7,748    24    0  

For lite plass til parkering mellom søyler i garasjeanlegg

 6     0
Hei,

har akkurat overtatt en parkeringsplass i et helt nytt sameie hvor det viser seg at det konsekvent er 10 cm for lite plass i forhold til minimumsbredden som er 2.30 for vanlig parkering, og 4 for HC-parkering.

Det er da 4.40 mellom søylene for små plasser, og HC-plasser er kun 3.80 mellom søyler.

Søylene er i tilegg bygget sånn at det ikke er mulig å parkere enten foran eller bak dem for å åpne dørene uten å treffe søylene.

Er dette en sak vi kan regne med å kunne gå etter utbygger på?

   #1
 3,412     Akershus     0
Hvor er minimumsbredden på 2.30 definert? Står dette i kontrakten deres, eller er utbyggeren på en annen rettskraftig måte bundet til dette målet?

Håndbok 017 om offentlige gater, fra Statens Vegvesen, nevner minimumsbredde på 2.30 for parkeringsplass. Er utbygger forpliktet til å følge denne?
Signatur
HSt
   #2
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Besøker jevnlig et hus med p-kjeller med veldig trange plasser, men der går det ved å velge riktig parkeringsretning å få åpnet bildøren mellom betongsøylene (de er brede i lengderetning av plassene så søyler er kanskje galt begrep). Det kan bety at dere må rygge inn for å få til dette (evt at dere står 2.hver vei).
  (trådstarter)
   #3
 6     0
KB, hva utbygger er forpliktet til å følge er vel egentlig noe av det jeg spør om. Smile

I sin egen søknad til kommunen om rammetillatelse er følgende hva selger selv har oppgitt:

"P-plasser er utformet i hht. NBI Byggforsk, planleggingsserien. Bredde på vanlig p-plass følger «høy standard» for faste brukere i hht. NBI Byggforskserien 312.130. Parkeringsplasser og garasjeanlegg. "

   #4
 1,463     Harstad     0
I henhold til publikasjon 312.130 har de fulgt kravet til høy standard som er 2.3m for "Faste brukere" (bolig, kontor).

For lite plass til parkering mellom søyler i garasjeanlegg -  - common
Signatur
hro
   #5
 1,574     Trondheim     0
Utfordringen er at denne tar utgangspunkt i bil på bredde 1,8 meter, mens for eks en Tesla er 2,2. To Teslaer mellom to søyler vil dermed ikke være nær umulig - og i ytterste konsekvens vil sameiet risikere å sette begrensinger i hvilke biler som kan parkere.
Signatur
   #6
 3,412     Akershus     0
At det er trangt kan man være enig om. 4.40 for to plasser er 2.20 per plass, og det er så lite at det er dårligere enn alt i tabellen som Knett viser.

Parkeringsanlegget vil neppe bli revet ned og bygget opp igjen med 10 cm større bredde på parkeringsplassene.

Spørsmålet er vel da om man kan kreve kjøpet av parkeringsplass hevet og/eller om man kan kreve prisavslag.

For å finne ut om utbyggerens søknad om rammetillatelse til kommunen fører til en forpliktelse ovenfor kjøperen av parkeringsplass må man vel finlese kontrakten mellom kjøper og utbygger. Sier kontrakten "1 stk parkeringsplass" har vel utbygger sitt på det tørre; sier kontrakten noe i retning av "1 stk parkeringsplass slik vist i byggesøknad av XX/XX/XX" har kjøper en sak siden søknaden henviser til høy standard på 2.30 pr plass.

Det er dumt at noen skal være så kjipe på centimeterne.

Jeg betalte Follohus ekstra for å få takhøyde på 2.50 i en etasje i huset mitt. De bomma også med rundt 10 cm... De forsvarte seg med at forskriftene krevde bare 2.4, altså hva som helst fra 2.35 og oppover (ifølge dem), og nektet å si noe som helst om kontrakten vår som sa 2.50... Da jeg sendte dem e-mailer om dette ble jeg møtt med øredøvende taushet, og jeg var ikke i stemning for rettssak siden jeg hadde et nybygd hus som trengte siste finish. Håper TS har en mer medgjørlig motpart.
Signatur
HSt
   #7
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Nå blir 2.20 også under lav standard i tabellen. Usikker på hva bredden er på det stedet jeg refererte til, men trangt er det.

Det virker jo som om utbygger har gått i den klassiske fellen å glemme at vegger/søyler har en tykkelse...

   #8
 3,412     Akershus     0
Det blir neppe mange BMW 750 i den garasjen der; bredde 2.13 gir 7 cm til å åpne døren, hvilket ikke er nok til at man kan komme ut... Men Kia og VW har noen modeller som kan passe for de som er smidige; med en Kia cee'd eller Golf på 1.79 vil man kunne åpne døren litt...

Noen har dummet seg skikkelig ut.

Det er muligens ikke noen god løsning å fjerne søylene.
Signatur
   #9
 24,668     Akershus     0
Er 2.2 bredden av Tesla med sidespeil i kjørestilling eller med speilene brettet inn til bilen? (Om Tesla kan det)

Da vi bygde var tommelfingerregelen 3*6m
Signatur
hro
   #10
 1,574     Trondheim     0
Er 2.2 bredden av Tesla med sidespeil i kjørestilling eller med speilene brettet inn til bilen? (Om Tesla kan det)

Da vi bygde var tommelfingerregelen 3*6m

Tesla S : Bredde 2187 mm Med innfelte speil 1964 mm. All tid man oftest parkerer med speilene ute, er det 2,2 meter som gjelder.

Amerikansk "standard" p-plass er 2,7 meter bred - mens Europeisk "stor" er 2,5 og 2,3 når den er "trang". BMW 7serie har også blitt bredere mer årene - men ikke like bred som Teslaen (fra opprinnelig 1800 mm til gjeldene modell på 1902 mm http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_7_Series).

Hverken 750 eller Tesla er vel egentlig representativ for trend i bilutviklingen, dog komfort ofte er koblet mot bredde. Det blir noe snodig om det bygges plasser som er dimensjonert for iMiev på 1475mm bredde.

Byggforsk veilederen åpner for minimum 50 cm fri passasje på "trange båser" og 70 cm på "romslige" for "standard bil" på 1800 mm bredde. For private garasjer anbefaler en alltid minst 3 meter (husk også at her kommer sykler og ræl lagret langs vegg)
Signatur