8,533    6    2  

Dimensjon på drager over garasjeport.

 37     Ringerike     1
Jeg planlegger å bygge en garasje. Målene på garasjen blir 800cm lang og 620 cm bred.

Jeg har lyst på så høy port som mulig (230 cm). Innvendig høyde skal være 250 cm.

Jeg hadde tenkt å bruke en dobbel 2x8" + toppsville (5cm). Overhøyden blir da ca 25 cm. da er det kun 225cm igjen til porthøyden.
Spørsmålet bil da om jeg kan bruke dobbel 2x6" isteden for 2x8"
Overhøyden bil da 20 cm og jeg kan bruke den porten jeg har pukket ut som er på 230cm.
Bredden på porten er forøvrig 490 cm. Spennet på drageren blir jo det samme.

Er det  noen som har erfaring på dette? :-X

   #1
 3,109     Norge     0
Skal du ha sperretak eller sjølvbærande takstolar har du jo ingen belastning utover gavlveggen (om delvis henger i takstol/sperrer) og då ser eg ikkje noko problemer med dette, men det er vel også kurant og bruke en trippel bjelke i staden for berre en dobbel.
  (trådstarter)
   #2
 37     Ringerike     1
Jeg har sett på div. nettsider at det er vanlig å spikre sammen 2 bleker(plank) 2x8" eller 2x6" og så legge toppsville oppå for å binde sammen reisverket.

Takstolene blir jo selvberende A takstoler.
   #3
 3,109     Norge     0
Du trenger jo ikkje å legge toppsvill oppå bjelken, bjelken tener som toppsvill og vil binde saman ytterveggane.

Du løftar den berre toppsvilltjukta høgre enn du hadde tenkt i utgangspunktet.
  (trådstarter)
   #4
 37     Ringerike     0
Jeg trodde det var nødvendig med toppsville for å binde sammen langveggene med fronten?
   #5
 3,109     Norge     0
Det er jo nettopp det du gjør med denne dragaren, det er berre eit spørsmål om korleis innfestninga er.
I tillegg vil jo takstolane (undergurten) binde saman sideveggane.