6,677    10    0  

Hjelp til beregning av garasje

 9     0
Hei.

Skal til å bygge meg garasje, i den forbindelse trenger jeg hjelp med noen utregninger. Kommer til å gjøre selve jobben selv.

Er det noen som har erfaring med dette? eller vet om evt. SivIng firmaer som kan ta seg av dette uten at man blir flådd?

Målene på garasjen er 6x9 meter, og blir utført i 20cm Asak forskalingsblokker.
Som tak på garasjen tenkte jeg å legge hulldekke.

Taket blir nemlig også del av gårdsplassen og blir da avhengig av å bære en god del vekt,

Elementene må bli lagt i lengderetningen, slik at spennet blir på 9m
Passer da med 5stk elementer på 1,2m

Som dekke oppå hulldekket hadde jeg tenkt et lite lag (ca. 5 cm) med armert betong og så belegningstein, samt at det må tåle vekten av 2 parkerte biler.

Så såvidt på tabeller på spenncon sine sider at deres HD265 oppfylte krav til belastning.

Trenger da hjelp til utregning av armering osv. og om det holder med 20cm forskalingsblokk i det hele tatt.

Tilbakefyllingsgrad: Rundt garasjen er det fast fjell, da den blir sprengt/pigget inn i terrenget, og maks 1,2m fra garasjevegg til fjellvegg. Her kan det påkostes lettklinker for å unngå innvendige støttevegger.

Vil helst unngå innvending støttemur, men må man så må man, denne kan da settes på 6m, slik at største spenn i veggen blir 6m.

På forhånd takk.  :)

Jon Erik


   #1
 1,003     buskerud     0
Hvis du er usikker på dette ,da bør du sette bort hele jobben . Dette arbeidet bør man bruke fagfolk på.
  (trådstarter)
   #2
 9     0
Vel, selve jobben er jeg rimelig sikker på, og spenncon beregner jo selve hulldekket, så det skulle ikke være store problemet da de også frakter og monterer elementene.

Er stort sett bare beregning av armering i veggene og tykkelse på disse samt tykkelse på plata jeg trenger hjelp til. Sitter desverre ikke på noen fancy beregningsprogram Wink

Ellers er vel ikke prosjektet så annerledes fra dette som jeg fant her: http://www.byggebolig.no/garasje-anneks-og-smahus/garasjeprosjektet-'bunkeren'/msg210519/#msg210519

Jon
taz
   #3
 3,840     Haugesund     0
Hei
Hvis det er denne du tenker på med ASAK forskalingsblokk, ville jeg valgt en annen, hvis du skal nå noe høyde på veggen. Dette uten å måtte pusse/slemme deg i hjel. Ellers vil du måtte støtte "alle" blokkene på den siden de kan forskyve seg. Asak er vel egentlig beregnet for små støttemurer. De har også en grov fasing som du bør fylle med puss på innsiden, om dette er under jorden.
Noe jeg forstår det er.

Selv benyttet jeg Systemblokk i 3m høyde. Og til-og-med denne beveget på seg noe, når betongen ble pumpet 3m ned i disse.

Som du ser av linkene er Systemblokk utstyrt med "spor" som låser disse noe sammen.
Det har ikke Asak. De står der du stabler de, og betongen skyver de.
Ang. tykkelse, har jeg og 20cm. Ingen problemer med 5,5 x 16m. Men min er helt under jorden, og har støpt dekke opp på.
Styrken ble testet i et øyeblikk av ubetenksomhet, når jeg fikk 6t med gulvspon, og gips bare 3 uker etter støp av dekke... ::)
Signatur
Ebe
   #4
 4,452     Vestlandet     0
Hei!

Har du tenkt til å legge ut bilder og hvis fremdriften her? Hvis ikke så flytter jeg tråden over i "spørsmålsdelen" av forumet :)
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 9     0
Takk for tips, med den blokka ser det jo ut til at jeg kan slippe å støpe i flere omganger også, siden den har mindre sjanse til å flytte på seg, samt midre betongforbruk ved fylling.
Da gjenstår det bare å hente inn ett nytt tilbud :)

Jeg tror heller ikke at det skal bli noe problem med 20cm blokka, men er jo greit å ha det på papir at det skal holde;)

Hvordan er blokkene mtp. utvendig puss? har du pusset de noe under bakken, eller har du bare lagt på knotteplast og evt. isolasjon?
   #6
 44     0
Jeg kan ikke si så mye om de blokkene dine, men vanlig armerte betong vegger tåler "alt".
En 250mm bred betongvegg med cc300 horisontal, cc300 vertikal dobbel armering ø12 blir brukt i bygninger med mer enn 5 etasjer uten problem.
Betong har høy trykkfasthet. Armering "hjelper" betongen da strekkfastheten er dårlig i betong (typisk dekker, bjelker osv).
   #7
 9,677     Kysten     0
Nå vet jeg ikke hvordan parkering blir, men du må tenke på at tyngre biler kan finne på å kjøre innpå. Da må du dimensjonere for lastebil med last.

Tenk også på trykket ned på grunn under vegger. Du får mye last på lite areal.

   #8
 44     0
Ved korrekt opparbeiding av grunn skal vel 1 kvadratmeter fundament bære ca. 500kN. Eller ca 50000kg.
   #9
 9,677     Kysten     0
Har ikke mye rede på laster mot grunn. Men blir det rett å regne dette i m2? Fundament er vel kanskje 20-30cm bredt under en garasjevegg normalt. Må ikke dette da fordeles ut på hele veggen og bredden på den?
   #10
 44     0
Det er korrekt som du sier at laster må fordeles, men 500kN per m2 er utgangspunktet.

For eksempel om du plasserer en søyle på et stipefundament så går lastene ca 45 grader ut til hver side. Men en 100x100mm søyle på et 1 meter høyt og 300mm bredt fundament vil da ha et bæreareale på 2,13m * 0,3m = 0,639m2.
500kN * 0,639 = 319,5kN. En kan da laste søylen med max 320kN.

En vanlig grunnmur 200mm bredde vil bære pr meter: 1m*0,2m = 0,2 m2.
0,2*500kN = 100kN per løpemeter.