Publisert av ByggeBolig

Betydelig prisøkning på byggevarer

Prognosesenterets kampanjeanalyser viser at prisene på byggevarer øker betydelig - og årsaken kan ikke forklares med prisstigning alene. Det er først og fremst kundenes ønsker om høyere standard og bedre kvalitet som driver prisene opp. Det er så enkelt at kjedene annonserer det kundene vil ha, og i dag vil kundene betale mer for høyere kvalitet.

Bauhaus responderer på kundenes ønsker om høyere standard når de, for første gang, annonserer kampanje på Nordpeis. Prisene på disse peisovnene ligger mer enn 60 prosent høyere enn kampanjeprisene Bauhaus tidligere har annonsert på andre merkevarer. Så langt i år er peisovner i snitt annonsert til 12.370 kroner. Det er opp 5 prosent fra i fjor. Bauhaus har annonsert kampanjepriser på peisovner som i snitt ligger 15 prosent høyere enn i fjor. Kjeden er derfor i høyeste grad med på prisøkningen. I Bauhaus sitt tilfelle er det også slik at kjeden ligger langt over sine konkurrenter i pris på Nordpeis. Det rimer dårlig med kjedens lavprisløfte.

Ellers ser vi at BerryAlloc utfordrer Fibo Trespo på salg av baderomspanel. Kampanjeprisene på BerryAlloc baderomspanel er ned 3,9 prosent i de siste 12 måneder. Fibo kan til sammenligning vise til en prisvekst på 2,4 prosent. Disse platene annonseres i snitt til 531 kroner. Det er mer enn 20 prosent høyere enn BerryAlloc. Fibo har i tillegg en råsterk andel av annonsevolumet. I dag er 83 prosent av tilbudene vi registrerer på merkevaren Fibo. Ingen andre har tilsvarende posisjon i sine markeder. Det er dette BerryAlloc utfordrer og møter med stadig lavere priser. BerryAlloc har Megaflis, Monter og Byggtorget med seg på laget i kampen mot giganten Fibo. Det kan bli spennende å følge utviklingen i dette markedet fremover.

Markedskommentaren er basert på Prognosesenterets kampanjeanalyse.