20,580    71    0  

Gulvvarme (med varmepumpe) kan aldri svare seg

 171     0
”Gulvvarme (med varmepumpe) kan aldri svare seg”

Er det noen med økonomisk innsikt som kan fortelle meg hva jeg har gjort galt?

Vårt hus stod ferdig i 1995 og er altså nå sånn ca 13 år.
Lånet er tilbakebetalt i november i år, og vi har (kun) hatt en samlet gjennomsnittsinntekt på 520.000 disse årene.

Huset med 2 og 1/2 etasje har en grunnflate på 85 kvm, og det er montert gulvarmerør i 120 kvm gulv.
I tillegg er det montert et ”sofistikert” biovarmeanlegg.

Fyringsanlegget kom på ca 150.000 kr. I denne prisen var dessuten alt rørarbeid og utstyr til bad og kjøkken.(1993 priser)
Anlegget ble bygget i to etapper:
Når huset ble bygget la vi ned gulvarmerør og monterte akkumulatortanken som fungerte som varmtvannsbereder.
En liten Jøtul ble brukt til hovedoppvarmingskilde.

2.byggetrinn kom for ca 8 år siden (med oppsparte penger) og da monterte jeg den store vedkjelen og rørlegger fikk koblet sammen denne med akkumulatortanken og satt anlegget i drift. Pris for byggetrinn 2: ca.70.000

Dersom jeg hadde hoppet på det "første og beste" tilbudet jeg fikk ville anlegget kommet på nærmere 300.000 og dermed helt uaktuelt.
Dette viser bare att det er enorme avanser ute og går.

Vi valgte bort en del andre ting for å unngå å låne ekstra penger til dette anlegget, vi gjorde et ”verdivalg”.
Har dette svart seg? For oss har det svart seg meget godt både økonomisk og trivselmessig.

Økonomi vil jo som oftest bestemme, men det gjelder å se inn i den berømte krystallkulen.
Det hjelper jo ikke å gjøre en god økonomisk investering som kun gjelder i dag.
Hva skjer når vi unnlater å tenke visjonært, vi risikerer å ”sitte der” om noen år og trege på alt det vi ikke gjorde da. Stikkordet er fleksibilitet.

I rettferdighetens navn må det nevnes at vi hadde en stor egeninnsats i byggeprosjektet, i tillegg til at mange alternative og besparende metoder ble valgt.

Til sist vil jeg nevne det som for meg har vært det mest interessante, nemlig muligheten til å lære nye ting, og å få en bekreftelse på at alternative oppvarmingsmetoder allerede er utviklet og er mulig for noen og enhver å ta de i bruk.  Wink ;)

   #1
 15     0
Solbjørn, takk for et herlig innlegg på forumet.

Føler meg veldig alene nå som jeg skal investere noen hundre tusener i et (i mine øyne) riktig varmeanlegg med vannbåren varme, vedfyr, solrør, varmepumpe osv. i kombinasjon.

Mye glede i duppeditter som gir gratis varme over tid, selv om det er dyrt i nuet  :)


Signatur
   #2
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0

Mye glede i duppeditter som gir gratis varme over tid, selv om det er dyrt i nuet 
Akkurat duppeditt-delen er veldig undervurdert av de mest ihuga 'lønnsomhetsanalytikerne' her på forumet!  ;D
Ikke gi deg - gå for gulvvarme, sol- og vedfyring om du har mulighet og ønske om det.

Solvarme var ikke aktuelt for oss, med de strikse reguleringsbestemmelsene som lå på tomta her tenker jeg det ville blitt sirkus om vi dekket torvtaket med solfangere...  ::)
   #3
 22,342     Akershus     0


Føler meg veldig alene nå som jeg skal investere noen hundre tusener i et (i mine øyne) riktig varmeanlegg med vannbåren varme, vedfyr, solrør, varmepumpe osv. i kombinasjon.

Holder det ikke bare med varmepumpe. Skal du installere allt dette vil det ikke tjene seg inn. Skal du ikke ha varmegjenvinning på ventilasjonsanlegget.

