10,780    4    3  

Oljefyr på frityrolje?

 132     0
Ser at det er en del som kjører dieselbil på brukt frityrolje. Noen som har tenkt på/prøvd å kjøre dette på oljefyren? Frityrolje er noe som restauranter betaler for å få bli kvitt, så det bør ikke være noe problem å få dette gratis.

Kunne vært morsomt å prøvd dette i påvente av lotto-gevinst og varmepumpe.

Har snakket med Selko Motor som selger utstyr for ombygging av biler og rensing av brukt olje. De mener en sentrifuge til 8-10.000 kr renser frityrolje godt nok til å kunne brukes på biler (antar det er en del forbehold man skal ta her), og bør vel da også være rent nok til oljebrenneren.

Varming/forvarming er et must, men hvis man kan ha tanken i et oppvarmet eller isolert rom er dette kanskje nok? Man kan jo også bruke en varmespiral eller varme-element i tanken.

Dette er helt klart ikke et prosjekt for de som ikke vil skru og grise selv, men for spesielt interesserte er det kanskje en mulighet for gratis brensel hvis man ser bort i fra jobben med å hente og rense olja.

Det mest kritiske er kanskje oljebrenneren. Vil denne i det heletatt kunne brenne oljen, og hva må eventuelt endres her?

Andre som har innspill eller tanker rundt dette?



   #1
 129     Der hvor bartene kommer fra.     1
Det er flere som tenker i samme baner... hvis du googler WVO (Waste Vegetable Oil) og Home Heating så ser du det er en del som driver med på det internasjonal basis. I USA er det vel ingen restauranter som betaler for fjerning lengre, tvert derimot, hvor det er "god" butikk for restauranter å selge brukt olje til foretak som lager biodiesel og lignende.

Så god butikk visstnok, at når jeg bodde der så var det et stort problem at "noen" dro rundt og robbet restauranter for spillolje ved å bryte seg inn (eller stjele) hele returdunken(e).

Vanlig kritikk som jeg har hørt er vel at det er tyktflytende olje så den krever en del forvarming før den er enkel å brenne samt at renheten varierer noe så man kan få litt luktproblemer og uren forbrenning (med økt vedlikeholdsbehov osv).

Det er vel best idé hvis du enkelt kan få tak i store mengder frityrolje uten å måtte investere store mengder tid eller penger i å få til et god distribusjonsapparat.
Signatur
   #2
 620     Hordaland     0
Vannkjølt dieselaggregat, da får du strøm og varme samtidig, og slipper å lure på om oljefyren takler matolje. Enten "off-grid" med batteribank og omformer, eller "grid-tie" med spesialmåler som teller ned på historisk forbruk  Wink
   #3
 120     Gjøvik     1
Hei

Jeg jobber i et fjernvarmeselskap (Eidsiva Bioenergi), og på jobben har vi konvertert noen av oljekjelene våre til biofyringsolje (selv et bioenergiselskap trenger oljekjeler til topplast og reserve).

Konverteringa du vurderer er i høyeste grad mulig. Den er nok neppe lønnsom -- men det har vel aldri stoppa en entusiast Smile

Frityrolja du samler inn må renses for partikler og vann. Tror ikke du trenger noe avansert sentrifugering. Da vil du få en bioolje som kan brennes. Når du først gjør denne jobben så vil jeg anbefale at du samtidig kjører en forestringsprosess. Det vil si at du blander inn 10 % sprit (metanol) slik at bioolje blir om til biofyringsolje (samme som biodiesel med dårlig kvalitet). Biofyringsolje oppfører seg omtrent som lett fyringsolje.

Jeg forsto deg slik at du helst ville droppe forestringstrinnet og brenne bioolja direkte. Bioolje har egenskaper på linje med tung fyringsolje. Det vil blant annet si at du har behov for forvarming av olja. Viktig her er at du har kontinuerlig sirkulasjon på rør mellom oljetank og brenner. Hvis ikke vil du risikere at olja stivner og blir som stivna fett i steikepanna. Her er det klart mange muligheter fks. elektrisk oppvarmet transportledning eller at du har en reservetank med vanlig fyringsolje, slik at du kjører litt olje før du stopper anlegget.

I tilleg til isolert/oppvarmet tank og rørsystem, må bør også brenneren være laget for tungolje. En vanlig lettoljebrenner er gjerne en liten dyse hvor oljen presses gjennom med høgt trykk slik at den forstøves og brenner fint. Problemet med bioolje er at den, selv etter rensing, vil inneholde litt partikler. Når disse presses i stor hastighet gjennom dysa, så vil de slite den i stykker på kort tid. For brenning av tungolje er det mer vanlig å bruke en skålbrenner/rotasjonskopp, hvor det er en roterende kopp hvor olja slippes ut i bunnen av koppen. Rotasjonen gjør at olje slynes ut fra toppen av koppen i mye lavere hastighet enn fra en dyse.

I tillegg må du passe på hvilke materialer som oljen komemr i kontakt med. Mener å huske at gummi og kobber ikke passer godt sammen med bioolje.

Ellers har ZERO laget en veldig god og lettlest rapport som går gjennom utfordringene ved konvertering: http://www.zero.no/publikasjoner/fra-fossil-fyringsolje-til-biofyringsolje

PS. Det jeg skriver over er fritt etter hukommelsen, så hvis noen fagperson påstår noe annet enn hva jeg skriver her, så har han/hun sikkert rett Smile
   #4
 646     Ølen     1
Jeg har lenge kjørt bilen på ren frityrolje og kan bekrefte at iallefall den delen fungerer.. Har og sett byggvarmere bygget for å gå på ren frityrolje.. Er konsistensen som blir problemet.. Jeg starter/stopper på diesel og varmer frityren, så jeg slipper metanol i olja. Liker ikke å blande dritt inn da pakninger o.l. ryker da..

Men det jeg egentlig ville si var noe annet.. Merker en ting når jeg kjører rundt, og det er at det lukter konstant grill bak meg.
Litt kjipt for både deg og naboer om det skulle lukte grill / gatekjøkken i byggefeltet hele tiden da Tongue