16,759    12    0  

Gesimshøyde ved ark

 26     Akershus     0
Er det noen som vet hvor man måler gesimshøyden på huset når man har en ark?

Er det gesimsen på selve arken eller er det mønen på arken som blir gjeldende gesimshøyde på huset? Det virker som om dette ble endret i 2007  ???

   #2
 2,172     Oslo     0
Hei Beatrice,

Generellt: Det er høyeste gesims som gjelder. Derfor blir stort sett arkens gesims gjort gjeldende.

Dette kan jeg litt om  Wink etter MANGE og LANGE runder med saksbehandlerne i Plan- og Bygningsetaten i Oslo kommune.

Se på disse to innleggene i min husbygger blogg.

Med denne fasaden på huset vårt beregnes utspringet på midten av huset som en "ark" og da beregnes gesimshøyden til topp av arken, eller mønet som TallyHo så korrekt skriver.

Men, med denne fasaden er det ingen ark lenger og schmokk så beregnes gesimshøyden til husets gesims. Grunnen til dette er at når midtpartiet er trukket ut og vegglivet er brudt er det ingen "ark".

Nå vet ikke jeg hvordan din ark ser ut, men det er altså mulig å "omgå" reglene litt på denne måten.

  (trådstarter)
   #3
 26     Akershus     0
Tusen takk for svar begge to ;D

I alle dager "kirderf"! Er dette virkelig mulig? Jeg har tegnet et hus i typisk sveitserstil med glassveranda, men planen fallt i grus da vi leste at gjeldende gesimshøyde var ved arkens møne >Sad
Men du mener altså at dette ikke regnes som en ark? ;D Jeg blir virkelig ikke klok på disse reglene... Det hadde vært logisk som du sier, for jeg har regnet på at ved å bruke arkens møne som gesimshøyde vi faktisk ingen med grunnmur høyere enn type 2 cm (ok overdriver litt ::))kunne bygge et slikt hus.
Gesimshøyde ved ark - skr.jpg - Beatrice
   #5
 2,172     Oslo     0
Ja, vi fikk beskjed om at "hvis vegglivet på fasaden brytes vil dette ikke bli regnet som en ark". Dvs. trekke ut midtpartiet fra den lange veggen. Da måles gesimshøyden til "B" på tegningen.

Det er mulie at de ikke godkjenner dette som "brudt veggliv" siden du ikke har trukket ut veggen 2. etg ved å lage balkong. Usikker. I såfall vil de regne detet som en "ark" og de vil måle til "A".

Jeg ble mildt sagt forbannet når jeg fant ut dette for vår del. Saksbehandleren bare avslo våre tegniger - uten å gidde å fortelle om denne bagatellmessige endringen vi måtte gjøre for å senke gesimshøyden med over 2 meter. Snakke om [s]rasshøl[/s] DeLuxe!

Når jeg fant ut av dette og konfronterte saksbehandler sa vedkommende kort og spydig:
"Det er ikke min jobb å hjelpe deg å finne gode løsninger slik at du får saken godkjent. Min jobb er å saksbehandle det du sender inn opp mot gjeldende regelverk". Tenk å vandre gjennom livet som en levende [s]drittsekk[/s] tenkte jeg, mens jeg smilte pent og takket for hjelpen.
Gesimshøyde ved ark - skr2.jpg - kirderf
  (trådstarter)
   #6
 26     Akershus     0
Takker og bukker ;D
Tegnet selv i google sketchup.
Genialt program!
Skal vi se om jeg får til å legge ut litt fler bilder her...


Gesimshøyde ved ark - Front.jpg - Beatrice
Gesimshøyde ved ark - Back.jpg - Beatrice
Gesimshøyde ved ark - Right.jpg - Beatrice
  (trådstarter)
   #7
 26     Akershus     0

Ja, vi fikk beskjed om at "hvis vegglivet på fasaden brytes vil dette ikke bli regnet som en ark". Dvs. trekke ut midtpartiet fra den lange veggen. Da måles gesimshøyden til "B" på tegningen.

Er dette medfødt allmennvitenskap iflg kommunen? Hvordan i --- skal man vite det?

Det er mulie at de ikke godkjenner dette som "brudt veggliv" siden du ikke har trukket ut veggen 2. etg ved å lage balkong. Usikker. I såfall vil de regne detet som en "ark" og de vil måle til "A


Da slenger jeg på en plank eller to på sidene Wink Her skal de få "brutt veggliv" så det jomer

Jeg ble mildt sagt forbannet når jeg fant ut dette for vår del. Saksbehandleren bare avslo våre tegniger - uten å gidde å fortelle om denne bagatellmessige endringen vi måtte gjøre for å senke gesimshøyden med over 2 meter. Snakke om [s]rasshøl[/s] DeLuxe!

Når jeg fant ut av dette og konfronterte saksbehandler sa vedkommende kort og spydig:
"Det er ikke min jobb å hjelpe deg å finne gode løsninger slik at du får saken godkjent. Min jobb er å saksbehandle det du sender inn opp mot gjeldende regelverk". Tenk å vandre gjennom livet som en levende [s]drittsekk[/s] tenkte jeg, mens jeg smilte pent og takket for hjelpen.


Vår saksbehandler sa ikke det, men jeg vet det var det hun tenkte.



taz
   #8
 3,840     Haugesund     0
Hvis du tar bort den stående kledningen i front, bak snekkergleden, er det nødt til å bli brudt-veggliv. Eller? De kan jo ikke kalle overbygget terrasse for gesims.

Det ble aldri nevnt i forb. med min søknad. Se og tegning.

Håper å kunne legge ut rene tegninger "snart :-\"  ;D
Signatur
   #9
 12     0
mulig jeg er trøtt på morgenen, men kan noen vise meg hva et brutt veggliv er på en tegning*?
taz
   #10
 3,840     Haugesund     0

mulig jeg er trøtt på morgenen, men kan noen vise meg hva et brutt veggliv er på en tegning*?
F.eks slik se svar #5 fra kirderf.

Ja, vi fikk beskjed om at "hvis vegglivet på fasaden brytes vil dette ikke bli regnet som en ark". Dvs. trekke ut midtpartiet fra den lange veggen. Da måles gesimshøyden til "B" på tegningen.

Det betyr egentlig bare at monotomien i veggen forandres. Bringe inn noe nytt i veggen. Ie. karnapp, vinterstue, eller mer moderne: vinduer hengende utenpå bygget i kontrastfarge...
Signatur