2,043    13    1  

Konflikt med entrepenør, renovering av bad

 95     0
Hei, er i konflikt med en entrepenør angående renovering av baderom. Det er gått helt i lås, han nekter å engang svare på brevet under før alt er betalt og jeg ser nå ingen annen utvei en Forbrukerrådet, men tenkte jeg skulle lufte det her slik at jeg kan få en tredjeparts vurdering. Under er brevet vi sendte til entrepenøren som oppsumerer situasjonen. 



Renovering av bad, ---------      27.01.2016

Saken gjelder ferdigstillelse av baderom der avtale ble inngått 09.09.2015 mellom ------- og ------ ved ----- med avtalt ferdigstillelse 28.10.2015 (28+5 virkedager). Tjenesten er ikke levert ihht avtale da sluttrapport ikke er utført og tilstandsrapport ikke er fremlagt. 

Vi har fire ganger hatt avtaler med ------- om å komme på sluttkontroll men han har ennå 
ikke møtt opp, som regel uten å gi beskjed. Vi vet også at underleverandører ikke er blitt bedt 
om å starte arbeidet med sluttdokumentasjon, noe -------- i SMS pr 08.01.2016 lovte å sette 
i gang med. 

Fra kontrakt: "Dokumenter kommer på mail i PDF dok 30 dager etter betaling. Sluttkontroll / 
Bilder / Sammsvarserklering / Sertifikater". Hele summen på ------- ink mva er betalt inn etter 
fastsatte datoer, den siste 23.10.2015. Vi skulle dermed ha mottatt dokumentasjon senest 
23.11.2015. 

Det er etter hva vi  forstår to punkter som gjør at ----- ikke vil oppfylle 
kontrakten: 

● Manglende betaling for fliser  - kjøpt etter avtale på -------s konto på 
Flisekompaniet

● Manglende betaling for tilleggsfaktura for å fore ut vegg

Under følger vår redegjørelse for disse manglende betalingene. 

Fliser: 

------krever oppgjør på kr 9009,-  for fliser kjøpt etter avtale på deres konto i 
Flisekompaniet. Vi mener dette er eneste sikkerhet vi har igjen for å sikre at dokumentasjon blir 
levert. Dette faller også utenom bestemmelsene i avtalen i og med at hele kontraktssum er 
betalt. Vi har også rett til å holde betaling tilbake ihht lov om håndverkertjenester: 

§ 13.Rett til å holde betalingen tilbake.
(1) Forbrukeren kan holde tilbake så mye av betalingen at det sikrer de kravene forbrukeren har som følge av forsinkelsen.

Tilleggsfaktura for å fore ut vegg: 

Vi gav før befaring en planskisse der vi hadde tegnet inn at 120cm vask skulle monteres på 
vegg m/dør ut mot gang. På befaring diskuterte vi dette med ------ og blir enige om at 
veggen måtte fores ut pga et avløpsrør som var kasset inn. Vi hadde heller aldri noe valg da en 
120 cm vask ikke kan monteres på en rørkasse. ------skriver kontrakt med fastpris basert 
på denne befaringen. 

29.10.2015 mottar vi en faktura pålydende 7112,50,- med tekst "ny vegg bad vask pga kunde 
ikke ville ha kasse". Vi har aldri blitt informert verken muntlig eller skriftlig om at dette ville være 
et tillegg, som det pliktes ihht håndvertjeneloven § 9 og § 13. Det står heller ingen ting om at dette er et tillegg i kontrakten, tvert imot er det naturlig å tolke teksten som det er spesifisert inkludert da veggen det er snakk om er den med dør: 

Hva skal gjøres, tømrerarbeid:

● Utforing og Listing av vindu/Dør
● Utforing og listing av og dør m/ feielist 1 side 

Hadde dette vært noe som ikke kunne forutsees, f. eks som å oppdage råte i en vegg hadde vi 
selvfølgelig akseptert fakturaen men å fore ut veggen når dette er avtalt på befaring er for oss en like naturlig del av fastprisen som støp av gulv eller flislegging. 

Forslag til løsning
Vi syns vi har vært veldig tålmodige i denne saken; badet ble sterkt forsinket slik at vi måtte leve 
uten vann to uker over tiden med en ettåring i hus, kommunikasjon har i lange perioder vært 
helt fraværende, avtaler har konsekvent ikke blitt holdt og søppel og utstyr ligger fortsatt uhentet i vår hage. 

Vi er i en fortvilt situasjon og ønsker bare saken ute av verden. Vi foreslår derfor følgende 
løsning: 

● Faktura for utforing av vegg bortfaller
● -------setter dato for sluttkontroll
● -------setter i gang jobb med dokumentasjon, Når dette er bekreftet fra 
underleverandørene betaler vi sum 9009,- for fliser inn på hans konto.

