73,273
55
14
Brukt snøfreser: Honda vs. Ariens vs. Toro
274
Oppland
2
Jeg går og sysler med tanken om å kjøpe en brukt snøfreser. Etter å ha sett litt rundt omkring på Internett, har jeg fått snevret inn til disse tre merkene.
Det jeg er på utkikk etter, er en snøfreser til ca. 5.000, helst 8 HK og som klarer å få unna våt snø. Det er da jeg har mest bruk for den (les: liker ikke å slite ). Og som er holdbar. Om den er 5, 10 eller 15 år spiller liten rolle. Heller ikke så nøye om den ser litt shabby ut, sålenge den gjør jobben og ikke må mekkes på hele av tiden. Den skal jo stå i garasjen, og ikke på stua.
Jeg regner med det er en god del her inne som har erfaring med snøfresere, så jeg prøver å fiske etter råd og erfaring her.
Det jeg er på utkikk etter, er en snøfreser til ca. 5.000, helst 8 HK og som klarer å få unna våt snø. Det er da jeg har mest bruk for den (les: liker ikke å slite ). Og som er holdbar. Om den er 5, 10 eller 15 år spiller liten rolle. Heller ikke så nøye om den ser litt shabby ut, sålenge den gjør jobben og ikke må mekkes på hele av tiden. Den skal jo stå i garasjen, og ikke på stua.
Jeg regner med det er en god del her inne som har erfaring med snøfresere, så jeg prøver å fiske etter råd og erfaring her.
Signatur
Velger du noe annet enn Honda så velg en med difrensial, mye enklere å svinge med.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Hva med skifte av brytepinner ganske ofte? Jeg har forstått det slik at Toro har et annet system enn de andre, og dermed slipper dette problemet. Og de er dyrere enn Honda og Ariens i USA, det må det jo også være en grunn til? De har gjort det bra på tester der. USA er jo tross alt ikke bare California, ordentlig vinter der også.
Jeg har ikke vært inne på tanken om en Toro før jeg snoket litt rundt på nettet, men ut i fra det jeg har lest, vurderer jeg en snøfres fra de også.
Honda er vel noe av det mest slitefaste du får tak i .
Er selv fra NordNorge = mye sne og her har Honda et eget "RY"
Å bytte bryterpinner er en smal sak som ikke tar lange tiden.
Så min anbefaling av brukt er uten tvil Honda.
Litt dyrere,men mye bedre.
PS: har ikke selv en Honda, men en canadiana som jeg også kjøpte brukt.
( etter et snerikt år,og Honda var ikke å oppdrive)
Mvh Huffdyrt
Egne prosjektfilmer på YouTube
Lekehusbloggen min
Terassebyggebloggen
260m2 bta trehus etter TEK07, Thermia Optimum G2 8kw i serie med 200ltr OZO Super. 180m energihull. Roth vannbåren varme.
Min erfaring med fresere er en Bolens (8hk), Stiga(5,5) og sist før Honda'n en MTD 10hk.
Fordeler sett med mine øyne: lettstartet, hydrostatdrift, kasterlangt, kvalitet i alle ledd (OK da brytepinnene sies å ha en svakhet). I forhold til min gamle MTD er vekta som natt og dag. MTD'n var svin tung å håndtere og med stiv aksel var det som lastebil i forhold til nette 970. Kastelengden til Honda'n kan jeg se årsaken til: høyere hastighet på rotor og mindre rotorhus gjør at det er mindre mengder snø pr skovel og det tilsier lang katelengde selv om snøen er våt. Tror jeg ville ha styrt unna de minste og valt 7 eller 9 hk hvis du får tak i brukt da Legger ved bilde av de 2 siste.
Egne prosjektfilmer på YouTube
Bryterpinnene bør (nei SKAL ) være "svake " med hensikt.
Dette for at skovelen (rotor) ikke skal ødelegges før bryterpinnene.
