108,917    213    13  

Varmegjenvinning fra gråvann

 141     1
Noen som kjenner til et system som kan gjenvinne varme fra gråvann? Jeg tenker på et system hvor varmen i vannet som kommer fra dusj, vaskemaskin og oppvaskmaskin varmer opp inngående vann før det forsvinner ut i "det store intet." Jeg hørte om en fyr som hadde en varmeveksler plassert i sluket i dusjen, men dette hørtes litt foooor enkelt ut for meg.

Jeg har prøvd å spørre overalt om dette, men møter bare hoderysten... Noen som kan tipse meg om hvordan jeg kan komme videre?

PS. Er ingen Petter Smart akkurat, så tror ikke jeg kan satse på noe egenmekka greier jeg leiter opp på nettet og importerer fra USA etc.

   #1
 317     0

Jeg tror det eneste stedet som det egentlig duger å gjøre noe slikt er på dusjen.   Jeg har tenkt å lage en slik selv for å se om det funker.   Teorien er ganske enkel så lenge man har dusjkabinett.   Bytt ut avløpsrøret med et kobber-rør.   Tvinn et tynnere kobberrør rundt dette.  Lodd gjerne.

Putt inn kaldtvann i enden nærmest sluket, ta ut "forvarmet" KV i andre enden.  Koble videre til KV inn på batteriet.

Det MÅ gå bra!

Tror ellers at avløpet er for lite fra et vanlig hus til å lage en kjempegreie på kloakkrøret

Knallbom!
   #2
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Har selv fundert litt på dette, og så langt kommet fram til en PetterSmart(TM)-løsning: Anskaffe en stk gammel VV-tank, kappe den i to. Denne brukes som en kar som samler opp gråvannet, med en vannlås-løsning slik at det hele tiden er det mest ferske / varmeste gråvannet som ligger i tanken. Oppi denne tanken lar jeg det ligge en kveil med (25m 12mm?) kobberrør som inneholder kaldtvannet som skal videre til VV-tanken.
Forestiller meg at dette blir en såpass enkel og rimelig løsning at det faktisk kan fungere.
Har sett ymse løsninger på nett, men felles er at prisen tilslutt blir ganske stiv. Mitt oppsett burde ikke koste mer enn et par lapper, alt etter hvilke deler man kan benytte, og forutsetter at man for stor del kan lage det selv.
Men siden dette blir en hjemme-snekre-sak så var det kanskje ikke det du så etter...  Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 141     0
Løsningene deres høres smarte ut, og likner på noe jeg har lest om. Hvorfor kan kan ikke få kjøpt standardsystemer for dette, for folk som ikke er Petter Smart, mener jeg?? Man har jo drevet med gjennvinning av ventilasjonsluft i vanlige boliger siden 80-tallet, så....

Nei, hvor er vitenskapsmennene, ingeniørene og produktutviklerne når man trenger dem!

Noen med kapital og stå-på-vilje her ute? Sett et slikt system i produksjon!!
taz
   #4
 3,840     Haugesund     0

Det er vel der problemet ligger, det er ikke nok avkastning i det...
Signatur
  (trådstarter)
   #5
 141     0
For hvem?? Produktutviklerne eller forbrukerne?
Når man nå leverer vannbåren varme-systemer til 350 000, som kanskje betaler seg ned om 20 år, når deler av systemet antakeligvis må skiftes ut likevel, så tror jeg i hvert fall ikke at forbrukerne er problemet...
   #6
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0

Hehe, godt spørsmål. Min løsning er ikke særlig utprøvd, såvidt jeg har funnet ut av litt googling.
Så det er et par ting som må testes ut IRL før evt produksjon. Feks kan galvaniske strømninger lage utfordringer, og muligens må det installeres en grovsil på inntaket av gråvann. Og ikke minst så må jo den reelle effekten dokumenteres. Jeg inbiller meg at det kan være en ganske energieffektiv løsning, siden kobber og vann er gode varmebærere, og siden man hele tiden har et magasin med varmt vann tilgjengelig som kobberet kan hente varme fra.
Forutsatt at man kan bruke gamle VV-tanker som kar, så er det begrenset med materialkostnader: Kveil med rør, en neve med nipler / muffer, avløpsrør, tappekran, samt et vegg- / gulv-feste. Burde kunne selges for 7-10.000,- om det ble proft produsert i rustfri-industrien?
Markedet her i Gnore burde være relativt stort: Til folk med enebolig/tilsvarende, med plass i teknisk rom / rom med sluk i underetasje til et kar på grovt sett 80*80*80 cm, samt tilgang til gråvann-røret. Ikke bruker det strøm, og vedlikeholdet burde være tilnærmet null.

[tankespillmodus]Hvor skulle man starte for å få satt i gang et slikt prosjekt? Sintef? Patentkontor? Distriktenes utbyggingsfond?[/tankespillmodus]
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 141     0
Prøv Innovasjon Norge!! Do it, Fikse!!

Det er forresten ei fjellstue i Buskerud et sted som har et sånt egenmekka anlegg. Snakka med dem en gang. Det måtte renses av og til pga. såpestoffer og sånt som avleira seg. Husker ikke navnet på plassen nå. De skulle sende meg ei tegning, men den kom aldri.

Og det finnes anlegg for større enheter, som borettslag, gårder, gamlehjem og sånt. Hittil har jeg bare fått høre at man ikke får stor nok effekt med mindre man har store anlegg, men dette tror jeg ikke helt på. Tenk bare når du vasker kokevask i vaskemaskina! Kan man få opp temperaturen 1-2 grader eller mer på inntaksvannet er det KLART at dette må kunne ha en viss effekt! Og hvis investeringskostnadene ikke behøver å bli så store, så..? Alle monner drar!

   #8
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0
Tror egentlig også at det er noe begrenset hva man kan hente fra en enebolig, men samtidig så er det mer enn dusjen som leverer varmt vann: Oppvaskmaskin, vaskemaskin, kjøkkenvask, badekar m.m.

Anyhow, for en beskrivelse av det eneste gråvannsvarmegjenvinningssystemet (puh..) jeg har sett dokumentert, surf innom Huseby Amfi rett i nabolaget mitt.

Se side 7 under Tekniske løsninger.