58,421    52    4  

Høyglans (pianolakk) på MDF skapdører - prosessforslag

 164     Oslo     0
Jeg har 19 kjøkkenfronter jeg har laget i MDF. De er kun kappa til størrelse og avrundet med fres på de utvendige kantene. For å oppnå en reflekterende høyglansfinish er det litt jobb som må gjøres. Derfor har jeg prøvd å sette sammen en prosess som beskriver alle trinnene. Det hadde vært helt suverent om noen hadde innspill til dette, enten det gjelder produktene, rekkefølgen, repetisjonene eller kornstørrelsen på sandpapiret.

Etter litt undersøkelser og tankearbeid har jeg satt sammen en liste over trinnene i prosessen.

Fremgangsmåte:

1 Sliping 120 eller Avfetting (Motip Silikonfjerner)
2 Sparkling (Flugger akrylsparkel på flater, Plastic Padding PP100 glassfiber på kantene)
3 Sliping 240
4 Grunning 1 (Flugger vannbasert heftgrunn)
5 Sliping 320
6 Grunning 2 (Flugger vannbasert heftgrunn)
7 Sliping 400
8 Lakkering 1, farge (Quick Emaljelakk)
9 Våtsliping 600
10 Lakkering 2, farge (Quick Emaljelakk)
11 Våtsliping 600
12 Lakkering 3, farge (Quick Emaljelakk)
13 Våtsliping 800
14 Lakkering 4, farge (Quick Emaljelakk)
15 Våtsliping 800
16 Lakkering 1, klar (Quick Emaljelakk eller Biltemalakk)
17 Våtsliping 1000
18 Lakkering 2, klar (Quick Emaljelakk eller Biltemalakk)
19 Våtsliping 2000
20 Polering (bilvoks, repeter til resultatet er bra nok)

Hva synes dere? Kanskje den ble litt overkill?

   #1
 189     0
Oj, det var mye!
Hvorfor to lag grunning, og hvordan har du tenkt å påføre alt dette?
  (trådstarter)
   #2
 164     Oslo     0

Oj, det var mye!
Hvorfor to lag grunning, og hvordan har du tenkt å påføre alt dette?


Sorry, det glemte jeg å nevne. Jeg skal selvfølgelig spraymale med kompressor og lakksprøyte. To lag grunning fordi MDF suger mye maling og fordi det første strøket skal slipes godt mens det andre skal slipes lett. Det kan være det viser seg å være unødvendig med to strøk grunning etter sparkling, men sparkelen skal også slipes ganske grundig. Den skal ikke bygge, bare fylle.

Forresten: takk for spørsmålet, det fikk meg til å tenke Smile
   #3
 189     0
Om ikke det tar 24 timer mellom hvert strøk maling så kanskje bruke en beta av tiloversbleven mdf, kjøre prosess og sjekke om det er effekten du er ute etter? 
For eksempel prøvde jeg det og det viste seg at klarlakken var lett lilla (yikes), ikke så stilig over det hvite jeg skulle bruke. 