( har hørt om et par tilfeller hvor skovel har blitt ødelagt p.g.a. for sterk bryterpinne. )
Mvh Huffdyrt
ellers ikke gjort en døyt..bunn solid amerikaner jeg er imponert.
lettstartet er den å ;D
Kent (Jobber i ventilasjonsbransjen)
Har du litt meir enn 5-tusen kan du jo kjøpe ein slik: (får fres til den og...)
universe together.
Men den eneste som freste ,det var meg ::) ;D ;D ;D
Mvh Huffdyrt
helt ned på underlaget. De har som nevnt tidligere en helt annen type brytepinner,har hatt min fres i 7 år nå,og har til denne dag ikke skifta brytepinner :)
Motoren er Techumse som vel stod på ca 90% av fresene helt til de senere årene,da Briggs&Stratton har begynt å få fart på vintermotorene sine.
Og som du sier får el de fleste motorer på plenklippere og lignende minimalt med vedlikehold.
Min gamle ariens ble stjålet så jeg måtte gå til nytt innkjøp.
Siden utvalget var lite da det hadde snød så mye og alle skulle ha fresere, måtte jeg ta det de hadde. Toro hadde da en som kostet kr 22900-igjen. Den hadde mange bra finesser bra fjering som gjorde det letterer å manøvre.
Den ble kjøpt og brukt i 5 timer da det smalt.Noe undrende konstanterte vi at brytepinnen ikke hadde røket og hele maskinen inne i skovlen var mer eller mindre vrengt.Ringte da forhandleren, de kom og hentet den skulle da se hva de kunne gjøre. Jeg spurte hvorfor ikke brytepinnen hadde røket, men det er det ingen som kunne svare på. De ringte da etter 2 dager og sa den var ferdig og skulle komme med den.
Den var rettet opp og malt over en flenge i skovern og så hadde de fjernet fjærene på vær side som gjorde det lettere å manøvre den.Jeg spurte hvorfor ikke brytebolten var utløst, men det har de ikke kunnet svare på til dags dato.Jeg har sendt saken til forbrukerrådet siden de ikke svarte meg på mitt brev.De har purret flere ganger, men de svarer ikke. Det værste med dette er at importøren var inn i bildet ved reprasjonen, men de svarer heller ikke.
Vi hadde ariens i 10 år og hadde ikke annet brydereiet en å bytte br.pinner. Så det etter min mening den beste løsningen. Ser man på toros bruksanvisning står det heller ingenting om bryterbolt under feilsøkning. Jeg har i utganspunktet bedt om heving av kjøpet. Så saken går sin gang. >:( > >
har dårlig erfaring med honda og slaps, men det var på tidlig 90 tallet, noen som vet om de er bedre nå?
(hondaen funket som bare f på tørr og kram snø og startet alltid på første drag)
var utsolgt. Det var den dyreste.
Det funker sikkert ok så lenge det ikke inntreffer noe, men det er jo da man ser
servicen og hvordan det egentlig fungerer.
Brytebolt som ryker når det kommer fremedlegemer i freseren er å
foretrekke, ellers kan det gå skikkelig galt.
Det er mange ting som gjemmer seg i snøen som man ikke har kontroll på.
Hvis man legger Honda til sies (ser ut som at dette er en ener og den mest driftsikre snøfresen som finnes?) så kunne jeg godt tenke meg litt tilbakmelding for årets sesong, da tenker jeg litt i rettning av Ariens, ser at Klikk.no har lista opp forskjellige merker og modeller (http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article519746.ece) er det noen som har erfaring med Ariens kontra en Toro.
Mitt inntrykk etter å ha lest denne tråden er at Ariens er mer driftsikker og har lite slitasje kontra en Toro. Snøfresen skal brukes nede på sørlandet (Kristiansand), hvilken Ariens bør man da gå får på en gordsplass med på ca 70-90Kvm?
Frank
forhandler/importør.
De er lite samarbeidsvillig. :(
BRYTEINNER ER BRA.
