22,654    6    0  

Godkjenning av ildsted

ivo
 496     0
En liten påminnelse om ildsted:

Hvis en monterer ildsted selv i et nytt hus må en sørge for å få ildstedet godkjent av en feier, murer eller annen fagmann. Kopi av godkjenningen må sendes til kommunen, og originalen må oppbevares sammen med bruksanvisning for det aktuelle ildstedet. Det er fort gjort å glemme slike ting under bygging, så dette er bare en påminnelse. Hvis ildstedet ikke er godkjent kan det jo utgjøre en fare, samt at en kan nok få problemer med forsikringsselskap hvis noe går galt.

Hvordan dette er for ettermontering/skifte av ildsted/peisovn etc. vet jeg ikke noe om, men det er sikkert noen andre her som kan utdype dette hvis noen lurer på det.

   #1
 974     0
Ettermontert/skifta eldstad må godkjennast av "kvalifisert kontrollør" på same måte som ein ny.  Då eg undersøkte for 3-4 år sidan, var det litt uklart kven som er "kvalifisert". (feiarar og murarar er kvalifiserte, men utover det var krava nokså uklare)

§ 2-4 her  http://lovdata.no/for/sf/jd/td-20020626-0847-002.html
og § 5 (2d) her http://lovdata.no/for/sf/kr/xr-20030624-0749.html


Men det er vel ikkje manglande godkjenning som utgjer ein fare; det er vel helst manglar ved eldstaden som er farleg.

taz
   #2
 3,840     Haugesund     0

En liten påminnelse om ildsted:
Hvordan dette er for ettermontering/skifte av ildsted/peisovn etc. vet jeg ikke noe om, men det er sikkert noen andre her som kan utdype dette hvis noen lurer på det.

Du har i de fleste kommuner, lov til å fjerne/reparere ilstedet, ved f.eks legging av nytt gulv etc. Dette er og søknad/meldingsfritt.
Det er ikke lov å fjerne røkrøret, det gamle ildstedet skal monteres tilbake.
Bytting av en, eller begge til nytt, utløser ny godkjenning.

Uansett må feier/GOF innehaver sjekke før bruk.
Men det er som regel en formalitet, der han ber deg forklare hva du gjorde under montering, så sier han flott, eller jeg kommer og ser. Godkjenning må du påse at de sender deg.

Så teknisk sett, "har en rumpa bak uansett" og kan egentlig kjøpe ny ovn med installasjonsgodkjenning  ;D

EDIT Se der ja en timelaps ;D
Signatur
   #3
 40     0
Det står (såvidt jeg kan se) ingenting i Forskrift om man kan ta i bruk peisovnen før den godkjennes av murer/ildstedsmontør, eller om man må vente med bruk inntil den er godkjent.

Noen som vet hvordan det er med dette i praksis?

Er temmelig kaldt her og får ikke noen murer/ildstedsmontør hit før om noen dager, kan jeg "tjuvstarte" med å fyre i ovnen, eller er det fy fy?
   #4
 911     Hordaland     0
Når jeg byttet ovn i sommer, måtte jeg selvsagt teste ut denne, selv om den ikke var godkjent.
Når jeg fikk feier på besøk for godkjenning, fikk jeg vite at det ikke var noe problem å fyre opp i den, selv om feieren (eller annen godkjent person) ikke hadde vert å godkjent monteringen.
Så, du kan fyre opp i den, men vær obs på å sjekke om det er lekkasjer noen sted, kjenn etter brentlukt osv, slik at det ikke skjer noe skummelt.
PH
   #5
 242     Oppland     0
Jeg byttet ut to ildsteder her for to år siden. En Jøtul 275 og en Nordpeis N21. Snakket med brannvesenet i forkant av dette. Slik de forklarte det er ikke en eventuell godkjenning av disse ildstedene verdt noe den dagen det brenner, verken forsikringsmessig eller på annen måte. Jeg monterte begge ildstedene etter monteringsanvisning, monterte nye pipeinnløp og murte igjen de gamle. Jeg har ikke fått noen godkjenning av dette, og ser heller ingen grunn til å gjøre det. Så lenge det er gjort riktig, blir det ikke noe bedre av at jeg har et papir på at det er i orden
Signatur
   #6
 715     Bergen     0
Har montert selv i de to siste boligene mine.
Der jeg bodde tidligere hadde jeg en utenpåliggende stålpipe. Det var lagt inn en røkrør-stuss gjennom veggen. Jeg monterte ovn, og la opp røkrør opp til denne stussen.
Ringte til firmaet jeg kjøpte ovenen av for å høre om de ville godkjenne arbeidet. Det ville det ikke.. Sånt gjorde de ikke.
Så ringte jeg feieren. Han sa:  "Nei det er det ikke noe poeng i. Skulle noe gå galt så blir det ditt ansvar så lenge ovnen er feilmontert. Men det finnes jo ikke så mange måter å montere en ovn på så det går nok bra..." Sendte et brev til kommunen om at ildsted var montert. Hørte aldri mer fra dem.

Her jeg bor nå gadd jeg ikke ringe noen. (Lecapipe. Jeg boret hull og satt inn innsats selv). Men jeg fikk vite av en feier i kommunen at den burde meldes inn til kommunen med godkjenningsskjema. Skulle akkurat til å ringe noen for kontroll, da jeg fikk brev i posten om at brann/feiervesenet skulle komme på kontroll her for å kontrollere brannvarslere, slukkeutstyr, ildsteder osv.
Så de kom, så på ovnen og sa at den så grei ut... Spurte om jeg skulle sende inn noe skriftlig på at ovnen var montert, men det var ikke nødvendig. Nå hadde han sett den, og det var nok. :-)

Så de tar vel ikke så tungt på dette. Så lenge ovnen er riktig montert så kan ikke forsikringsselskapet ta deg. Det er hvertfall sånn jeg har tolket det.