5,253    10    0  

6"+2" reisverk: Kondensproblemer?

 9     0
Hei

Jeg skal bygge ny enebolig, det skal være 8" vegg. Er det noen som har erfaring med bruk av 6"+2" vs 8" reisverk? Har hørt at noen sliter med kondens i 6+2" modellen!

   #1
 5,188     Østlandet     0
Hva er forskjellen?
Forskyvd dampsperre?
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 9     0
Ja det blir jo forskjøvet dampsperre, men jeg kan ikke forstå at det skal bli mer kondens når man går for 6+2" reisverk. Jeg ser bare det poitive med at man legger el rør i 2" så slipper man å lage hull i dampsperren.
   #3
 5,188     Østlandet     0
Ikke vet jeg, men hvor har du hørt dette?
Signatur
   #4
 681     Bergen     0
Jeg har heller ikke hørt noe om problemer med dette. Jeg skal selv kjøre 8"+2" med dampsperre i mellom.
Signatur
   #5
 24     Hamar     0
Jeg har ikke hatt problemer med dette. Selv har jeg 6"+2"+2". Vindsperre på utsiden av 2" så 50mm isolasjon, 150mm isolasjon, dampsperre og til slutt 50mm isolasjon utenpå dampsperra.
  (trådstarter)
   #7
 9     0
Jeg har jobbet som tømrer i 20 år, men stort sett holdt meg til restaurering og rehab, er derfor litt grønn på tek 10, men blir lettere forvirret Shocked da det er så mange meninger om hvordan det skal gjøres. Jeg ønsker bare å få et godt sluttprodukt. Hørte i dag at hvis jeg brukte vinduer med u-verdi 1,0 istedenfor 1,2 så kunne jeg sette vinduene på "gamlemåten" flukt med ytterkant kledning. Noen som har kommentar til dette?

   #8
 9,677     Kysten     0
Hvis du setter vinduet inn slik at glasset flukter med vindsperren så er det en ok måte å gjøre det på. Om glasset kommer lengre ut skaper karmen en større kuldebro.

Ang kondens med inntrukket dampsperre slik du vurderer så er det ikke noe problem. Det vil bli så lien forskjell i temp i de inderste 5 cm og innetemperatur at kondens ikke vil oppstå.
   #10
 3,083     Gol     0
Dette var måten vi bygde på i 2000 ca. Det blir ikke kondens når 3/4 er utenfor dampsperren, har du mindre en dette så blir det kondens men 6"+2" er ikke noen fare for kondens Smile

Bygg i vei:)
Signatur