Forresten, jeg syntes prisen ikke var så gal til Ariens heller.
Frank
Hei Steinbukken
Jeg ser at du har missforstått dette med brytepinner. Jeg har noe erfaring fra bransjen (ikke så mye med snøfresere, men med andre produkter : ), men de såkalte bryteboltene er der kun for å beskytte en eneste ting, og det er fordeleren i midten av innmateren. Det som er med Toro(jeg har en selv) er at de har tatt seg bryet med å dimensjonere denne delen av freseren på en helt annen måte enn noen annen fres jeg har vært borti. De fleste andre fresere jeg har brukt, har spist bolter til frokost, middag og kvelds til min grenseløse irritasjon.
Tar jeg ikke helt feil er fordeleren til innmaterskovlene på din freser like hel???? Mitt neste spørsmål til deg er hva var det du fikk inn i freseren?
Jeg anser rydding av gårdsplassen før snøen kommer, som det viktigste man kan gjøre for å unngå ødeleggelse både av utstyr og nattesøvn.
Du kan jo ikke skyte importøren eller forhandleren fordi du ikke er påpasselig nok med hva du får inn i freseren. Hadde dette skjedd med bare snø ville jeg skjønt det, men av erfaring vet jeg at dette kun skjer når du får andre ting inn i makinen.
Jeg skjønner at det er bittert, men sånn jeg leser denne saken som du har beskrevet, blir det som om jeg skulle dra Møller Bil for retten fordi kona mi rygget ned trappen hjemme i fjor selv om bilen har ryggesensor :o
:)
Poenget er at ingen vet hva det er som gjemmer seg i snøen, så derfor
er det veldig bra med brytepinner som stanser det fremmedlegemet som
eventuelt skulle komme inn i maskinen.
Dessuten fikk jeg med ekstra brytepinner om så skulle skje.
Jeg har kontaktet flere forhandlere som var like dårlig innformert som
meg.De sa det var brytepinner som det er på de fleste.
Du må jo være heldig som til en vær tid har kontroll på hva som ligger
under snøen som kommunen freser inn på din eiendom.
Så langt har jeg fått medhold i saken av forbrukerrådet.
ps. I brukerveiledningen står det:Hvis motoren treffer et fremedobjekt, må du stoppe motoren. Undersøke snøfreseren nøye for å se om den er blitt skadet, og reparer skaden før du starter snøfreseren
og tar den i bruk.)
Ja da kan det jo gå som det gjorde hos meg.SÅ DERFOR KJØP SNØFRESER MED BRYTEPINNER DU KAN STOLE PÅ. DET BLIR BILLIGERE
I DET LANGE LØP, OG MYE ENKLERE FREMFOR Å DRA Å REPARER DEN :-\
Yanmar
Honda
Ariens
Kvalitet og pris i den rekkefølgen.
Yanmar= når honda ikke blir godt nok og man er villig til å betale MYE ekstra.
Honda = dyrt men veldig bra
Ariens = amerikansk kvalitetsfres til en fornuftig pris. Savner det som de 2 japsene har men man får det man betaler for.
Så finnes det andre freser for de som ikke har så mye å frese på , og har tid til å skru og mekke i tide og utide ( Stiga,Toro,Partner og annet stasj fra asia og usa )
Tull!
Selvfølgelig skal man prøve å holde gårdsplassen fri for ting snøfreseren kunne få lyst på.
Men skulle jeg rense gårdsplassen for stein så ville jeg være nede på leira, så det er ulaseggjørlig.
Og hva med isklumper? Skal man sortere ut dem først?
Nei en freser uten brytepinne er bare for velpolerte asfaltgårdsplasser.
Min Tore PowerMax 826 har ikke brytepinne i kardangen i innmaterskovlen slik mange fresere har. I stedet har den 1 stk 8mm messing brytebolt i hver ende av selve skovlestanga. Det skal store krefter til før en myk 8mm messingbolt ryker, men de ryker tydeligvis før tannhjula i kardangen tar kvelden.
