2,043
13
1
Konflikt med entrepenør, renovering av bad
95
0
Hei, er i konflikt med en entrepenør angående renovering av baderom. Det er gått helt i lås, han nekter å engang svare på brevet under før alt er betalt og jeg ser nå ingen annen utvei en Forbrukerrådet, men tenkte jeg skulle lufte det her slik at jeg kan få en tredjeparts vurdering. Under er brevet vi sendte til entrepenøren som oppsumerer situasjonen.
Renovering av bad, --------- 27.01.2016
Saken gjelder ferdigstillelse av baderom der avtale ble inngått 09.09.2015 mellom ------- og ------ ved ----- med avtalt ferdigstillelse 28.10.2015 (28+5 virkedager). Tjenesten er ikke levert ihht avtale da sluttrapport ikke er utført og tilstandsrapport ikke er fremlagt.
Vi har fire ganger hatt avtaler med ------- om å komme på sluttkontroll men han har ennå
ikke møtt opp, som regel uten å gi beskjed. Vi vet også at underleverandører ikke er blitt bedt
om å starte arbeidet med sluttdokumentasjon, noe -------- i SMS pr 08.01.2016 lovte å sette
i gang med.
Fra kontrakt: "Dokumenter kommer på mail i PDF dok 30 dager etter betaling. Sluttkontroll /
Bilder / Sammsvarserklering / Sertifikater". Hele summen på ------- ink mva er betalt inn etter
fastsatte datoer, den siste 23.10.2015. Vi skulle dermed ha mottatt dokumentasjon senest
23.11.2015.
Det er etter hva vi forstår to punkter som gjør at ----- ikke vil oppfylle
kontrakten:
● Manglende betaling for fliser - kjøpt etter avtale på -------s konto på
Flisekompaniet
● Manglende betaling for tilleggsfaktura for å fore ut vegg
Under følger vår redegjørelse for disse manglende betalingene.
Fliser:
------krever oppgjør på kr 9009,- for fliser kjøpt etter avtale på deres konto i
Flisekompaniet. Vi mener dette er eneste sikkerhet vi har igjen for å sikre at dokumentasjon blir
levert. Dette faller også utenom bestemmelsene i avtalen i og med at hele kontraktssum er
betalt. Vi har også rett til å holde betaling tilbake ihht lov om håndverkertjenester:
§ 13.Rett til å holde betalingen tilbake.
(1) Forbrukeren kan holde tilbake så mye av betalingen at det sikrer de kravene forbrukeren har som følge av forsinkelsen.
Tilleggsfaktura for å fore ut vegg:
Vi gav før befaring en planskisse der vi hadde tegnet inn at 120cm vask skulle monteres på
vegg m/dør ut mot gang. På befaring diskuterte vi dette med ------ og blir enige om at
veggen måtte fores ut pga et avløpsrør som var kasset inn. Vi hadde heller aldri noe valg da en
120 cm vask ikke kan monteres på en rørkasse. ------skriver kontrakt med fastpris basert
på denne befaringen.
29.10.2015 mottar vi en faktura pålydende 7112,50,- med tekst "ny vegg bad vask pga kunde
ikke ville ha kasse". Vi har aldri blitt informert verken muntlig eller skriftlig om at dette ville være
et tillegg, som det pliktes ihht håndvertjeneloven § 9 og § 13. Det står heller ingen ting om at dette er et tillegg i kontrakten, tvert imot er det naturlig å tolke teksten som det er spesifisert inkludert da veggen det er snakk om er den med dør:
Hva skal gjøres, tømrerarbeid:
● Utforing og Listing av vindu/Dør
● Utforing og listing av og dør m/ feielist 1 side
Hadde dette vært noe som ikke kunne forutsees, f. eks som å oppdage råte i en vegg hadde vi
selvfølgelig akseptert fakturaen men å fore ut veggen når dette er avtalt på befaring er for oss en like naturlig del av fastprisen som støp av gulv eller flislegging.
Forslag til løsning
Vi syns vi har vært veldig tålmodige i denne saken; badet ble sterkt forsinket slik at vi måtte leve
uten vann to uker over tiden med en ettåring i hus, kommunikasjon har i lange perioder vært
helt fraværende, avtaler har konsekvent ikke blitt holdt og søppel og utstyr ligger fortsatt uhentet i vår hage.
Vi er i en fortvilt situasjon og ønsker bare saken ute av verden. Vi foreslår derfor følgende
løsning:
● Faktura for utforing av vegg bortfaller
● -------setter dato for sluttkontroll
● -------setter i gang jobb med dokumentasjon, Når dette er bekreftet fra
underleverandørene betaler vi sum 9009,- for fliser inn på hans konto.
Hilsen
---------
Renovering av bad, --------- 27.01.2016
Saken gjelder ferdigstillelse av baderom der avtale ble inngått 09.09.2015 mellom ------- og ------ ved ----- med avtalt ferdigstillelse 28.10.2015 (28+5 virkedager). Tjenesten er ikke levert ihht avtale da sluttrapport ikke er utført og tilstandsrapport ikke er fremlagt.
Vi har fire ganger hatt avtaler med ------- om å komme på sluttkontroll men han har ennå
ikke møtt opp, som regel uten å gi beskjed. Vi vet også at underleverandører ikke er blitt bedt
om å starte arbeidet med sluttdokumentasjon, noe -------- i SMS pr 08.01.2016 lovte å sette
i gang med.
