18,722    17    0  

Vann-Vann varmepumpe: Hvilken bør jeg velge?

 21     0
Da er avgjørelsen tatt i familieråd!
Det blir investert i energibrønn og rør for vannbåren varme i alle rom.

Vannbåren varme 120m2 i betongdekke og 90m2 i trekjelkelag.
Energibrønnen blir 200 meter.
Stedet er sør-østlandsområdet.

Noen som har en god vann/vann varmepumpe å anbefale?
Gjerne type, modell, kapasitet, effekt og hvorfor bør jeg velge denne?
Ser flere på forumet velger typer som også lager varmtvann - er det bra?
Bør jeg ha separat varmtvannsbereder?

Takker for erfaringer og gode råd!
Signatur

   #1
 276     0
Jeg har fått et meget stivt tilbud på et komplett vannbårenvarmesystem hvor jeg skal ha vannrør i 172 m2 støp og 72m2 i trebjelkelag. ca 300 000 inkl energibrønn og IVT pumpe. Hvor pumpa også skal gi meg tappevann. Tviler i tillegg på om anlegget jeg har tilbud på vil gi meg nok tappevann.

Jeg vurderer å hente varmepumpe (Hiseer 8 eller 10 kw), sirkulasjonspumper, 200l akkumulatortank og 200l varmtvannsbereder fra www.natur-energi.no istedet. Jeg tror ikke varmepumpen deres er den aller nyeste teknologien på markedet. Men jeg har en god venn som har fått denne installasjonen fra dem og det virker å svare til forventningene. Hele opplegget fra dem vil komme på ca 75 000 inkl installasjon. (Dette inkluderer ikke vannrør i gulv eller energibrønn). Til sammenligning koster bare den minste varmepumpa til IVT omlag 70 000 i innkjøp.
   #2
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0
Velger du en av de '3 store svenske' (IVT, Thermia eller NIBE) tror jeg du er noenlunde dekket.

VI skal ikke komme med hva du trenger av kapasitet og størrelse på pumpa - send inn hustegningene og få tilbud fra leverandørene. De har programvare for å regne ut hva du trenger.

Deretter kan du jo naturligvis sette dette litt opp mot hverandre og se hva som virker å gi mest for pengene. Jeg var veldig nær å velge en Thermia som jeg personlig synes ser veldig bra ut, men prisforskjellen ned til en like stor NIBE var litt for stor. Samtidig har NIBE lokal tilstedeværelse i Norge, ikke bare forhandlere.
Og en av serviceingeniørene deres bor på samme postnummer som meg.

Du bør tenke litt slik også - stopper varmepumpen midt i februar når det er -16C ute, vil du IKKE ha en hjemmesnekret affære som ingen utenom en nå konkurs bakgårdsleverandør kjenner.

Naturligvis skal du ha oppvarming av forbruksvann, det har de vel alle så vidt jeg vet.
   #3
 159     Ottestad     0
Hei

Jeg tror også det er trygt å velge en av de tre store. Selv endte jeg med en Thermia Diplomat TWS og er fornøyd med den. Vi er to voksne og ett barn i husstanden og greier oss uten ekstra varmtvannsbereder. Hadde vi hatt badekar av den større typen så tror jeg en ekstra bereder kunne vært lurt (man bruker da å koblel denne i serie etter varmepumpen slik at vannet inn i berederen forvarmes av varmepumpen).

Jeg anbefaler deg å ta en kikk på http://www.varmepumpsforum.com. Forumet er svenskt, men de ligger noen hestehoder foran oss på dette området. Det er mange dyktige folk der, og de bruker å kunne komme med råd når det gjelder dimensjonering.

Bruk litt tid på å bestemme hvor "stor" pumpe du ternger. Du bør innhente tilbud fra flere leverandører. Du vil sikkert se at de foreslår pumper av forskjellige størrelser; det er ingen absolutt fasit, men man blir litt forvirret og usikker. På varmepumpsforum.com er det mange som legger ut tilbudene de har fått slik at "proffene" kan ta en kikk.

Selv angrer jeg ikke på at jeg valgte varmepumpe / energibrønn som oppvarmingskilde!

Mvh Tormod
Signatur
   #4
 177     0
Hei!

Nibe, IVT, Thermia høres fornufitig ut. Kapasitet: smaken er som baken, noen velger en som er optimal og bruker el tilskudd når det er behov, andre velger en som er litt større og bruker el tilskudd kunn ved spissing av varmtvannet 1ggr pr uke eller hver andre uke (legionella). Det er kun noen få tusenlapper i forskjell for en modell som er større.

Sett gjerne av plass til en extra varmtvannsbereder inlusive kraner slik at den kan monteres med letthet viss behovet skulle oppstå senere.
Det er kommet behovstyrte vann/vann varmepumper (Nibe 1250 4-16kW) det skulle være mer enn nok for de fleste eneboliger, men jeg vet ikke om de er vesentlig dyrere i innkjøp. Smile
Signatur
   #5
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0

Det er kommet behovstyrte vann/vann varmepumper (Nibe 1250 4-16kW) det skulle være mer enn nok for de fleste eneboliger, men jeg vet ikke om de er vesentlig dyrere i innkjøp. :)
Akkurat den er ihvertfall vesentlig dyrere...  :-\
   #6
 177     0


Det er kommet behovstyrte vann/vann varmepumper (Nibe 1250 4-16kW) det skulle være mer enn nok for de fleste eneboliger, men jeg vet ikke om de er vesentlig dyrere i innkjøp. :)
Akkurat den er ihvertfall vesentlig dyrere...  :-\


Noen som vet hvor mye dyrere den er i forhold til en 10kW ON/OFF?
Signatur
   #7
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0

Noen som vet hvor mye dyrere den er i forhold til en 10kW ON/OFF?

Har ikke sett norske priser men her er forholdet i Sverige:
http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/FIGHTER-1250/
http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/FIGHTER-1235/

97.125 SEK vs 64.750 SEK for en 10kW-pumpe...

   #8
 11     Karmøy     0
Skal til å bygge ny bolig, og har bestemt meg for å innstalere vannbåren varme. Jeg kommer til å bruke bergvarme. Huset er på 144 kvm., som er fordelt på 2 etasjer. 1. etasje blir i betong, og 2. etasje blir trebjelker. Det jeg ikke har bestemt meg for er hvordan jeg skal legge vannbåren varme i 2. etasje. Noen legger den i sponplater med spor, noen i spaltegolv med forskalingsbord, og noen legger den under sponplatene.

Noen som har noen erfaringer?

Noen som kan anbefale noen varmepumper for bergvarme?
   #9
 126     0
Legg sponplate med spor i 2etg, det er enklest og best.

Angående å legge rørene under sponplatene, dette vil jeg ikke anbefale. Du vil få mye trevirke over rørene ved denne løsningen, dermed må du ha en høyere temperatur på vannet.
   #10
 177     0

Jeg har rørene montert fra undersiden og det er ingen god løsning. Det er ikke bare det at det er mye trevirke, men når aluminiumsplatene blir oppvarmet utvider de seg og kontakten med sponplaten blir dårligere.
Signatur