøkkeninnredninge. For ikke å snakke om et piano - og folk har jo det også stående uten at det skaper problemer.

Det var i alle fall dette drømmekjøkken fortalte oss på direkte spørsmål om vi kunne legge parkett under innredningen. Vi sjekket dette med snekkeren som sa at vi ikke kom til å få problemer med parketten selv om vi la den under.
   #9
 5,112     Troms     0
Enig med deg, vi har fått samme melding selv, men nå vil jeg jo si at å bruke 5-900,- pr m2 parkett under en stor kjøkkeninnredning er kanskje vel sløsing. Men igjen, de som handler parkett i prisklassen 5-900,- pr m2 er kanskje mer opptatt av sparerenta enn av lånerenta Smile
Signatur
   #10
 174     0
Ser nå at det er en liten studn siden det ble sakt noe her sist men tenkte jeg skulle tilføye et par ting.

Vi har tenkt å legge parketen under kjøkkeninnredningen. Dette med tanken på at dersom vi skulle ønske forandre på kjøkken innredningen så trenger vi ikke å bytte gulv i hele etagen. Det gir mye mer fleksibilitet.

Skjønner heller ikke helt hvordan man skal få overgangene til å bli optimale. Da snakker jeg om overgang mellom parkett og kjøkkeninnredning.