15,872    14    1  

Lydtrinnplater

 48     Rogaland     1
Jeg skal innrede loftet og har fått tips om at lydtrinnplater er lurt å legge under parketten for å dempe lyd ned til etasjen under.
Noen som har tips om hvilken type som er best?
Platene jeg trenger trenger bare å dempe lyden, de trengs ikke for isoleringen sin del.

   #2
 743     Nordland     0

Jeg skal innrede loftet og har fått tips om at lydtrinnplater er lurt å legge under parketten for å dempe lyd ned til etasjen under.
Noen som har tips om hvilken type som er best?
Platene jeg trenger trenger bare å dempe lyden, de trengs ikke for isoleringen sin del.

Disse legges under bl.a parkett for å hindre trinnlyd i å forplante seg til etasjen under. Dersom du vil stoppe romlyd, kan du legge et lag gips oppå, før du legger parketten.
Ang hvilken som er best, tror jeg stort sett de er ganske like. Hunton, Glava og Rockwool er gode produsenter.
   #3
 16     Rånåsfoss     0

Demper gipsen tramp?
Signatur
   #4
 743     Nordland     0
Nei. Det gjør trinnlydsplatene. Gipsen demper romlyd. Som snakking og roping.
   #5
 130     Sarpsborg     0
De hadde billige trinnlydsplater på OBS! Bygg når jeg var der heromdagen. Pappliknende saker, rundt 4-5mm. Nå husker jeg desverre verken merke eller pris, men de har de iallefall der.

Vi kjøpte slike plater hos TK Gulv og Interiør, og det ble en vanvittig forskjell. Det var et dårlig isolert gulv i 2.etg, og det hjalp markant både på trinn- og romlyd.
Signatur
   #6
 160     0
Vist du skal dempe romlyd med gips, husk og akryler alle skøyter godt da :)
Og langs veggen :)
   #7
 10     0

De hadde billige trinnlydsplater på OBS! Bygg når jeg var der heromdagen. Pappliknende saker, rundt 4-5mm.


Det var sikkert Hunton Parkettunderlag 4mm, eg her brukt 36mm hunton silecio trinnlydplater på en del lydbjelkelag det har funka bra. Fordelen er at 4mm bygger ein god del mindre en glava og rockwool sine produkt.

Ver obs vist du veit om møbler som skaper store punktlaster, eg har opplevd at det her blitt eit par mm klaring mellom golv og golvlist (på36mm lydplate, sikkert ikkje problem på 4mm plater)


Fuging med akryl er viktig!


Hilsen tidlegare husseljar

   #8
 740     0
Jeg brukte en type sånne trinnlydsplater en gang, de var grisetunge og bære Tongue
Signatur
   #9
 35     Rogaland     0
Jeg så i en brosjyre fra en bjelkeprodusent at man skulle legge "slissede" sponplater under trinnlydsplatene for best mulig lydisolering.

Hvor viktig er det? Kan jeg eventuelt bore huller i eksisterende sponplater? Er det isåfall viktig hva diameteren på hullene er og avstanden mellom dem?