10,048    4    1  

Hvilken kabel til utendørslampe?

 68     1
Skal trekke kabel til et utelys på veggen på terrasse. Denne skal trekkes fra en skjult elkoboks fra soverommet rett på andre siden av veggen, kabelen blir da å gå ca2m fra denne boksen i en innervegg for så å gå gjennom en murvegg(yttervegg) og ut i en lampe på andre siden av veggen.
Hvilken kabel bør jeg bruke? Og om det lar seg gjøre ville det vært gunstig med en kabel man kan trekke uten krør, da jeg ser for meg at det blir mye boring for å få et krør gjennom denne murveggen(50cm tykk)

PFSP 
PFXP 

?

   #1
 5,743     OSLO     0
pfxp går fint til dette.

PFXP FL.TR. 3 X 1,5 MM2
PFXP FL.TR. 3 X 2,5 MM2

Sakset fra elhandel.no:

Bruksområde: Industrikabel, for kabelbroer og for inntrekking i kanaler og rør. Anbefalt også forlagt i isolert vegg uten ekstra beskyttelse. Kan også benyttes i ikke eksplosjonsfarlige gruver og tunneler. Anbefales utendørs på vegg, hvor kabelen ikke utsettes for slag eller støt. Kabelen kan brukes i lavspenningsanlegg 220V og 380V. Kabelen er dobbeltisolert og kan derfor benyttes som inntakskabel forlagt direkte i jord. Men da kabelen er noe mekanisk svakere, må det benyttes ekstra beskyttelse i form av plater, dekkbord. Konstruksjon: Flertrådet, rund glødd kobberleder Teststandard: NEK HD 21. 4 S2 NEK IEC 60332-1/EN50265.
   #2
 301     Vestfold     0
bruk PR bare du. hvis det er en vanlig innfelt veggboks det skal trekkes fra så ville jeg lagt lør fra boksen, kutte røret akkurat der det går ut ifra murveggen, da har du mulighet til å trekke om seinere uten å måtte rive veggen.
   #3
 1,092     0
PFXP er kjempeflott fra innendørs til utendørs installasjoner med tanke på kondens.

Uansett er den også lettere og trekke direkte i vegg en k-rør

Kremkabel:)