Fra kontrakt: "Dokumenter kommer på mail i PDF dok 30 dager etter betaling. Sluttkontroll /
Bilder / Sammsvarserklering / Sertifikater". Hele summen på ------- ink mva er betalt inn etter
fastsatte datoer, den siste 23.10.2015. Vi skulle dermed ha mottatt dokumentasjon senest
23.11.2015.
Det er etter hva vi forstår to punkter som gjør at ----- ikke vil oppfylle
kontrakten:
● Manglende betaling for fliser - kjøpt etter avtale på -------s konto på
Flisekompaniet
● Manglende betaling for tilleggsfaktura for å fore ut vegg
Under følger vår redegjørelse for disse manglende betalingene.
Fliser:
------krever oppgjør på kr 9009,- for fliser kjøpt etter avtale på deres konto i
Flisekompaniet. Vi mener dette er eneste sikkerhet vi har igjen for å sikre at dokumentasjon blir
levert. Dette faller også utenom bestemmelsene i avtalen i og med at hele kontraktssum er
betalt. Vi har også rett til å holde betaling tilbake ihht lov om håndverkertjenester:
§ 13.Rett til å holde betalingen tilbake.
(1) Forbrukeren kan holde tilbake så mye av betalingen at det sikrer de kravene forbrukeren har som følge av forsinkelsen.
Tilleggsfaktura for å fore ut vegg:
Vi gav før befaring en planskisse der vi hadde tegnet inn at 120cm vask skulle monteres på
vegg m/dør ut mot gang. På befaring diskuterte vi dette med ------ og blir enige om at
veggen måtte fores ut pga et avløpsrør som var kasset inn. Vi hadde heller aldri noe valg da en
120 cm vask ikke kan monteres på en rørkasse. ------skriver kontrakt med fastpris basert
på denne befaringen.
29.10.2015 mottar vi en faktura pålydende 7112,50,- med tekst "ny vegg bad vask pga kunde
ikke ville ha kasse". Vi har aldri blitt informert verken muntlig eller skriftlig om at dette ville være
et tillegg, som det pliktes ihht håndvertjeneloven § 9 og § 13. Det står heller ingen ting om at dette er et tillegg i kontrakten, tvert imot er det naturlig å tolke teksten som det er spesifisert inkludert da veggen det er snakk om er den med dør:
Hva skal gjøres, tømrerarbeid:
● Utforing og Listing av vindu/Dør
● Utforing og listing av og dør m/ feielist 1 side
Hadde dette vært noe som ikke kunne forutsees, f. eks som å oppdage råte i en vegg hadde vi
selvfølgelig akseptert fakturaen men å fore ut veggen når dette er avtalt på befaring er for oss en like naturlig del av fastprisen som støp av gulv eller flislegging.
Forslag til løsning
Vi syns vi har vært veldig tålmodige i denne saken; badet ble sterkt forsinket slik at vi måtte leve
uten vann to uker over tiden med en ettåring i hus, kommunikasjon har i lange perioder vært
helt fraværende, avtaler har konsekvent ikke blitt holdt og søppel og utstyr ligger fortsatt uhentet i vår hage.
Vi er i en fortvilt situasjon og ønsker bare saken ute av verden. Vi foreslår derfor følgende
løsning:
● Faktura for utforing av vegg bortfaller
● -------setter dato for sluttkontroll
● -------setter i gang jobb med dokumentasjon, Når dette er bekreftet fra
underleverandørene betaler vi sum 9009,- for fliser inn på hans konto.
Hilsen
---------
〈 Avstiving av vegger for våtromsplater
〈 Utforing og Listing av vindu/Dør
〈 Listing tak, 21/35 rundkant, hvit
〈 Utforing og listing av og dør m/ feielist 1 side
〈 Senke tak for spot
Er ikke poenget med befaring og kontrakt med fastpris at det som kan sees og forutsis skal tas med i prisen? Her snakker vi en 30 cm rørkasse og at vi hadde spesifisert at vi skulle ha 120 cm vask på den veggen, derfor avtalte vi på befaring at veggen måtte fores ut. Kjøper er jo ikke fagmann og skal ikke kunne tolke fagtermer i en kontrakt, eller straffes for at selger setter opp mangelfulle jobbeskrivelser. Og skal ikke tilleggsarbeider som medfører prisøkning avtales og godkjennes av kunde i forkant?
http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1441/1447/1448
Det er unntak for uttrykkelig avtale mellom partene
Og er det ikke plikt om å varsle kunden og få godkjennelse på arbeid som faller utenom kontrakt? Elektrikerene som var involvert var f. eks veldig nøye på dette.
Tjenesteyteren kan kreve pristillegg reknet ut etter § 32 for
Fastpris er fastpris. 15% er kun ved overslag/prisestimat. Det er viktig å vite forskjellen.
33. (3) Ved uenighet er det opp til tjenesteyteren å godtgjøre om en prisangivelse er en bindende fast pris, en høyeste pris, et prisoverslag eller bare en uforpliktende prisantydning. En prisangivelse anses å omfatte merverdiavgift og andre offentlige avgifter, med mindre det må antas at forbrukeren visste at avgiften ikke var omfattet.
Hva er konsekvensen av det? Er det ikke naturlig at noe som er avtalt på befaring da ligger inkludert i denne prisen? Og at eventuelle tillegg må avtales med kunde?