Hilsen

---------

jaf
   #1
 6,305     tromsø     0
Er utforing av vegg spesifisert under hva som skal gjøres av tømrer arbeid ? Et bilde hjelper. Å fore ut et vindu eller dør er noe helt annet en å fore ut en vegg. Da bruker en veggplater og ikke dør/ vindus foringer.
  (trådstarter)
   #2
 95     1
Nei, da er det ikke spesifisert direkte men det er det jo mye som ikke er. Spesifisert tømrerarbeid:

〈 Avstiving av vegger for våtromsplater
〈 Utforing og Listing av vindu/Dør
〈 Listing tak, 21/35 rundkant, hvit
〈 Utforing og listing av og dør m/ feielist 1 side
〈 Senke tak for spot

Er ikke poenget med befaring og kontrakt med fastpris at det som kan sees og forutsis skal tas med i prisen? Her snakker vi en 30 cm rørkasse og at vi hadde spesifisert at vi skulle ha 120 cm vask på den veggen, derfor avtalte vi på befaring at veggen måtte fores ut. Kjøper er jo ikke fagmann og skal ikke kunne tolke fagtermer i en kontrakt, eller straffes for at selger setter opp mangelfulle jobbeskrivelser. Og skal ikke tilleggsarbeider som medfører prisøkning avtales og godkjennes av kunde i forkant?
jaf
   #3
 6,305     tromsø     0
Er redd det er vanlig å prise arbeider som ikke er spesifisert direkte utenom anbud. Noen entreprenører velger å sette i gang et arbeid selv om ikke alt er spesifisert. Entreprenøren har gjerne tidsfrist også. Er tilleggsregning stor i forhold til totalsum? Ofte tar det lengre tid å hente materialer en fysisk å fore ut veggen. Hvor mye mener du det skal koste å fore ut veggen? Reglene er vel at en fastpris kan økes innstill 15%.
http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1441/1447/1448
Det er unntak for uttrykkelig avtale mellom partene
  (trådstarter)
   #4
 95     0
Ok, takk for innspill, kan hende jeg må jenke meg i denne saken. Ønsker ikke å være en regelrytter men hva er poenget med befaring og fastpris dersom ikke-ufoutsette ting (f. eks en vegg som avtales å fores ut) kan tilleggsfaktureres? I praksis kan tjenesteyter trekke fra 15% på reell pris, vinne anbud og så etterfakturere resten.
Og er det ikke plikt om å varsle kunden og få godkjennelse på arbeid som faller utenom kontrakt? Elektrikerene som var involvert var f. eks veldig nøye på dette.


Tjenesteyteren kan kreve pristillegg reknet ut etter § 32 for




(a)tilleggsarbeid, når det godtgjøres at arbeidet ikke omfattes av oppdraget og er utført i samsvar med § 9,




(b)ekstra materialer og arbeid som skyldes uforutsette forhold på forbrukerens side.


jaf
   #5
 6,305     tromsø     0
Under befaring blir en forhåpentlig enig i over 90% av arbeidet. Så kan kunde eller entreprenør bli enige om løsninger. Litt som å levere bilen inn på service. Mekaniker kan finne nye feil. Det verste entreprenører gjør er å bevisst unnlate ting i anbudet, slik at sluttsum blir 50% dyrere. Ofte presser de ut andre som tar med alt. Fordi kunde gjerne velger det billigste.
  (trådstarter)
   #6
 95     0
Ja, og når mekaniker finner nye feil så ringer de og spør om du vil betale 12.000 for å skifte et dørhåndtak..Smile Er ikke håndverkere pliktig til å gjøre det samme?

  (trådstarter)
   #8
 95     0
Ja, og dette tilfellet er klart fastpris etter denne definisjonen:
33. (3) Ved uenighet er det opp til tjenesteyteren å godtgjøre om en prisangivelse er en bindende fast pris, en høyeste pris, et prisoverslag eller bare en uforpliktende prisantydning. En prisangivelse anses å omfatte merverdiavgift og andre offentlige avgifter, med mindre det må antas at forbrukeren visste at avgiften ikke var omfattet.

Hva er konsekvensen av det? Er det ikke naturlig at noe som er avtalt på befaring da ligger inkludert i denne prisen? Og at eventuelle tillegg må avtales med kunde?

  (trådstarter)
   #9
 95     0
Merkelig at ikke flere her på forumet har vært i denne situasjonen
jaf
   #10
 6,305     tromsø     0
De fleste har vel det. Og mange her velger å gjøre det meste selv etter å ha fått pris på arbeidet. Fra brevet ditt: Vi gav før befaring en planskisse der vi hadde tegnet inn at 120cm vask skulle monteres på vegg m/dør ut mot gang....Er pristilbud laget av entreprenør ut fra denne planskissen før befaring? Pristilbud etter befaring?Da har det vel strengt tatt blitt foretatt en endring? Kom fastpris i posten før befaring? Eller kom fastpris i posten etter befaring ? Oppsto problemet under arbeidet?  Veldig vanskelig å mene noe uten at begge parter har uttalt seg? Når en kjøper noe på Rema, da er det fast pris. Men håndverk er ikke så enkelt. Det er store forskjeller på hus ut fra bygge år og det er lett for entreprenør å jukse og lett for kunde å bli misfornøyd. .