14,177    22    0  

Hjemmestyring: Elko vs. Gira

 301     0
Lurer litt på om det er noen som har erfaringer av Elko VS Gira til styring?
Så først en del på elko sitt system, men elektrikeren min mente Gira var gode greier. Han har visst innstallert en del av det før.
Jeg kjøper mitt eget materiell, så han har ikke noen fordel av å anbefale det ene over det andre egentlig, så jeg hører jo litt på ham da.
Begynner nå med styring av alt lys i huset (scenarier etc) og av/på stikk osv, altså enkel styring.
Vil gjerne ha noe som kan bygges ut med årene selvfølgelig, og trådløst.
Derfor har jeg falt ned på valget mellom Gira og Elko egentlig.

Noen som har gode/dårlige erfaringer med en av disse? Eller begge kanskje?

   #1
 409     trøndelag     0

Jeg ville valgt, og ha valgt, Carlo Gavazzi sitt system.

Elko har eit gammeldags system.

Gira kjenner jeg ikke til.

Gå for bus det er framtida Wink
   #2
 1,292     Ålesund     0
Jeg ville ikke ha valgt elko i alle fall.. Gå for EIB/KNX, så har du et system der delene snakker med hverandre uavhengig av merke. Da har du mange produsenter, og slutter en av de å produsere et produkt, så går du bare til en annen produsent. Ikke godt å vite om 10 år, hvem som produserer hva, men sannsynligheten for at man får deler til EIB/KNX vil jeg tro er mye større enn med mange andre produkt. Med så mange produsenter så går også utviklingen i et raskt tempo, og man får mye nye produkter etterhvert. Det er jo også greit med tanke på fremtidige utvidelser. Wink
   #3
 1,092     0
Hei!


Jeg har satt opp masse gira styringer og er kjempefornøyd, Gira er et KNX produkt og kan kombineres med andre kNX produkter (krever modul)

Ulempen med gira er at det er dyrt, men er det desidert beste og peneste produktet på markedet.

Bare spør meg hvis du vil vite noe om produktene eller programmering.

PS: Får du en bekjent elektriker til og handle på micromatic får du dette til langt over halv pris. Spesiellt hvis elektrikeren handler mye fra micromatic.

   #4
 409     trøndelag     0
å så va vi tilbake på den evindlige bus diskusjonen,om typer å ka som er best.
ka om å bli enig om at bus systemer er framtida å att dei ulike systema har sine + og minusa ???
  (trådstarter)
   #5
 301     0
Jeg får materiell til god pris (gjennom jobb) jeg elekt, så den biten er vel "grei".
Billig blir vel ikke dette uansett tenker jeg :)

Siden du er inne på Gira elekt og stiller deg til "disposisjon", så fyrer jeg løs med spørsmål Wink :
Jeg lurte på å begynne med "lysbryter" (veggsender 3kanals 4502901) i stue for eksempel. I taket har jeg 5 rekker a 3 spotter. Tenkte da å ha en trafo og en innbygningsdimmer for hver av disse (for eksempel 4548727 funk innbygningsdimmer univers (GF80900)).
Da er dette et funk-system, og ikke "kompatibelt" med knx, ikke sant?
Hva blir tilsvarende i knx??
Det må på ingen måte være elko (der er det vel ikke knx) eller gira... men jeg vil ha det trådløst.
Spørsmålet blir kanskje hva slags knx trådløse dimmere finnes det.. kanskje det var et bedre spørsmål?
   #6
 409     trøndelag     0
ein liten opplysning i eit bus system sitter dimmeren i skiringsskapet.
å du kann bryke ka som helst for å betjene dimmer modulen.
  (trådstarter)
   #7
 301     0
Huff, jeg tror jeg svarer min egen post rett og slett.
Poenget med 5x3-rekkene, var å styre lyset i forskjellige soner i stuen... men jeg lurer på om jeg rett og slett skal styre dette fra kjelleren istedet.
Har i dag lagt opp lys i en etasje i huset slik:
Stue, 5x3 rekker med downlights, koblet til en kurs.
Kjøkken, 1 kurs inn til boks i veggen, herfra går det en kabel til lamper over en kjøkkenøy og en ledning til downlights på kjøkken (9 downlights).
Bad, en kurs inn til lys (opp til veggboks) herfra går det en ledning til downlights over speil(4stk), en ledning til downlights i rommet (4stk) og en ledning til lys i dusjrom (2stk).
Gang, lys kommer opp i en kurs til veggboks igjen. Herfra går det 2 ledninger opp i taket til 2 "soner" med downlights. en sone med 6 downlights og en med 3 downlights.
Dette er det som er satt opp ti lnå av lys, og jeg lurer på å bruke disse kursene med dimming, istedet for å dimme ute i hver "sone". Blir liksom unødvendig komplisert da.
Veggsender oppe i huset da altså (og fjernkontroll i sofaen og "alt av" ved utgangsdør etc), dimmere nede i kjelleren i sikringskap.
Kanskje det blir en myyye bedre løsning?
Anbefale noe knx som gjør dette, ser okey ut (bryter altså) og som ikke slakter lommeboka?

  (trådstarter)
   #8
 301     0
jepps trønder, med på den, men vil ha trådløs kontakt mellom "huset" og kjeller.
Du skal se kabelveiene jeg har allerede, og det er uten bus, kun strøm... så, trådløst liker jeg ;)


   #9
 409     trøndelag     0
du kann få trådløst,men bus er jo kunn 2stk ledere på 2x075mm2
og på dei to lederene kann du koble til alt du kann tenke deg,av styring,alarmer,målere osv osv
pris for styring.oppstarts pakke ca 30tusen + monering.
da er det med dimmere,brytere brannalarm tyverialarm osv.
nokk for eit normalt hus. Wink
  (trådstarter)
   #10
 301     0
I et Gira Funk system kan man ha en mottaker-enhet (med antenne) i sikringskapet. Denne har jo en moderat pris.
Til mer avansert (instabus/eib/knx) ser jeg det finnes den mer avanserte homeserver (dette blir vel interface mellom brytere/pc i huset og for eksempel lysstyring...). Denne har jo en ganske hårete pris ser jeg også. Finnes det ikke enkle mottakere til sikringsskapet for knx som man senere kanskje kan bygge ut til homeserver for eksempel?
I begynnelsen er det jo lysstyring og "alt-av" funksjon som skal settes opp, og da blir 30tusen (pluss..) litt voldsomt syntes jeg?