16,757    13    5  

Armering i malthusforskaling

 12     Bergen     1
Hei

Skal leie forskaling fra Malthus. Skal støpe i full høyde, dvs. 270cm. 20 cm tykk.
Skal forskale ca 45 meter inkl. to stk støttevegger 250 cm x 2, 150mm tykk. Den ene veggen skal tilbakefylles med steinmasser. Ca 15 meter.

Det jeg lurer på er hvordan det bør armeres. Får like mange forskjellige svar som spørsmål...

Malthus sier jeg ikke behøver armering utover 2 stk. kamstål 12 mm OK/UK forskaling, der det ikke skal tilbakefylles.
Noen sier jeg bør binde nett selv av 10 eller 12 mm kamstål. Trenger jeg da 2 12mm OK/UK? i tillegg ved denne løsningen
Andre vil Bruke armeringsmatte K 189 + 2 stk 12 mm OK/UK. i alle vegger. Og Evnt. 2 stk 12 mm midt i den veggen som skal tilbakefylles i tillegg.
En ville dobbeltarmere veggen med nett/matte.

Armeringsnett/matte bør vel plasseres i innerdel av forskaling på vegg som skal tilbakefylles (pga. "strekkrefter).

Et annet sørsmål er hvordan det er med støping når det er tele i bakken. Her blir det støpt full høyde med en gang uten noe støpt fundament under. Forskaling står på komprimert steingrunn

Hilsen forvirret.

   #1
 22,342     Akershus     1
Egentlig bør du ha to nett, et på innsiden og et på utsiden. Jeg synes det da ble vanskelig å holde avstanden til forskalingen, så jeg har pleid å bruke K335 i midten istedenfor. Dette er nok noe i meste laget, men da slipper man å knote med så mye ekstra jern.
   #2
 940     0
Hei jeg brukte k335  i midten som Hans sier.
Mine vegger er 2,5 høye.
Brukte mye kamstå  i alle veggene jeg.Også de som ikke skal tilbakefylles.
La 2 x 4 rader med 12mm kamstål.
Armete hjørnene med 10mm kamstål (kjøpe ferdig bøyde)
med 6 stykker i hvert hjørne.
Brukte også skjøtkasset for å binde mine to støttevegger sammen med veggen som tilbakefylles.
Når jeg støpte ringmuren satte jeg ut 12mm kamstål på ca 1,5m ned med en mesters mellom rom for å binde kjellerveggene til ringmuren.Sette også ned 12mm kamstål når  jeg støpe plata for å binde støtteveggene til plata.

Men jeg er ingen expert med kjeller veggene på huset mitt står enda.
Lykke til!!
Signatur
   #3
 822     Ullensaker     1
Tips; Har man ikke skjøtejernskassetter går det an å feste vinkler på innerforskalingen og la de gå ut til ytterarmeringen.
Det bør også legges noen få vinkler i hvert hjørne for å binde horisontalarmeringen sammen.
  (trådstarter)
   #4
 12     Bergen     0
Takk for alle tips.

Ang. dette med skjøtekasetter, trenger jeg nok ikke det da jeg skal støpe alt i ett, eller? Men jeg kommer til å bruke bøyde jern ut i støtteveggene.

Ser at dere slår til med k335 og mye kamstål. Men er dette egentlig nødvendig? Siden de jeg har fått pris av til å gjøre jobben har spesifisert k 189. Eller er det for å være på den sikre siden?

Vil ikke malthusstagene også armere endel? Multhus sier at det skal holde med bare 2 stk. 12mm kamstål OK/UK, der det ikke er tilbakefyllt.
   #5
 178     Halden     0
Er litt vanskelig å si noe om mengden armering, det er noe du burde undersøkt med en jernbinder for erfaringstall eller fått en rådgiver til å regne ut, dersom du bare skal ha et minimum.
Skal du velge en av løsningene her inne ville jeg valgt å brukt to nett. Hele idéen med armering i vegger er at den skal ta opp strekkrefter langs yttersidene. Midt i veggen tåler betong mer eller mindre alt, mens på sidene vil betongen bule ut og sprekke opp, ettersom betong ikke tåler strekk.
Stagene er egentlig med på å svekke veggen, det er derfor de knekkes inne i veggen og pusses over..
   #6
 940     0

Takk for alle tips.

