45,205    23    13  

Bygging bad i kjeller: Oppbygging av vegger, gulv og tak

@ra
 48     2
Jeg skal snart bygge bad/toalett i kjelleren, og lurer på oppbygging av denne.

Har allerede lagt opp sluk, vann og strøm. Det er veggene som jeg er usikker på.

Badet skal bygges i et hjørne, hvor da to vegger vil være ut mot terreng. Veggene er idag bygget opp slik, fra utsiden og inn.
-Utvendig isolasjon
-20 cm betong
-På innsiden, trevegg trukket 5 cm inn fra betongen.
-I denne 15cm glava isolasjon.
-Panelplater

Det er ikke plast i denne veggen, da det er fyllt opp i hele høyden av veggen på utsiden, bortsett fra de øverste 20 cm.

Jeg tenker å fjerne panelplatene, og slå opp Litex.

Det eg lurer på er om jeg trenger å legge inn plast nå? I taket trenger jeg vel ikke, da denne jo er mot varmt rom over?

ivo
   #1
 496     0
Byggforsk anbefaler at 1/3 av isolasjonen er på utsiden av veggen, så hvis det er mulig bør en satse på det. Hvis ikke bør en ikke bruke 15 cm isolasjon på innsiden...

Hvis du bygger opp med wedi-plater eller lignende (Litex) isolerer jo disse ganske godt, og de kan limes rett på murveggen:

"Litex har like god isolasjonsevne som mineralullsisolasjon (Glava). Ved isolering av kjellervegger i mur eller lettklinker anbefaler Sintef Byggforsk at minst 1/3 av isolasjonen monteres utvendig. Dersom det av praktiske årsaker ikke er mulig å etterisolere utvendig bør innvendig isolering begrenses til 50 mm Litex på betong og 75 mm Litex på lettklinker. Eventuelle trekonstruksjoner på innsiden av kjellerveggen bør fjernes før oppbyggingen med Litex."
ref. nettsidene til Litex.

Oppsummert blir det mindre isolasjon på badet ditt med ditto høyere strømforbruk/varmeforbruk. Fordelen er at du slipper fukt i veggen!

Jeg vet at Byggforsk også har andre løsninger som går ut på å isolere noe mer, men kompensere med å lage lufting bak baderomspanelet. En mer komplisert oppbygging, men det kan jo være at det blir like bra.
@ra
  (trådstarter)
   #2
 48     1
Den Litex løsningen var jeg ikke klar over. Nå har jeg 7cm isolasjon utvendig + løs Leca i tillegg, så den saken er jeg ikke redd for.

Da river jeg ned den innvendige veggen og limer på 50mm Litex. Blir litt mer jobb men det går bra.

Takk for svar.
   #3
 23     4
Heisann.

Hvis du ikke har gjort alt allerede, vil jeg si noe..

De tingene ivo sier er riktige, men byggforsk anbefaler også at en ikke tetter en kjellervegg som er helt under terreng på innsiden. Det betyr etter mitt skjønn at en litex plate limt direkte på kjellermuren blir en skummel løsning.

Samtidig så er det jo en risikosport å ikke fuktsperre på innsiden når det skal være bad der. Jeg har akkurat samme dilemmaet og har ikke bestemt meg.

Kanskje du bør sjekke litt mer, gjerne med noen som driver med slikt?

Lykke til!
RTv
   #4
 918     0
Du skal vell ikkje bruke plast visst du skal ha membran på veggene. Da vil du få to tette lag på veggen, noke som eg har blitt fortalt ikkje skal vær bra..
   #6
 23     2
Det er jeg også enig i, aldri plast når membran uansett hvor i huset du er, og Litex er jo membran så...

Byggforsk sier 50mm isolasjon
Jeg ville beholdt stenderne, eller aller helst erstattet disse med 50mm metall(hvis stive nok) og latt det være luft bak, da har hvertfall muren mulighet å puste litt oppover.

Jeg åpnet et gulv mot kjelleren og oppdaget fukt i bunnsvillen, det viste seg å være fuktig der fordi det lå plast helt inntil veggen i kjelleren, derfor er jeg ekstra i mot Litex rett på veggen!

Fortsatt lykke til!
   #7
 1     Oslo     0
Vi skal innrede et rom i kjelleren til bad/vaskerom. Det skal være badekar, tørkeskap og et vaskekar.

Gulvet skal ha membran og fliser og rundt badekaret skal det også legges fliser. Men på veggene ellers hadde vi i grunnen ikke tenkt det.

Tak og vegger er av mur, og det er en del skader/merker i veggene. Derfor har vi tenkt litt på å slemme dem - det gjør ikke noe at uttrykket blir litt røft.

Vil det funke på en baderomsvegg som jeg tror er malt i utgangspunktet?
Hva med membran og fuktproblematikk?
Er alternativene våtromsmaling - hvordan er det da hensiktsmessig å fikse skader og merker?
Jeg regner med at det å male taket med våtromsmaling er et godt valg?

Resten av jobben skal settes bort, men akkurat dette har vi lurt på å gjøre selv.

Veldig takknemlig for råd og tips!

   #8
 49     1
Sorry folkens, men trenger hjelp. Har lest de andre innleggene som går litt på det samme som jeg lurer på, men ikke helt. Derfor må jeg plage dere med flere spørsmål angående dette.

Det er jo mangfoldige meninger, derfor lurer jeg på om noen vise personer her kan fortelle meg om dette er en god oppskrift på å bygge bad i kjeller.

Huset er fra 1978, murkjeller, ingen isolasjon (vil jeg tro, ihvertfall ikke som jeg ser).

1) Rørlegger kommer og fikser alt av rør

2) Støyper over der hvor han har lagt nye rør i gulvet

3) Legger gips på gulvet, eller Bacboards/Litex ? Slik at ikke all varmen fra vk forsvinner i muren.

4) Isolasjon, eller ikke..2 av veggene er ut mot naturen, derfor lurer jeg på om det på disse veggene er lurt å lekte ut for å skjule rør osv, ikke legge i isolasjon, men bruke Bac boards/Litex 50mm. Dette gir lufting for muren, mens Bacboardene gir meg isolasjon og membran innvendig.

5) De 2 andre veggene som er innervegger, lekter jeg ut, og plater med gips, som jeg smører membran på. Kunne selvsagt ha hatt Litex der også, men det er så uendelig dyrt med slike plater...

Noen innvendinger, synspunkter? Eletktriker må jo inn også en gang eller 3 forresten..

Mvh
   #9
 23     0
Heisann.

Syns det hørtes ut som en ganske god plan å lekte ut veggen for så å bruke Litex el.
Jeg mener det er viktig å bruke stålstendere og legge lektene litt ut fra muren, da kan du strengt tatt også isolere mellom stenderne i tillegg til Litexen, isolasjon må til!

Jeg sverger til Litex el, papiret på gipsen e ekle greier i lag med fukt!
I sverige e det ikke lov å bruke gips på bad lenger!

Ville prøvd å felle rørene inn i isopor istedenfor å støpe, så får du isolasjon i samme slengen.

Lykke til

Hilsen  innemiljøfokusert rehabiliterer. Det første jeg monterte i huset var ventilasjonsanlegg.