Mye mer jobb å skifte en 8mm bolt på skovlestaget enn å lirke ut en liten brytepinne av kardangen og putte i en ny. På den annen side slipper man antagelig å bytte en slik 8mm brytebolt i hele freserens levetid.
Toro sier at drivverket er konstruert slik at det normalt skal stoppe når et fremmedlegeme kommer inn i skovlen (en slags slurekobling på drivverket) Aner ikke om det stemmer, men det gjør det nok ellers ville verkstedene vært fulle at Toroer med skovler i alle mulige rare fasonger og en masse sure kunder og mengder med dårlig omtale. Før eller siden spiser jo fresen et eller annet stort og hardt som den setter i halsen.
Til nå har jeg sett bare en som har klaget på Toroen og det er Steinbukken i diverse innlegg på forumet. Han har imidlertid konsekvent nektet å fortelle hva slag stor, tung og hard greie det var som ødela Toroen hans. Heller ikke vil han fortelle et eneste ord om hvordan dette skjedde. Hvorfor ikke? Har han gjort en tabbe så stor og flau at han ikke vil fortelle eller finnes det en annen grunn til at han ikke vil fortelle? Vel, det vet bare han selv og inntil han sier noe mer, får vi bare fortsette å leve i uvissheten.
Tom
Jeg har i et innlegg skrevet at det kom et fremedlegeme inn i maskinen, det var trolig en stein da
brøytebilen hadde
kjørt hauger med snø langs eiendommen min.
Det er ikke det som er spørsmålet i denne saken.
Det ble ved kjøpet sagt at det var brytebolter og jeg fikk også med 2 ekstra.
Hvis maskinen normalt skal stoppe når det kommer fremedlegemer i skovlen skulle jo
min maskin også ha stoppet.
Dessuten står det i Toros bruksanv. sitat: skulle det komme fremmedlegemer i maskinen så stopp
den å ta det ut.
Så veldig automatisk er det vel ikke, da hadde den stoppet.
Dessuten har jeg ingenting å skjule i denne forbindelse, til orientering så fikk jeg medhold i forbrukerrådet.
Hvordan vet du at det ikke er flere som har klaget på denne?
Du er vel kanskje ikke den som er mest opplyst, som følger med saker og ting, for da hadde du vel ikke titelert meg med Han.
Jeg har nå efaring til å kunne si at de med brytebolter er de beste
Jeg har lest gjennom innleggene dine og nå senest ditt siste svar. Det jeg ikke skjønner er hvordan det ikke er mulig å finne ut hva som ligger i skovlen etter at du få sekunder tidligere har kjørt på det og maltraktert hele skovlen. Du skriver at det trolig var en stein, men du fant tydeligvis ingen stein. Fant du noe i det hele tatt?
Jeg synes det har en vesentlig betydning. Spesielt siden jeg har kjøpt meg en Toro snøfreser selv.
Dama har freset med freseren sin og herpa innmatervalsen voldsomt. Likevel er hun svært sparsommelig med opplysninger. Når noe maltrakterer en så solid innmatervalse som Toroen har til de grader og fremmedlegemet forsvinner i neste øyeblikk, begynner i alle fall jeg å lure. Var steinen som Steinbukken tror var årsaken så liten at den bare forsvant? I så fall er jeg bekymret fordi det betyr at skovlen med et 30 mm stålrør og 4 mm herdede stålskovler påmontert tåler fint lite. Det synes jeg rimer dårlig med tester av freseren og erfaringer andre har gjort seg. Og var det en svær stein? Hvor ble den i så fall av? Normalt ligger jo denne igjen i innmatervalsen.
Hvis hver eneste Toro snøfreser totalhavarerer ved første og beste stein inn i freseren, betyr det normalt at produsenten for lengst burde være konkurs, da ingen vil hverken selge eller kjøpe dyre fresere som totalhavererer når første og beste fremmedlegeme treffer innmatervalsen.