Ja, og når du sprøytemaler, husk at om du legger de flatt så legg dørene på klosser.  Megastilig om de sitter fast i underlaget etter den store jobben liks...
   #4
 7     1
Hei, er ny her på forumet og vil gjerne bidra med noen råd siden jeg er gammel billakkerer.
Du bør benytte deg av en tokomponent polyester sprøytesparkel først, denne legges på jevnt og fint på avfettet underlag med en sprøyte med grov dyse.
Legger du tykkt kan du starte slipingen forsiktig med 120 korning og gå over til 240 korning
når du har fått bort de værste ujevnhetene, avslutt med lett hånd og 240 korning.
Etter dette bør du påføre en tokomponent epoksy grunning over hele flaten, hvis du har tatt alle ujevnheter med sprøytesparkelen kan du begynne å matte epoksy med 320 korning og avslutte med 500 tørt.
Dette er i grunn det du trenger i bunnen (alle gjennomslipinger ned til MDF må grunnes på nytt).
Som finnish bør du benytte tokomponent billakk, denne fåes både med å uten klarlakk denne legges rett på avfettet epoksy som er mattet med 500 korningen.
Nøkkelen til en blank og varig finnish er nøyaktighet i slipingen(slip med meget lett hånd),
riktig påføring av topp sjikt og bruk av tokomponent produkter hele veien.
Tokomponent produkter herder(kjemisk reaksjon) og gir en mye blankere og mer  slitesterk overflate.
Glem tradisjonelle malingsprodukter og gå for tokomponent til bil.
Billakk produkter kan handles hos Billakkspesialisten i Oslo.
  (trådstarter)
   #5
 164     Oslo     0
Hei, Albert og tusen takk for dine innspill! Det blir i så fall en helt annerledes metode (og en som jeg fårsåvidt har vurdert ned p.g.a. pris). Har du noen konkrete eksempler til produkter? Skulle gjerne også visst hvor jeg før tak i produktene billigst.
   #6
 7     1
Hagman sprøytesparkel er en fin sparkel forhandlere finner du på http://www.hagmans.com/nor/, epoksy tror jeg de har på biltema(båt avd.) ellers finner du dette i bilrekvisita forretninger med godt utvalg. Det samme gjelder topplakken.
Uten om dette vet jeg at Billakkspesialisten i Waldemar Thranes gt. i Oslo har alt du trenger fra bunn til topp. http://www.billakkspesialisten.no/
Du må huske at det ikke går så mye matrialer på kjøkkenfrontene, på en hellakkering av en middels personbil bruker man ca. 1,8-2l lakk (og her er det mange hjørner som det går med mye lakk som ikke treffer flaten).
All oppbygning av overflaten gjøres med sprøytesparkelen som er et veldig rimelig produkt. Grunning og lakk trenger du ikke mye av.
Du må huske at tokomponent produkter låser overflaten og du vil ikke få noe sug fra sjiktene under.
I tillegg til dette hvil du ikke få problemer med farge skifte eller reparasjoner av flatene senere da det er herdet og nye påføringer ikke løser opp underliggende lag, slik man vil oppleve med enkomponent oppbyggninger(koking, krakkelering osv.)
Just my 2 cents.
  (trådstarter)
   #7
 164     Oslo     1
Dette var jo veldig gode innspill! Kan både sparkel, grunning, base coat og top coat kjøpes på Biltema? Får man til å bruke bilprodukter blir jo prosessen mye kortere.

  (trådstarter)
   #8
 164     Oslo     0
I dag har jeg endelig fått kutta, frest og slipt alle frontene og jeg har begynt med å sette opp to lakktester. Den ene har kun fått et spraystrøk med Jotun vannbasert heftgrunn, den andre har jeg sprakla med Jotun akrylbasert sparkel for treverk på flatene og med Plastic Padding PP100 på kantene.

Hver gang jeg jobber med sparkling kommer jeg på hvor mye jeg hater det. Hvertfall Plastic Paddingen var grusom å jobbe med. Den er kjempetykk og herder på 10 minutter. Hvem klarer en pen sparklejobb på 10 minutter?? Sparkelen skal jo bare inn i porene og alt annet skal skrapes av så ikke sparkelen bygger på tykkelsen pa materialet. Innen jeg var halvvegs med en skapdør var sparkelen for stiv til å jobbe med. Noen andre som har erfaring med dette produktet?

Jeg må definitivt finne noe annet eller prøve den to-komponent slipegrunningen jeg kjøpte som kan sprøytes på. Dessuten skal jeg få til å legge ut noen bilder straks dette første trinnet i lakkprøvene er ferdig.
   #9
 130     Sarpsborg     0
Jeg ser det blir nevnt noe om klarlakk fra biltema her, og da skriker det litt i magen min.
Mulig de har bytta leverandør nå, men jeg holder meg på lang avstand fra lakkprodukter derifra. Klarlakk med gulskjær og flassing etter kort tid, feil nyanser på originallakk til bil.
Ser litt ille ut og gjøre denne omstendelige jobben med frontene, for å ødelegge det med biltema-lakk til slutt Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 164     Oslo     0
Jeg har en sunn skepsis selv når det gjeder Biltema-produkter. Min generelle erfaring er at man må være veldig bevisst at kvalitetsforskjellene er store innenfor Biltemas sortiment og skilles ofte på pris.

Hvilken lakk ville du anbefale da? Og etter dagens erfaringer er jeg også litt nysgjerrig på om du har noen anbefalinger når det gjelder sparkel..