11,003    6    0  

Konvertering av oljefyren til pelletsbrenner

 308     0
Vi har konvertert oljefyren til pelletsbrenner.
ctc 256b fra 1969 med Janfire NH.
Jeg installerte brenneren selv en kveld olja tok slutt. Skal få en installatør til å kontrollere og finjustere brenneren.
Neste prosjekt blir å lage silo. Opplegget med sekker er midlertidig. Tror jeg blir rimelig lei av å lempe sekker, hvis jeg skal ha det slik...
Ellers så fungerer det helt utmerket. Eneste "problem" jeg har oppdaget, er at den har lang oppstartstid. Så hvis den er av når man går i dusjen, synker kjeletemperaturen så lavt at el-kolben slår inn. Nå står den på 6 kW med vedlikeholdsdrift i en time. Termostaten står på 80.

Oljebrenneren er satt i skammekroken.
Konvertering av oljefyren til pelletsbrenner - P1300563.jpg - anders40
Konvertering av oljefyren til pelletsbrenner - P2020566.jpg - anders40
Konvertering av oljefyren til pelletsbrenner - P2020569.jpg - anders40
Konvertering av oljefyren til pelletsbrenner - P2020570.jpg - anders40
Konvertering av oljefyren til pelletsbrenner - P2020572.dng.jpg - anders40
Konvertering av oljefyren til pelletsbrenner - P2020574.jpg - anders40
Konvertering av oljefyren til pelletsbrenner - P2020575.jpg - anders40
Konvertering av oljefyren til pelletsbrenner - P2020576.jpg - anders40

   #1
 217     Asker     0
Grattis med pelletbrenner!
Synes at NH brenneren er treg til å starte men ellers er det en fin brenner. Kjenner en i Bærum med samme kjel (CTC 265B) som har kjørt med pellets siden 2005, da med en annen brennertype. Han kjørte i to sesonger med en 250 liters silo med manuell fylling. I 2007 bygget han 7 kbm flatbunnsilo i et rom ved siden av med utmaterskrue m/4 innløp, vertikalskrue og takskrue.
Tror din kjel passer til ca. 12 kW brennerdrift, dette justerer du på brenner.
Jeg mener at at du kan justere "hysteres", dvs temperaturdifferanse mellom start/stopp slik at el-kolben ikke rekker å slå inn når man dusjer.
På min kjel starter el-kolben ved ca. 60 grader og hysteres på pelletbrenner ligger mellom 70 og 80 grader. Det går jo nesten sport i at el-kolben for all del ikke skal slå inn - da øker energikostnaden med det dobbelte.
Ellers er det ofte aktuelt å montere trekkbegrenser før pipe for å regulere undertrykk, redusere stillstandstap og hindre kondens i pipe. Jeg vil likevel tro at avgasstemperatur på din CTC kjel vil ligge rundt 200 grader uansett slik at kondenseringsproblem ikke er tilstede.

Håper det blir fler som setter oljebrenneren i skammekroken!
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 308     0
Takk!
Han som var på befaring trodde at 6 kW var passende, så det er derfor jeg har kjørt på den effekten. De har ikke vært og justert den ennå, da de hadde noe feil på utstyret.
Har stilt den til 9 kW nå, uten vedlikeholdsdrift. Litt skeptisk til vedlikeholdsdrift, er redd for kondens.
Jeg bruker den gamle termostaten, så jeg har vel ikke mulighet til å justere hysteresen. Mulig jeg bør oppgradere dette.
   #3
 217     Asker     0
Jeg har vedlikeholdsdrift på min brenner men dette er en Thermia (nå Ariterm) brenner. Installerte den i 2001.
Vedlikeholdsdrift gjør at brenneren kjører en kort oppstart i stillstandsperioder. Den har ingen innvirkning på kondens i pipa, etter min mening.
Vedlikeholdsdrift gjør at brenneren starter nesten momentant, feks når du dusjer.

Kjører du brenneren så lavt som 6kW risikerer du kondensproblem i pipa. Avgasstemp kan bli for lav. Skal være min. 80 grader målt 1 meter ned i pipa.

Brenner og kjel skal avstemmes i kapasitet. Det er kjelens egenskaper som gir effektkrav på brenner. Dette betyr at brenner ikke skal "slite" med å få kjel opp i driftstemperatur og heller ikke ha så stor effekt at energien forsvinner opp i pipa.
Jeg tror 12 kW er passende for din kjel, kanskje 11kW.
Kjøp steketermometer på Chlas Ohlson og putt sensor i hullet på røykgassrør mellom kjel og pipe. Kan tenke meg at temp vil ligge i området 160-180 grader ved 12kW og nyrenset kjel. Over tid vil temperatur gå opp og det gir indikasjon for nødvendig innvendig rens av kjel.
Har levert matesystem for bulksilo til kunde som har samme kjel.

Hysteres: På enkelte gamle termostater finnes en liten skrue på innsiden av hus hvor man kan justere hysteresen, dog ikke med stor justeringsmulighet.

Er det ikke spennende og kult med pellets? Skikkelig miljøvennlig også. Og rimelig i drift.
Signatur
   #4
 3,573     buskerud     0
lurer på om fyranlegget mitt ble mindre effektivt av at jeg kjørte det på 60 og 70 grader i perioder for å tro at jeg sparte olje.  Samnt sikkert ikke bra for pipa?
   #5
 846     Gran     0

lurer på om fyranlegget mitt ble mindre effektivt av at jeg kjørte det på 60 og 70 grader i perioder for å tro at jeg sparte olje.  Samnt sikkert ikke bra for pipa?


Det tror jeg egentlig ikke?!
Jeg mener det er 55 grader er den nedre temperaturen i forbrenningsanlegg. før man risikerer blant annet soting.
Det ser lett i vekslerene.