Nå skrytes jo Toro opp i skyene mange steder og jeg får derfor ikke dette til å rime. Her mangler det tydeligvis diverse biter av historien. Derfor er det interessant å få vite hva som traff skovlene i dette tilfellet. Noe var det og borte ble det. Resultatet var en totalhavarert freser.
Jeg skjønner ikke dette og hvis andre har fatter pointet, så hadde det vært fint om noen vil forklare det slik at også jeg fatter pointet.
Og hva var det Steinbukken fikk medhold i hos Forbrukerrådet? Heving av kjøpet? I så fall med hvilken begrunnelse, Steinbukken? Jeg trodde forbrukerrådet ikke kunne ta slike avgjørelser, men at saken måtte til forbrukertvistutvalget når selger mener at de ikke kan lastes for skaden.
Fint hvis Steinbukken og andre kan supplere med utfyllende opplysninger slik at jeg fatter det andre har fattet. Det er en grei ting å vite bakgrunnen for slike ting og om jeg f.eks må forvente at det samme skjer min Toro freser i det øyeblikket jeg treffer på min første stein i innkjørselen.
om heving av kjøpet. Forbrukertvistutvalget går man til hvis man ikke får medhold i forbrukerrådet.
Så nå vet du det.
Det jeg poengterer er at det er best med brytebolter for da stopper maskinen, det gjorde ikke denne.
Så nå skal jeg kjøpe Ariens som jeg hadde før den ble stjålet.......
Så skulle noe skje din Toro blir det ditt problem, har derfor ikke mer å tilføye i denne saken.
Du skrev at selger ikke var samarbeidsvillig. Da går saken til forbrukertvistutvalget.
Før en sak kan avgjøres av FTU, må den først ha vært forsøkt meklet av Forbrukerrådets regionkontor i ditt fylke. Dersom minnelig ordning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan hver av partene skriftlig begjære saken fremmet for FTU. Forbrukerrådet oversender begjæringen sammen med saksdokumentene til FTUs sekretariat.
Så egentlig var selger samarbeidsvillig likevel og det var ikke nødvendig å oversende saken til Forbrukertvistutvalget. Fint for deg.
Uansett er det mange løse tråder her og du er ikke spesielt hjelpsom. Du skriver at freseren din fikk omfattende skader, men fremmedlegemet som forårsaket skadene er borte vekk. Jeg synes dette er pussig. Toro sier at innmatervalsen og giret er konstruert så solid at en brytepinne er unødvendig. Samtidig kan jeg ikke finnet et eneste tilfelle via Google om andre som har hatt en tilsvarende hendelse som deg.
Tar til etterretning at du har null interesse i å bidra med ytterligere opplysninger i saken.
Du behøver ikke lære meg noe som jeg er midt opp i, for dette vet jeg litt om.
Forbrukerrådet er ikke et meglerkontor i den forstand at de ikke tar noe standpunkt i saken, for det gjør de, og det kan slå begge veier. Så det er den som ikke får medhold i forbrukerrådet som sender saken videre og ikke begge parter som skriver.
Du skriver så rart , først sier du at man ikke går til forbr.tvist når man ikke for medhold i forbr.rådet.
Så sier du det mottsatte litt lenger ned.
sov godt
Huff Tom, hvis du synes en selger er samarbeidsvillig når man tar en sak til Forbrukerrådet så håper jeg at jeg slipper å handle noe fra deg!
Denne tråden ser jeg sklir ut, så her kommer et relevant problem dere kan hjelpe meg med :)
Jeg har samme dilemma som trådstarter, og ønsker egentlig å bruke så lite penger som mulig på freser. Problemet mitt er bare at jeg ikke kan/gidder å skru på maskinen selv. Derfor trenger jeg en maskin jeg kan stole på at starter samtidig som den gjør jobben uavhengig av type snø.