Ang. dette med skjøtekasetter, trenger jeg nok ikke det da jeg skal støpe alt i ett, eller? Men jeg kommer til å bruke bøyde jern ut i støtteveggene.

Ser at dere slår til med k335 og mye kamstål. Men er dette egentlig nødvendig? Siden de jeg har fått pris av til å gjøre jobben har spesifisert k 189. Eller er det for å være på den sikre siden?

Vil ikke malthusstagene også armere endel? Multhus sier at det skal holde med bare 2 stk. 12mm kamstål OK/UK, der det ikke er tilbakefyllt.

Armer ihvertfall veggen som skal tilbake fylles godt.
Signatur
   #7
 22,342     Akershus     0


Skal du velge en av løsningene her inne ville jeg valgt å brukt to nett. Hele idéen med armering i vegger er at den skal ta opp strekkrefter langs yttersidene. Midt i veggen tåler betong mer eller mindre alt, mens på sidene vil betongen bule ut og sprekke opp, ettersom betong ikke tåler strekk.
Det er selvfølgelig best med to lag armering som nevnt tidligere.

Legger du armering midt i veggen vil den fortsatt virke, men ikke like effektivt som om den lå optimalt. Derfor et grøvre nett.

   #8
 158     0
Her ser du hvordan det bør gjøres:

Malthusstagene er ikke en armering de ligger ikke i strekk retningen.
Du må amere både vertikalt og horisontalt, helst på "innsiden" da det er der stekkreftene vil oppstå. Armering på "yttersiden" vil kun ta opp trykkkrefter og det klarer betong på en vegg, det er verre med bjelker.

Den største belastningen i veggen vil komme øverst de nedre del enten er armert i gulv eller blir holdt på plass av etterstøpt gulv.

Bruk 2 x Ø12 oppe og nede, i tillegg til nett, husk ekstra 2 x Ø12 over vinduer og dører. Det er bedre å overdrive med armering. Armering er "billig",  men  det er 2 ting du må huske på: Ha tilstrekkelig med overdekning på betongen slik at det ikke kommer fukt inn til jernet, ikke armer "for tett" slik at betong ikke klarer å renne rundt jernene.
Armering i malthusforskaling - armert_betongmur.jpg - Jobbelars
Armering i malthusforskaling - Grunnmur-ill-STOR.jpg - Jobbelars
   #9
 158     1
litt til...

Nå kassettene står på komprimert steingrunn antar jeg at denne er drenert og telen vil da være minimal Så lenge det ikke er snø nedi forskalingen går det helt greit.

Betongleverandør vil kunne gi deg den riktige betongen ut i fra årstid - vinterstøp.
Et par vintermatter - Glava på topp av forskaling etter støpning er å anbefale, dette kan betongleverandør svare deg på.
   #10
 18     1
Hei . For det første er armering ikkje billig det er dyrt,Lurte på dette med armering selv og svaret ligger på byggforsk sine sider,så eg fikk tak i disse via en bekjent.Men grovt så må all armering i vegger over 2,5 m beregnes i hvert tilfelle av bygg konsulenter.
Vegger opp til 2,5m målt fra ferdig golv og med 2,2m fyllinghøyde så skal det 2 stk kam  12 i bunnen , 2 stk i toppen og 4 stk fordelt imellom på den side det er armerings nett
(strek siden, innvendig side) Hvilket armeringsnett en skal bruke avhenger av avstanden mellom side vegg og støtte vegg. veggene blir armert dobbelt ,men ikkje midt i mellom veggen og støtte muren.(dette er armeringen i en 180-200mm vegg, i en 150mm vegg blir det enkel armering midt i).Armeringen som malthus sier en skal bruke er minimums armering og må ikkje brukes, det er veldig viktig att dette gjøres riktig.
En annen ting derre må tenke på er sålen/byggegrunn men en vanlig såle på god byggegrunn er 400mm bred og 200 høy med 3-4 kam 12 i lengde retningen og kam 12 c/c 300 på tvers (Husk evt hard isopor under ved fare for telefrost.
Bladet eg refererer fra heter 523.127 fra sintef byggforsk og er på 6 a4 sider.
Mvh sjetil (molde)