16,934    13    2  

Støpe såle inne i ferdig bygget garasje

 54     0
Har i sommer gjort ferdig ett gammel uthus fra 1928. Uthuset er 5x7 meter og er gjort om til et åpent rom som skal fungere som garasje.
Nå er vi kommet dit at vi skal forsøke å få støpt en såle, da selvfølgelig fra innsiden og garasjeporten som eneste tilgangspunkt for å rette av støpen mot slutten.

Derfor lurer jeg på om noen kan gi meg en liten gjennomgang på hva jeg må ha på plass når lastebilen kommer for å leverer betongen. Da så nøyaktig som mulig hvis det er mulig. Hva trenger jeg av lirer og hvordan vil dere ha lagt opp disse, med hvilken avstand og når/hvordan fjernes lirene. Porten er på den korteste siden av garasjen.

Hva annet trenger jeg av verktøy og utstyr?

Generelt, hva er gangen i å støpe en såle? Og hvilke problemer vil jeg måte få når veggene allerede er på plass?

Sterkt behov for råd og vink her folkens, bilen med betong kommer mot slutten av neste uke, så da må jeg ha alt på plass  :)

Utrolig takknemlig for hjelp!!
Siste redigering: Saturday, September 20, 2008 11:18:01 AM av Thorvald

   #1
 681     Bergen     1
Nå har jeg ikke sett garasjen din, men regner med at veggene er satt opp på betongfundamenter. Ettersom dette bare er en garasje er det ikke noe grunn til å tenke på kuldebroer. En kan derfor bare støpe mot de fundamentene som allerede er der.

*1. Grave ut der det skal støpes. til fjell om det er det, eller 20-40 cm ihvertfall ned. hvis du har leire, så grav ekstra dypt!. Når du har gravd ut, legger du nedi fiberduk, og fyller på med grovere stein. etter det legger du på litt finere masse slik at du kan gå over med en vibratorplate. (leies på bauts ect.)

*2. Når det er komprimert, kan du begynne å legge ut avstandsstoler som du skal legge armeringen på. Armeringen må bindes sammen. Det er også en fordel å feste stolene godt til underlaget slik at det ikke flyter opp når betongen kommer.

*3. Når det er ferdig armert, og evt forskaling er forsvarlig laget, er du klar til å støpe. Det kan gjøres på 2 måter:

* Med Lire, eller med sirkulerende laser Wink.

Det enkleste er helt klart sirkellaser(!) som man får leie for en rimelig penge hos alle utleie selvskaper (Bautas, UCO ect.)

Da stiller man bare inn laseren på riktig høyde. (mottakeren festes på en stokk med plate i bunnen)

Når betongbilen kommer så går en med vibratoren, og en går med laseren og styrer hvor betongen skal legges. Når betongen er lagt ut "sånn ca" går man over med en amerikaner og laseren. Den som går med laseren skjekker at betongen fremdeles er i riktig høyde, før den med amerikaneren glatter det ut. (det går ann å kontrollmåle når det er strøket også om det er veldig nøyaktig.)

Når betongen er så stiv at du kan gå på den uten å lage merker, går du over og ståler. da får betongen en helt fin overflate. dette er arbeid som krever mye trening for å få det 100%, men et garasjegulv er kansje et fint sted å begynne?

Dagen etter er betongen blitt hard, men ikke belast den før etter 2 dager.

Lykke til!
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 54     0

Hehehe, dette ble nok litt mer enn det jeg makter å sette meg inn i frem til torsdag-fredag. Tror jeg sattser på å legge ut to lirer med 2 meters mellomrom mot midten av garasjen.

Kunne du forklare hva en amerikaner er for noe?

Fikk noe bilder i hodet av en amerikaner som ble skøvet over betongen min  Tongue ::)
   #3
 822     Ullensaker     0
En amerikaner er et glassfiberbrett festet til en stang som man kan jevne betongen med etter utlegging.

Det enkleste ved gulvstøp(og beste),er å bruke laser ved utlegging og deretter en glassfibervinge for å rette av betongen.
Skur og stålglatt med et helikopter for godt resultat.
  (trådstarter)
   #4
 54     0
Oki, da forstår jeg litt mer av hva en amerikaner er for noe.

Men hvis vi ser bort i fra laser da, noe som jeg ikke ønsker å bruke, hvordan vil prosessen bli hvis man bruker lirer?
   #5
 489     0
Dersom amerikaner ikke er tilgjengelig - Klask ei rive i en bit kvit isopor - så har du genial redskap for utglatting....
Støpe såle inne i ferdig bygget garasje - alt amerikaner.jpg - Alhan
   #7
 12     Vinterbro     1
Smart med den amerikaner - men hvordan for jeg glattet det når sålen fx. er 7x7 meter....lidt av en utfordring og nå inn på midten?

Noe tips?
mvh Jesper

   #9
 35     Alta     0
legg ut isolasjon om du skal ha,legg på plast, legge ut armeringsmatter,binde dem i skjøter. finne nivået.
bruk flytbetong. den disser du ut. få rett nivå,og disse den slett.
blir slett og fin.
støvler på,og vasse i den må du nok ja.
har støpt gulv i helt hus, ferdig oppsatt. ingen problem.
   #10
 21,481     Enebolig     0
Man bør vel passe på å få litt fall utover mot porten også?