Jeg var med på å koble opp et gulvvarmeanlegg hos brodern med vv vpumpe. Kostnad ca 200k. utgift til vp ca 140k. Han regner med å spare ca 10 000 kr i året med dette. Vil dette beatale seg? Med lånte penger blir ikke nedbetalingstiden 14 år (med dagens priser)

Valget bør være av andre grunner enn økonomiske, ja og annlegget er knallbra.
   #4
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0

...Han regner med å spare ca 10 000 kr i året med dette. Vil dette beatale seg? Med lånte penger blir ikke nedbetalingstiden 14 år ...
Er det da man skal spørre - når har resten av huset betalt seg? Vinduene? El-anlegget? Flatskjermen i stua?
   #5
 1,943     0
Eg prøver å suge til meg så mykje info om dette som eg kan. Vi skal ha vannbåren varme, balansert ventilasjon, varmepumpe og vedfyr, men vurderer solfangeranlegg. Tenker også bevisst på passiv solvarme når vi planlegg huset, og satsar på lavenergihus.

Det er veldig vanskelig å danne seg eit bilde over korleis dette vil bli, om vi gjer for mykje / for lite, om vi overdimensjonerer i forhold til kva vi vil ha bruk for etc etc.

Vi er villig til å betale ekstra for miljøvennlig energi dersom dette viser seg er aktuelt. Altså: det er ikkje viktig for meg at dette er rimeligaste måten å varme opp huset på.

Arne: kva var problemet med solfangeranlegg og reguleringsplanen? Eg har ikkje sjekka dette opp i forhold til vår reguleringsplan og med kommunen. Er det det at dette anlegget er "glossy"? I vårt tilfelle ville det vende bort frå naboane og ut mot eit friområde.
   #6
 22,342     Akershus     0
For det første må du ha et hus som er godt nok isolert, men viktigere det skal være tett. All lufting må skje kontrollert, og da med gjenvinning.

Problemet med solvarme er at taket må gå riktig retning og du må ha lov til å ha et slikt takdekke.

Du kan gjøre mye med å vinduene riktig retning. Problemet er at det blir varmt om sommeren og midt på vinteren liten om noen effekt.

Det blir overkill å ha flere oppvarmingmetoder. Vp og vedovn greit, men å ha et stort solfangeranlegg i tillegg... Et lite til å varme vv om sommeren kanskje, da får vp hvile.
   #7
 1,630     Villmarkstoppen, Malvik     0

..Arne: kva var problemet med solfangeranlegg og reguleringsplanen? Eg har ikkje sjekka dette opp i forhold til vår reguleringsplan og med kommunen. Er det det at dette anlegget er "glossy"?
Det var 'noe' restriktivt hva som kunne bygges - f.eks takvindu var IKKE tillatt, det skulle være villmarkspanel, taktekking i naturmateriale (tre/torv/skifer), all synlig mur forblendes med stein osv. osv.

  (trådstarter)
   #8
 171     0

For det første må du ha et hus som er godt nok isolert, men viktigere det skal være tett. All lufting må skje kontrollert, og da med gjenvinning.


Hvor ofte kan kontrollert lufting forekomme? Husk det er mennesker som bor i husene og ikke maskiner.




Problemet med solvarme er at taket må gå riktig retning og du må ha lov til å ha et slikt takdekke.

Du kan gjøre mye med å vinduene riktig retning. Problemet er at det blir varmt om sommeren og midt på vinteren liten om noen effekt.

Det blir overkill å ha flere oppvarmingmetoder. Vp og vedovn greit, men å ha et stort solfangeranlegg i tillegg... Et lite til å varme vv om sommeren kanskje, da får vp hvile.


Jeg ser ikke problemer, bare muligheter. 8)
På denne årstiden er solvarme suveren, sol og +15 gr om dagen og nærmere 0 gr om natten. En del av den solvarmen du produserer om dagen forbruker du om kvelden, natten og morgenen, resten oppmaganiseres i akkutanken.


   #9
 22,342     Akershus     0

Hvor ofte kan kontrollert lufting forekomme? Husk det er mennesker som bor i husene og ikke maskiner.

Når jeg mener kontrollert ventilasjon mener jeg at det ikke er snakk om trekk. Balansert ventilasjon med varmegjenvinning er i såmåte topp.

I mitt hus har jeg nå avsluttet fyringssesongen. Så den eneste solvarmen jeg kunne ha bruk for er til oppvarming av vv. Jeg har liten tro på at solvarme ville hjulpet i desember til februar.
hmk
   #10
 311     0
varme i en del golv vil man ha uansett, hva vil det koste i kr å legge varmekabler i yttergangen, 1-2 bad og vaskerom, komplett med tremostater og alt?

trekk fra denne kostnade i vp regnskapet :)
da ser det litt hyggeligere ut. ;D