Jeg har en ca 40-50 meter lang oppkjørsel som skal holdes snøfri. Dette er en naturvei, og er derfor meget ugjevn. Kastelengden på maskinen spiller egentlig ingen rolle, da jeg har god plass til snøen på hver side av veien.
Et annet problem er at jeg ikke har mulighet til å lagre maskinen innendørs, så den må stå ute hele året. Jeg trenger derfor en maskin som tåler tempraturendringer, og fortsatt starter.
Jeg vet at Honda vil bli anbefalt, jfr tidligere poster, men problemet er at disse ikke "finnes" i bruktmarkedet, og dersom jeg ønsker karftigere enn 5 hk, må jeg fort over 20.000 ny. Det er uansett et dårlig bruktmarked på denne tiden av året, og jeg må muligens se meg om etter en ny. Jeg trenger derfor hjelp til å finne en maskin til maks 14.000 (nypris), selvfølgelig mindre om mulig. Jeg trenger en snøfreser asap, da det allerede i dag snør godt i Oslo.
Noen forslag?
Kjøp en som har brytepinner, jeg hadde ariens i 10 år. Skal maskinen stå ute bruk en pressening
over og dekk den godt til. ps. Det er verre med tjuv og kjeltringer en vær og vind. ;)
I såga om "Hva har du fått i fresen i dag?" ......så kan jeg meddele at nabo fikk en padleåre på¨søndag .....og ja bryterpinnen gikk
Egne prosjektfilmer på YouTube
Da kan jeg vel prøve å få tak i en brukt Ariens, til en billig penge, og bruke denne til den stopper.
I forhold til ujven skogsvei, er det noe spessielt jeg bør ha, belter eller hjul etc.?
Det er lettere å spare igjen en "såle" når man går med en beltedrevet fres.
Hjulfres har en tendens til å ville grave seg ned om en ikke har et islag under, og resultatet blir at småstein ol vil kunne stoppe kallen så brytepinner ryker.
Men nå kjenner jeg ikke til de billigste beltefresene, Honda har en trinnløs regulering av avstand mellom underlag og huset på fresen. Dette er genialt og enkelt å stille inn /bruke.
Støtter denne, jeg hadde en gammel Honda beltefres da vi flyttet på oss. Her vi bor nå har vi gårdsplass tilsvarende tre biler og det ble for lite til Hondaen. Naboene så litt rart på meg da jeg begynte å frese av plena så jeg solgte den (altfor billig..)
Men det gikk fint med å stille den en fem cm over plena slik at det ikke ble jordfres. Ved grus eller lignende underlag så er jeg ikke i tvil om hva som er enklest for deg.
Har egentlig ikke blitt særlig overbevist om at det ene er bedre enn det andre.
Hørte også at nye Honda ikke er produsert i japan lenger, men i kina.....altså det er kun eldre Honda og Yanmar som er "Ekte" japser! Men det er uaktuellt å betale så mye ekstra som Honda og Yanmar forlanger.
Håper på litt hjelp her
Så mitt motto er at det er bedre å bytte brytepinner litt oftere en å få sakder til flere tusen kroner.
(se andre innlegg).Jeg fikk tilslutt tilbake pengene :)
LYkke til
Toro har brytepinner. Det sitter 2 brytepinner i innmaterskovlen. Samme sted som mange andre har brytepinner. Du anbefaler Ariens. Den har brytepinnene på samme sted som Toro: En i hver ende av innmaterskovlen.
Ariens har differensial, Toro ikke. Er det noen som har erfaring med begge og kan si noe om dette?
Nå har jeg en Honda uten diff, savner det litt når jeg skal snu på trange steder, men savner ikke Ariensen.
Ariens har et automatisk system på sine større modeller, dette virker slik at det ytterste hjulet blir koblet fra ved sving.
I praksis vil dette si at Toroen svinger av seg selv, mens en på Ariens må bruke kraft på å sku ytterhjulet raskerere en innerhjulet driver. I Toros dissfavør får man et par vaiere ekstra å smøre, mens Ariens system er vedlikeholdsfritt.