12,544    13    0  

Alternativ til spotter i skråtak?

 738     0
Vi skal ha skråtak og kan ikke ha spotter på hovedbadet vårt i 2. etg.
Vi har valgt 3 slike lamper som dere kan se nedenfor.
Ser nå at disse va voldsomt store (høyde 8 cm, diameter 13 cm).
Da blir jo dette akkurat som en annen vanlig lampe. Trodde disse var like små,
eller hakket større enn en spott og bygget noen få cm ned fra taket, men ikke mye.

Har lyst å ha litt fin belysning på badet, ikke for ruvende og store lamper.
Men noe downlight-lignende. Noen som vet et godt alternativ til spotter?
Alternativ til spotter i skråtak? - 137402-3.jpg - Rogaland

   #1
 45     Akershus     0
Disse speilene med integert lys fra Kvik gir et fint lys, og koster 1388,- (80 cm bredde) og 1541,- (120 cm bredde)
alternativ til spotter. - Lysspejl.jpg - Nils
   #3
 204     0
Vaier strekk med spotter, det er skikkelig lekkert og stilig!!! Og er så stilig i skråtak, høyt plassert vel og merke!!
   #4
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Hva med disse ?

De er rett nok for innbygging, men krever ikke særlig med høyde over eller på siden, iallfall mye mindre plasskrevende enn "vanlige" spotter, siden de ikke lager særlig med varme.
Du har sikkert sett typen i diverse kontormiljø. De finnes i utall varianter, og de peneste av "Insaverne" har en pen høyglans ring og et "sandblåst" deksel som skjuler selve lyskilden, som er av typen "sparelys" med bajonettfatning. Alt etter typen lyspære du velger får du et nydelig lys som passer både i kjøkken, bad, korridor, som bruker lite strøm og blender ikke. Jeg har brukt disse i taket på kjøkkenet vårt, og har fått den fineste dagligbelysning jeg kan tenke meg. Jeg har valgt pærer med kjølig farge, siden jeg mest var ute etter arbeidsbelysning, men pærene finnes i de fargene som er typisk brukt i hjem. Vi kjøpte de gjennom en elektrikergrossist, siden vi ikke fant disse i ordinær lampeforretning. Synes å huske de kostet rundt 4-500,- /stk, inklusive pære.
Signatur
   #5
 21,481     Enebolig     0
Godt du er fornøyd, men de der får meg bare til å tenke kontor  Smile

   #8
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0

Godt du er fornøyd, men de der får meg bare til å tenke kontor  :)


Jeg var veldig skeptisk da jeg først fikk høre forslaget om å bruke disse i heimen.. Jeg så de vi har på jobben, som ikke har kromring og heller ikke det frostede plastglasset foran lyskilden, og var egentlig bestemt på at slikt ville jeg ikke ha i heimen. Kjipe greier.

Men da jeg fikk se disse ferdig montert i gipshimling, med relativt svake pærer (8W) med relativt varmt lysbilde, var jeg "solgt". Ikke blender de, de fordeler lyset utrolig jevnt, og den høyglansede kromringen gir et elegant preg. Supert som _allmenn-belysning_ i rom som kjøkken, bad, gang, så kan man heller supplere med spotter der man vil ha den type effekt.

Pusset opp kjøkkenet i sommer, og valgte å bruke 3 slike, i tillegg til 8 stk 12V 10W spotter i og under overskap.
Bortsett fra at jeg har valgt for kraftige pærer (13W) så det blir litt vel mye lys på  det ellers så lyse kjøkkenet, så er jeg veldig fornøyd med belysningen. Opplever ikke de skyggene, som er så typisk med (halogen)spotter.

Eneste negative jeg kommer på er at de ikke kan dimmes, og at de er litt utradisjonelle å bruke i et hus. Smaken er som baken, osv...  ;D
Signatur
   #9
 28     0
Disse spottene som nevnes, de bygger kun 1,15cm innover?

Ser etter spotter å montere under et skap, og frese ut et hull til å montere spotter i. Da må vel disse passe? Hvordan er strøm/trafo bygd inn her?

Andre forslag?